Gå til innhold

Nytt kufjøs Bredt eller langt??


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei, jeg driver å planlegge nybygg til ku (ca 550 tonn melk). Ett alternativ er å bygge i forlengelse av gammelfjøset 3 rekker, (eller 3+1). Det andre alternativet er frittstående nybygg, da tenker jeg på 3+3 rekker.

Ønsker å høre om noen har erfaringer å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg driver å planlegge nybygg til ku (ca 550 tonn melk). Ett alternativ er å bygge i forlengelse av gammelfjøset 3 rekker, (eller 3+1). Det andre alternativet er frittstående nybygg, da tenker jeg på 3+3 rekker.

Ønsker å høre om noen har erfaringer å komme med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym
Er en 3+3 løsning så gunstig med tanke på foringa av ungdyr/okse? Kyrne får ofte kraftfor i robot og automat, men ungdyra må helst ha egen kraftforvogn/automat. Velger du da 3 rekker vil ikke alle ungdyra få eteplass på en gang, og gjør kraftfortildelinga vanskeligere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Har aldri skjønt hvorfor i all verden man bygger med én liggebåsrad! Og dette er noe jeg bare har sett i Norge (i praksis og med tanke på tegninger). Vi snakker jo særdeles merkelig utnyttelse av plass når man gjør det på den måten.

To rader er det jeg personlig har mest sansen for. Selvom det skulle bli plass til overs i lengden av forbrettet på ungdyrsiden, så var det her jeg ville lagt binger til kalving/sjuke osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Personlig ville jeg valgt 2 rekker på ungdyrsida jeg også....å heller brukt gamle fjøset til nåke annet.Enklere med alt på en plass og en foringslinje. Men 1 rekkers er ikke dårligere utnyttelse av plass en to rekkers.....to rekkers krever to skraperenner ....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hvis du har areal nok så bygg for all del slik at du kan fore opp oksene selv, 2 rekker til ungdyra betyr at alle har eteplass på likt.

Gamlefjoset bygges om til oppforing av Slaktegris hvis du har spredeareal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Neteland_1
Bygg 3+3 og smalt forbrett,og sats på fullfor,med stasjonær blandar og automatisk utforingsvogn.Då treng du ikkje ekstra kraftfor til oksane,ha kraftfor i fullforet og for resten av kraftforet til mjølkekyr i robot og/eller kraftforstasjonar.Lag ei svakare blande pr dag til kviger og gjeldkyr,før du blandar til resten.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1
For enhver investering (de aller aller fleste ihvertfall) så må det ligge et økonomisk motiv i bånn - Er det lønnsomt med stasjonær blander til den kvota vi snakker om her? Kvota bestemmer jo kutallet som i sin tur bestemmer hvor mange ungdyr vi får å fore opp. Drar det seg ikke fort mot en halv mill. med stasjonæranlegg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du har nok med to rekker til fullt påsett. Et stasjonært fullforanlegg kommer fort på 700 tusen...men er ikke gratis tks heller da. Hvor mange kilo melk forer du på forbrettet Nils? Er det ikke tungvindt å først lage en blanding til kviger og gjeldkyr? Er vel mullerup du har og da er det vel et anlegg som forer mange ganger i døgeret?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...