Jump to content

Naturlig ventilasjon og skråtak

Guest

Recommended Posts

Jeg leker med tanken å bygge et 9x38 meters bygg langs langsiden på låven til sauefjøs med skråtak. Jeg tenker på et "lett" isolert bygg slik at det ikke blir kaldere enn ca null grader på det kaldeste. Kan jeg da benytte naturlig ventilasjon med luker eller sprekkpanel langs sidene og en form for kip eller noe tilsvarende på toppen av skråtaket? Noen som har erfaring eller synspunkter på det? På forhånd takk for tips!

Jeg leker med tanken å bygge et 9x38 meters bygg langs langsiden på låven til sauefjøs med skråtak. Jeg tenker på et \&quot\;lett\&quot\; isolert bygg slik at det ikke blir kaldere enn ca null grader på det kaldeste. Kan jeg da benytte naturlig ventilasjon med luker eller sprekkpanel langs sidene og en form for kip eller noe tilsvarende på toppen av skråtaket? Noen som har erfaring eller synspunkter på det? På forhånd takk for tips!

Guest Bullseye_1

Ingen erfaring direkte med en sånn løsning, men det burde absolutt funke. Tror jeg ville stoppet platene si en 30cm ifra panelen på låven, også laget et nytt tak over der igjen, som selvsagt dekker for blåst og snødrev. Man må ha samme åpning i \'\'\'\'mønet\'\'\'\', som i raftet - like mye luft skal ut som inn.

Om du tenker deg en tegning av gavlen på et kaldfjøs, så er jo tilbygget ditt likt egentlig, bare delt på midten.

forøvrig bør du ha bratt tak, sånn at evt. kondens ikke drypper av, men renner ned langs platene og ut. (minst 27 grader i \'\'\'\'vanlige\'\'\'\' kaldfjøs)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...