Gå til innhold

lely robot fjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

hei ! skal bygge lely fjøs å lurte på hvor mye en lely a3 next robot melk maskin koster? har ikke plan tegningen til fjøset mitt ennå så lurte på om noen kunne sende/ legge ut tegninger/ bilder over melke produksjons fjøs!

 

 

 

takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ! skal bygge lely fjøs å lurte på hvor mye en lely a3 next robot melk maskin koster? har ikke plan tegningen til fjøset mitt ennå så lurte på om noen kunne sende/ legge ut tegninger/ bilder over melke produksjons fjøs!

 

 

 

takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Lely fjøs? Hvordan fungerer det i forhold til andre fjøs? Ta heller kontakt med en uavhengig rådgiver som kan være med å tagne fjøsen din. Blir ofte billigere det en å la selgeren planlegge fjøset. Men en Lely robot koster ca 1.25 mill........
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjb_1

Hei\;

Brems litt her.

Du kan ikkje berre gå på samvirkelaget og kjøpe eit nytt fjøs. Kvart enkelt prosjekt blir spesialkonstruert for kvar enkelt gard. Alle gardar har forskjellig areal, kvote, arbeidskraft, tomt, forgrunnlag, snøforhold m.m..

Eit fjøs som fungerar bra ein annan stad kan bli heilt mislykka på din gard.

Det aller beste rådet her er utvilsomt å ta kontakt med ein uavhengig rådgjevar. Sett også av nok tid til planleggjing. I ettertid er det ingen som angrar på at dei brukte tid på planleggjing. Derimot er det veldig mange som angrar på at dei slurva med planleggjinga. Ein god grunnregel er å bruke minst eit år frå fyrste ide til byggjestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens_1
Ja hadde det vært så vel..., det eksisterer meg bekjent ikke noe uavhengig oppegående rådgivningstilbud i norge p.t. En må nok ta de råda som er rundt forbi, og bruke hodet sjøl. Det er viktig å finne gode løsninger som du sjøl liker og vil trives med. Stikkord\; foringsopplegg, fri/styrt trafikk, 3 el 4 rekker. Besøk bønder (gjerne og i utlandet) og snakk med praktikere, de er de beste rådgivere. Har sjøl Lelyrobot og er godt fornøyd med den. Lykke til :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det finnes vel.....i alle fall ein på jæren som tegner (husker ikke navnet), og så har du forsøksringene og tine rådgivere som tegner. Og det finnes dyktige folk som tegner for feks, de laval og fjøsystemer også....men da har du det med bukken og havresekken igjen..... men er jo lov å bruke hode selv som sagt også....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

hei

For å si det enkelt: reis til Danmark å se på robotfjøs. De danske rådgiverne har enorm erfaring og er oss nordmenn overlegne i fjøsbyging.

Du vil få mulighet til å se både high-tech og low-cost fjøs. Det har også blitt bygget enkelte velferdsfjøs med økte mål i forhold til hva vi bruker i Norge. Disse målene er nå anbefalt brukt i Danmark.

 

Lykke til

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Er midt i byggeprossesen nå skal være ferdig i løpet av september.

Eg har brugt norsk landbruksrådgiving og delaval sammen i planlegginga fungert veldig bra.

Til dere som sier vi må til Danmark for og få god rådgiving tull og tøys vi har topp kompetanse her til lands viss du oppsøker dei og bruker dei rett. Minner om att 30 fjøs kolapset i vinter i Dannmark.

Vill anbefale deg når du først har bestemt deg for og bygge og begynner og planlegger så kjør på. God planlegging og kort byggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

hei

De fjøs som kollapset i danmark var grisefjøs og kun et kufjøs. At spærene var konstruer for svake skjer har da ingen ting med hvordan logistikken i et fjøs fungerer.

Den dagen jeg skal bygge nytt fjøs er jeg overhodet ikke i tvil om at jeg vil ta turen til Danmark for å se på fjøs. Jeg vil overhodet ikke kaste bort penger på norsk rådgivningstjeneste.

Jeg har sett mange nye fjøs i Norge, både live og på bilder i landbruksblader og det er skuffende- veldig skuffende.

 

Jeg tør fremdeles hevde at det kun er en håndfull personer iNorge som kan tegne fjøs!!

 

Dette er så min mening men selvsagt er det lov å mene det modsatte.

 

Kort byggetid er imidlertid viktig. Der jeg i min tid jobbet i Danmark bygde vi nytt kufjøs og silobygg. Var med i hele bygningsprossen og lærte utrolig mye. Fjøset var på 64x26 og silobygget på 32x44. Entreprenøs startet utgravning i slutten av april og kyrne flyttet inn sist i August. Da var også silobygget ferdig.

 

På landbruksskolen jeg gikk på var bygningslære og hvordan man skulle opptre som byggeleder en sentral del av pensumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bullseye_1

Jeg vil i tilleg trekke fram Sverige. Har jobba der og vært med på bygginga av et større grisefjøs\; 300 purker i komb. produksjon.

Det gikk på skinner fra dag én!

 

Bare en så enkel sak som det å bygge på en slik måte at det er forberedt for en eventuell utvidelse! Det er mange fjøs og driftsbygninger i Norge bygd i seinere tid hvor det er bygd sånn at en utvidelse blir vanskelig, og er nødt til å få konsekvenser for bygget som allerede står.

For dårlig arbeid av rådgivere og også bonden sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KJS_1

Gjør som Magne og Bullseye sier! Ut og reis. Danmark, Sverige, Nederland osv. Og ikke minst, husk at det er DU som bygger og har ansvaret, ikke selgeren eller rådgiveren.

 

Og hvilken robot og prisen på den er noe av det mest uvesentlige man kan undersøke når man skal bygge, det er så mye annet å ta tak i før den tid.

 

Vil tørre å påstå at de fleste nye norske fjøs utarbeidet av både selgere og nøytrale rådgivere(Tine, Landbruksrådgivningen) ikke tilfredstiller kuas behov til f.eks vanntilgang, gangarealer og liggeplass. Det finnes vel ikke per i dag noen tilfredstillende liggebåser på det norske markedet etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tilfredstillende liggebåser på det norske markedet? Kommer vel stort sett fra danmark og nederland og frankrike dei liggebåsene som blir brukt i norge? Da er det vel måla som er mindre kansje. Men er jo fritt fram å lage båsene større. Men det koster....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hjb_1

Kritikken mot dei norske rådgjevarane er litt urettferdig. Mi erfaring er at både uavhengige rådgjevarar og leverandørane sine konsulentar er dyktige. Husk at eit småbruk i Norge har andre føresetnader enn eit industrianlegg i Nederland eller Danmark.

 

Det er også viktig å skille mellom \&quot\;må ha\&quot\; og \&quot\;kjekt å ha\&quot\;. Bestiller du alt du har lyst på, og som er kjekt å ha, blir det veldig dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest OAA_1

Er enig i at det blir laga ein del dårlege løysingar her til lands. Men det er ikkje berre fryd og gammen i andre land heller. Har nok blitt laga mykje dårlegt der og.

Det er til sjuande og sist bonden som må velge rett løysing for seg sjølv. Og det er nok slik i mange tilfelle at bonden ikkje brukar nok tid på å setja seg inn i saken før dei endelege valga vert gjort.

Kan nesten få intrykk av at nokre trur det er som å kjøpa ny traktor, sjå i brosjyrar og lister og velga ut i frå det.

 

Trådstartar er inne på noko interessant når han ber folk leggja ut bilete og teikningar, så sant han ikkje forventar han skal få løysinga servert då.

Dersom ein kunne fått til eit forum der ein kunne lagt ut bilete og slikt over gode løysingar, men ikkje minst over løysingar som IKKJE FUNGERAR, så hadde det begynt å bli interessant.

Trur det er vanskeleg å få ein leverandør til å visa til tidlegare prosjekt der det er gjort ting som i ettertid viser seg å ikkje fungera så godt. Dersom bonden ikkje er kritisk er eg redd dei kan selja eit opplegg på ny sjølv om det fungerar aldrig så dårleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig_1

Dersom det er tegninger for innredning kan dere gå inn på

http://medlem.nortura.no/storfe/fagbibliotek/storfebygg/fjoset_innvendig/

eller

http://medlem.nortura.no/storfe/fagbibliotek/storfebygg/tegninger_og_kalkyler/

 

Vi byggde etter målene til ammekubygg og innreding for 70 melkedyr, 100 kviger 3-24 mnd og 200 okser etter disse modellene vi melker selvsagt med RØD LELY. Best på totaløkonomi og Best på service

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...