Jump to content

Pris pr m² kaldfjøs


Guest

Recommended Posts

Guest callme_1

Er det noen som har et grovt anslag over hvor mye et kaldfjøs på 100-150m² vil koste?

 

Skal brukes som gjeldpurkefjøs med talleløsning + en mindre(og bedre isolert)del som smågrisavdeling.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har et grovt anslag over hvor mye et kaldfjøs på 100-150m² vil koste?

 

Skal brukes som gjeldpurkefjøs med talleløsning + en mindre(og bedre isolert)del som smågrisavdeling.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Glem det!!

Gris hører hjemme i en isloert bygning!

Forforbruket går så mye opp at det ikke lønner seg!

 

Glem det!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Kontakt en entrepenør og få pris på begge deler. På et så lite bygg er nok ikkje prisforskjellen stor, da du antagelig må ha betong vegger uansett pga reinhold ol....
Link to comment
Share on other sites

Guest Bullseye_1

En kompis i Sverige, ikke langt unna Västerås, har 260-70 purker i komb. produksjon, og på den gården har de siden tidlig 80-tall hatt gjeldpurker på talle i kaldfjøs. Det er den perfekte \&quot\;ferien\&quot\; for purka. Skjønner ikke at noen så kategorisk kan avskrive det.

 

...men pris tør jeg ikke si noe om. Kan ikke bli allverden uansett på et såpass lite bygg. Er du gjennomsnittlig nevenyttig bygger du jo mye av dette sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Guest callme_1

Jada, tror nok jeg skal få reist det meste sjøl.

Men jeg har ikke bygget noe på år og dag så jeg håpet noen kunne gi en ca kalkyle.

Greit å vite om det kommer på nærmere 500\'\'000 eller 5millioner :D

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym
Har bygd redskapshus med rafthøyde 5m. til mellom 1500 og 2000 pr. kvm. inkl. leddporter. Har gjort omtrent all jobb selv, innkjøpt forskalingsblokk, takstoler, limtre, vinduer og takplater, ellers all matr. fra egen skog saget på gårdssag. Støpt gulv, blanda sjøl. Strøm kommer i tillegg
Link to comment
Share on other sites

Guest Jon_Jort_1

Puker på halm i kaldfjøs er ikke noe problem i utgangspunktet. Ei talle som fungerer, og rikelig tørr halm er en forutsetning. Da vil purkene få nok varme og forforbruket vil ikke øke mye.

 

Ikke spar penger på opplegg irundt drikkevann og vannsøl. Tror de fleste med talle/kaldfjøs har hatt uheldige episoder med våt talle.

 

Gjør du det for billig er jeg temmelig sikker på at du får slite - fallhøyden er stor. Gjeldpurker skal ha halm av topp kvalitet.

 

Det gjelder her som med det meste annet: Om du gjør det, gjør det ordentlig.

 

PS:Isolert bygg og betonggulv er utprøvd, og det funker :-)

Link to comment
Share on other sites

Guest callme_1

Se der, økonomen slo til med et anslag. Godt jobba :o)

 

Om man kan regne med slike priser så er jeg godt innenfor det økonomien tåler.

Jeg har pr idag et tomt fjøs som det tidligere fungerte som grisehus.

 

Planen er å bygge dette om til en fødeavdeling med ca 13 fødebinger.

Med 7-ukers intervall kan jeg ha 3 purker pr fødebinge. 3x13 = 39 purker.

 

Så jeg tenkte å bygge gjeldpurkefjøs til 30-40 purker(sikkert bedre med litt større enn litt for lite).

Dertil trenger jeg egnede smågrisavdelinger.

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Må legge til at jeg har egen gravemaskin og støpesand også... Portene kostet over 100.000, så her kan du sikkert spare litt, på den annen side må du ha vann og innredning m.m.

Hadde litt hjelp på taket, 2 snekkere som tok 350,- pr. time + mva. Det blir over 5.000 kr. dagen eks. mva. Har du slike i en mnd. får du gjort mye, men det koster jo masse også. En avveining blir det i f.h.t. om du har annet inntektsbringende arbeid i stedet og hvordan kompetanse og interesse er, og ikke minst TID.

 

Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest callme_1

Selve taket kan nok bli en utfordring.

Skal de føres opp der jeg har tenkt, så må det bygges inn mellom to eksisterende bygninger.

Smågrisavdelingen står i samme vinkel så fra den siden er det piece of cake men fra motsatt side står det et bygg på tvers, altså med langsiden til, så jeg regner med at jeg må ha taksperrer lik lengden på det bygget.

Altså 13-15 meter.

Helst burde jeg vel lagt på 5 en meter så jeg kan lage størst mulig bygning når jeg først er i gang.

 

Er det noen som vet hva taksperrer på 20 meters lengder koster?

Link to comment
Share on other sites

Guest callme_1

Har regnet litt på det og funnet ut at jeg like godt kan bygge litt større.

Da i størrelsesorden 18x25

Det gir et flatemål på 450m²

Samtlige rom skal ha betongdekke og talleløsning.

 

Blir fort vekk 100\'\'\'\'000 for takstolene hvis man skal ha sperrene på 60-60, da regner jeg ca 40 x 2\'\'\'\'500,-

Fikk tilbud på ca 2-2\'\'\'\'500 for 16-metere men de kunne ikke levere større takstoler så da spørs det hvor mye ekstra det blir for 2 meter ekstra.

 

Aner ikke hva betongen koster men om man regner 2000 pr kubikk tilkjørt så blir det ca 90\'\'\'\'000,- for et 10cm dekke.

Nå er jeg usikker på hvor tykt dekke som trengs for at det skal være kjørbart for traktor med lesseapparat og skuffe.

Noen som har noen ide?

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

10 cm. betonggulv er nok det vanligste. Du må ha en isopor som tåler trykk når du skal kjøre oppå. 2.000 pr. m3 for betong hørtes drøyt ut, men hvis det er lang transport kan det stemme.

Selv brukte jeg takstoler på 120-avstand, de er noe dyrere enn 60 cm., men det svarte seg absolutt for min del (W-takstoler).

Jeg vet ikke hvilken takvinkel du tenker på, men her ble takstolhøyden 3,5m pga. transporten (12m. lange, 30 grader). Hvis de måtte deles ble det betydelig dyrere.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Guest Anonym

Kjeme gjedna litt ann på snølasten der du bur men de lever frittbæreande takstol over 20m. Då må du begrensa takvinkelen til 20-22gr pga transport.

De enklaste er å få trelastleverandør eller byggefirma til å gje ein pris..

1200-1500 per m2 betong er meir normalt..

Link to comment
Share on other sites

Guest Bonde_og_stolt_av_det_1
Da det gjelder betongtykkelse hadde ikke jeg støpt bare 10 cm, men heller nærmet meg 15 cm... vesentlig sterkere for kjøring og bruk med traktor. Som isolasjon kan du bruke Jackon EPS 80.
Link to comment
Share on other sites

Guest callme_1

Jeg har justert litt på planene.

Jeg skal beholde den ene bygningen jeg opprinnelig ville flytte.

Storfeet må imidlertid finne seg et annet krypinn \;o)

 

Dette bygget er uisolert reisverk som står på en leca ringmur.

Tanken var å heve bygget med en meter eller to slik at de nye takstolene ligger over taket til fødeavdelinga(som ligger med kortveggen til der hvor det nye bygget blir oppført) men jeg vet ikke helt hvordan man dette i praksis?

Mobilkran?

Usikker på den lecamuren også, vil den holde dersom jeg støper oppå eller vil den bli pulverisert når jeg begynner med utmøkking?

Takstolene blir forresten på 16,5meter(7,5 over slaktegrisavdelinga og 9 meter over gjeldpurkeavdelinga)

Jeg regner med at dette blir det endelige målet for takstolene.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...