Gå til innhold

Rundballevogn


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Skal bygge om en 3aksla henger for lastebil til rundballevogn for traktor.

Noen som har gjort dette før?

Tips og råd om bremser og omregistrering motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Hei

Skal bygge om en 3aksla henger for lastebil til rundballevogn for traktor.

Noen som har gjort dette før?

Tips og råd om bremser og omregistrering motas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) ett lite tips før du begynner å lage vognen din:

 

har du en vanlig kornhenger?

vet hvertfall at orkel og wekcman har rundballegrind som du kan montere på dem..

(du vet det sikkert selv og det da men..) hehe:) lykke til hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Hei igjen

 

Har snakka med BT lokalt, og de var ikke ukjent med slik ombygning. Skulle være ganske greit å få det godkjent.

Har regnet litt på dette med kraft.

Med en 40mm sylinder pr. aksel og 150 bar, skal det gi likke mye kraft som luftklokkene ved 8 bar.

Hengeren har ei godkjent totalvekt på 25 tonn, så da kan en vell like greit registrer den for det. Etter BG`s utregning kan jeg henge knappe 20 tonn i traktoren min.

 

Når det gjelder rundballegrind, så har jeg det i dag på en orkel t91. Får med 11 baller, det blir litt puslete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Fjellbonde79_1

Har du regnet på hva det egentlig koster deg å frakte rundballer med traktor?

Mange finner ut at det i mange tilfeller er mer lønnsomt på bunnlinjen å droppe større produksjon pga transportkostnadene....

 

Dersom du likevel ønsker å fortsette med en utstrakt transport av rundballer (i og med at 11rundballer/lass blir for lite så antar jeg at avstanden er lang og at det er et stort volum som skal fraktes?) så er lastebil det eneste rette svaret.

Med kran på lastebilen så laster du opp kjappere enn du får til med traktor, bare rundballene er kjørt inntil jordekanten!

 

En lastebil bruker tett mot halvparten så mye diesel pr/mil som en stor traktor, og med 18+ rundballer på planet så blir dieselforbruk/rundball veldig hyggelig. Legg også til den formidable forskjellen i dekkostnader, så blir lastebilen et hyggelig regnestykke tross EU-kontroll og forsikring av et ekstra kjøretøy..

 

Nyttelast blir liten på traktor, siden vekta havner på kroken, og ikke på kjøretøyets hjul. En latebil er også mye tryggere som transportmiddel på glatt føre. Legg på kjetting så kommer man frem over alt, og får stoppet når man trenger det også! En blytung henger på en traktor, er en helt annen virkelighet under slike forhold..... At veimyndighetene tillater 1,5g vekten av traktoren på hengeren på isete vinterføre kjetting til tross forunderer flere enn meg. Og ja, jeg har kjørt traktor under slike forhold hvor man bare skurrer på isen med kjettingene og må ha en rundball i klypa foran for i hele tatt å komme seg frem i moderate bakker....

 

Dersom du samtidig kjøper deg en &quot\;pensjonert&quot\; melketank til lastebilen, så har du mange m3 møkk pr lass når møkka skal tilbake til jordet.

 

Ta kontakt med regnskapsføreren din, og en latebilsjåfør du kjenner, og sett opp regnestykket for nettopp DIN drift - tipper du kommer til å skaffe deg lastebillappen om du ikke alt har den \;)

 

Lykke til med driftsplanleggingen!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
jeg har lest at intil 2 mil er traktor så sant man har det rimligst,men er jo mange detaljer som avgjør,men lastebil er ikke så dumt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Man må vel da ha en svært stor traktor for å dra en maskintralle med 18-20 ball?

Lovlig tenker jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rune: det finnes i høyeste grad rundballevogner med nok lasteevne. Sitter nettopp med papirene til en Richard Western som skal til registrering om noen timer. Riktignok er lasteevnen oppgitt til kun 16 tonn, men tillatt boggilast er 23 tonn oog trekkøye 3 tonn. Med egenvekt på ca 4 tonn er den stengt talt dimensjonert til over 20 tonn. Har også Mova dimensjonert til 15 tonn last.

Små traktorer: isolert sett er traktorer med max fart under 30 km/t godkjent for alle tilhengere. Men det fratar oss ikke fra den generelle regelen for aktsomhet. Forulykker du med en MF 35 med 10 tonns henger tror jeg du ryker på den regelen uavhengig av at traktoren kun går i 24 km/t.

Er enig i at maskinhengere kan være et bra alternativ for mange. Men husk på 2 ting: den har gjerne langt overheng. Når du laster med rundballer blir det da lite vekt på kroken. Og: bunnen har gjerne riller for at maskiner skal få feste. Ikke særlig snilt mot plasten på rundballene.

 

Erfaringene til mine kunder (og meg selv) er at en rundballehenger (flatvogn) blir brukt til mye mer enn bare rundballer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellbonde79_1

Man trenger ikke lage hull i ballene om man flytter de med tømmerkran og lastebil om vinteren: litt nennsom behandling og at man griper om endeflatene så går det overraskende bra.

 

Når jeg foreslo bruk av lastebil så var det med tanke på å kjøre hjem og pakke stasjonært ved høsting.

Det er en effektiv løsning vi bruker, dog uten lastebil, hvor en presser og den andre kjører de hjem på en boggiehenger. Vi pakker stasjonært og stabler ved fjøset. Når den som presser er ferdig, så overtar han pakkejobben hjemme, mens den som kjører i mellom fortsetter med det. Kjekt å bytte litt også, så får man litt variasjon. Dette forutsetter imidlertid to personer, ikek alle er så heldige å ha det. Dersom man er mutters alene, så blir lastebiltransport vinterstid mye mer aktuelt. Da kan man presse og pakke samtidig og legge alle ballene i jordekanten, og hente de på vintersføre med lastebil og kran. ( Ei singelpresse og stasjonær pakkebord med aggregat er en rimelig løsning - der trenger man ikke noen stor og dyr traktor, så kan man heller legge merkostnaden fra 100 til 200hk traktor og pressepakker i en lastebil.

Tror mange hadde hatt et bedre bondeliv da!\;) Dette blir min løsning den perioden jeg blir alene om innhøstinga.

 

Det er langt fra så &quot\;gratis&quot\; å frakte rundballer med traktor som noen later til å tro...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Og heller ingen spesielt god butikk å drive jord så langt fra driftsbygning? Har selv jord opptil 4 km fra driftsbygning. Da går det helst i henger. En henger laster en 8-10 på og trenger kun en stropp over dei to på toppen. Når en er fremme tipper en bare av lasset. Skal en bruke tralle, bruker en nokså lang tid på stropping, og må i tillegg bruke tid på å losse etterpå...Er en del rundt her som leier lastebil til å tranportere rundball hjem. Da betaler de 40-50 kroner ballen. Så hvis du klarer transportere mer en 10 balle hjem i timen selv med traktor og henger er det brukende butikk å kjøre selv.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har kjørt en del baller til eget bruk. 17 baller pr lass (Mova SBV 13/8, 8 meter flak, 13 tonn lasteevne), 6 km hver vei. Stroppet skikkelig (5 stropper). 45 minutter for kjøring og lasting. Lossing etterhvert som jeg trengte ballene.

Så kan dere bare regne på økonomi ut fra kvantum og krav til timebetaling for mann, traktor og vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Rune: selvsagt har du helt rett i det. Richard Wester 16/10: 16300 kg lasteevne, Mova 15/9: 15000 kg lasteevne. Det blir en del baller det og langt mer enn de 8-10 tonn (som jeg mener å husk at du skrev, har ikke kryssjekket.)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellbonde79_1

Att. Arvid: tippe av rundballene? Da får de vel temmelig hard medfart? Vil vel tro at nettet kan få litt juling og eventuelt falle av da.

 

Du fraktet 8-10 rundballer per lass også kanskje?

 

Vi kjører 11 el 14 alt etter tørrstoffet. Det er kjapt å laste 11, med kun tre stropper over, kontra 14 hvor man i tillegg må stroppe rundt toppen for å sikre at lasset ligger stødig helt frem. Dette til tross for at man laster første floa med litt avstand og slik får ballene til å lene seg mot hverandre, gjerne med en 2x4/6 i bunnen på hver side av planet. uansett. Det tar tid å laste godt, spesielt i andre høyden!

 

Vurdererte faktisk en slik ballevogn med hydraulisk tjoring - men den er altfor dyr. Både Metsjø og FK må nok ned på avansen sin før den blir en storselger, men da tror jeg også de kunne solgt riktig mange av dem!

 

Maskinhengere gir oss mye dødvekt - bedre med en lettere henger og slik få med seg mer nyttelast slik jeg ser det. Kornhengere er mer egnet slik sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...