Gå til innhold

Mjølkefjøs blir til ammekufjøs.


Gjest

Anbefalte innlegg

Har i dag et båsfjøs som det ikke lengre finnes mjølkekvote til.

Skal starte opp med ammeku(Hereford).

Er 23 båsplasser,2 meter dype og 1,2 mellom båsskillene.0,8 meter gjødselrist.1,7 meter forbrett og 1,2 meter gangareal bak ristene.

Hvordan få et brukbart ammekufjøs her uten å bruke mye kroner på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergum_1

Har i dag et båsfjøs som det ikke lengre finnes mjølkekvote til.

Skal starte opp med ammeku(Hereford).

Er 23 båsplasser,2 meter dype og 1,2 mellom båsskillene.0,8 meter gjødselrist.1,7 meter forbrett og 1,2 meter gangareal bak ristene.

Hvordan få et brukbart ammekufjøs her uten å bruke mye kroner på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Mjølkebonde_1

Et standard timeters melkefjøs virker det som?

 

Er det åpent ned i kjelleren eller gjødsetrekk? Det beste hadde jo vært å sage ned gulvet og legg inn spalter, det skal ikke utløse krav om gasstett forbindelse om kjelleren ikke er nye tror jeg. Da kunne man innreda med binger over hele bredda, skrå liggepall ved ene veggen og fôrbrett langs andre veggen.

 

Evt. åpne ene veggen og lage fôrbrett på utsida for å kunne fôre med traktor? Mulig også å fôre ute på jordet (dersom du har jorde inntil fjøset) i runde hekker, og lage liggeplasser inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byggern_1

Jeg har i dag ammeku i et lignende fjøs. Bruker båsene som de er, men under kalving står tredje hver bås ledig, slik at to kyr deler på en ledig bås til kalvene, deler av med lette tregrinder under kalving og til ku og kalv har fått god kontakt. Legger strekkmetallrist på ristene de førstene dagene for å unngå at kalvene setter seg fast i rista når klauvene er på det mjukeste og ganglaget fortsatt litt ustødig.

 

Dette er IKKE en løsning for framtida, og er ganske arbeidskrevende for å holde rent. Men med litt flid og omtanke er det en brukbar måte å starte opp på, for når du har holdt på en stund er det lettere å vite hvilke løsninger du vil gå for ved en ombygging. Det er i alle fall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byggern_1

Hvis en vurderer å legge inn spalteplank i en binge der ku og kalv skal gå sammen er det et par faktorer du må tenke på. Bredden på planken må være tilpassa kua og lysåpninga må være tilpassa kalven, dvs at du får brede planker med lite rom imellom. Med fast ammekumøkk kan det da oppstå problemer med at møkka ikke blir tråkket igjennom, men \&quot\;hoper seg opp\&quot\; i bingen. Å kna ned tørr møkk med skrapa er ganske møysommelig affære.

 

Jeg har ikke erfaring med dette selv, men vet om andre som har opplevd dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller valgt hydr måkeanlegg eller kjettingtrekk ved en slik innredning, i tillegg til at jeg i forhold til tegningen på 9,60 bygget til Anders Bergum ville jeg nok også valgt bredere kalvegjømme og smalere forbrett. Jeg fôrer fra låven i dag med fôrband i tak og dette fungerer helt optimalt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bergum_1

Jeg kunne egentlig tenkt meg å benytte fjøset kun som liggeareal og fore ute.Jeg mener bestemt at dyra har det best når de går ut og inn som de vil.Kondisjon og frisk luft er jo bra for oss alle..

Jeg kan jo strø hele arealet med halm og la de gå som på talle.Kan da ristene ligge som de gjør?

Hva med avdeling til syke og kalvebinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bergum_1

Fjøsnissen:

 

Har du båsskillene stående,eller har du tatt vekk disse?

Mener du at du setter rundballer på hele forbrettets lengde,eller er det kun noen båser som da er eteplass,mens andre kun blir liggeplasser?

Jeg trodde man var nødt til å ha en eteplass pr.dyr?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Byggern_1

Med tanke på fôring av dyr med ulikt hold, og for å unngå at de feiteste og sterkeste kyrne tar det beste og meste fôret er det lurt med en eteplass pr dyr. Men det er ikke et offentlig krav. Er det mindre enn en eteplass pr dyr skal det være fôr tilgjengelig hele døgnet.

 

Sjekk forskriften for hold av stor med veileder på hjemmesidene til Mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Ta en titt på denne linken:http://fjossystemer.no/storfe/referanserprosjekter/prosjekter-kjottfe/373-erik-rudrud.

4 måneder med egeninnsats til en rimelig penge.

Fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Elvinsnerken_1

Hei. Jeg har et båsfjøs der jeg tenker å bruke hele ene siden til foring av ammekyr, mens de skal ligge (forhåpentligvis) i en ny avdeling som jeg vil bygge i tilknytning (men kanskje ikke som et direkte påbygg, men med et vandreareal imellom de to byggene).

Tenkte da på å ha liggebåser og skrapeareal der møkka blir skrapt oppi en kum/kanal med rør/kanal inn mot eksisterende gjødselkjeller i gamlefjøs. Har vurdert frem og tilbake og egentlig ikke konkludert med annet enn at å ha ammekyrne stående på bås (som nå) ikke er aktuelt.

Ser kanskje for meg ca 30-35 mordyr, med salg av oksekalvene pga for og plassmangel.

Er det noen som har innspill på driftsform og utbyggingsplaner? Hvordan bør jeg utforme et evt nybygg?

Og til slutt er det noe som helst å sitte igjen med ved en slik produksjon?

 

Har idag et mindre antall ammekyr (14) som i inneforingsperioden står på bås. Resten av gamlefjøset kan brukes (har jeg tenkt) til ungdyr og fødebinger. Totalt har jeg ca 350m2 nå, fordelt på 16 båser og resten binger. For-rom og diverse er ikke med i de 350m2.

 

Tenker og å ha vinterkalving, slik at jeg får inseminert kyr før beiteslipp (fjellbeite i midten av juni). Er det noen som har erfaring med et slikt kalvingstidspunkt, og evt problemer vedrørende dette?

 

mvh Snerken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...