Gå til innhold

Erfaring med Keenan fullfôrvogn.


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Hei.

 

Jeg lurer på å invistere i en Keenan vogn og lurerer litt på erfaringer med disse. Det ligger jo noen av disse brukt på finn.no og jeg skjønner at det er lurt å ha en vogn med \&quot\;balehandler\&quot\; for å kunne benytte rundball i denne vogna.

 

Jeg har stort sett bare rundball, er det noen her som har erfaringer med å bruke rundball i kennan sine vogner??

 

Jeg skal bygge på fjøset mitt og tenker å rygge inn med vogna og fôre til kyrne med den, ungdyra blir i gamlefjøset, så der fyller jeg en orkel F2 med vogna og en transportør.

 

Men altså, brukererfaringer med keenan sine vogner mottas med takk, både med tanke på rundball, vedlikehold og kraftbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg lurer på å invistere i en Keenan vogn og lurerer litt på erfaringer med disse. Det ligger jo noen av disse brukt på finn.no og jeg skjønner at det er lurt å ha en vogn med "balehandler" for å kunne benytte rundball i denne vogna.

 

Jeg har stort sett bare rundball, er det noen her som har erfaringer med å bruke rundball i kennan sine vogner??

 

Jeg skal bygge på fjøset mitt og tenker å rygge inn med vogna og fôre til kyrne med den, ungdyra blir i gamlefjøset, så der fyller jeg en orkel F2 med vogna og en transportør.

 

Men altså, brukererfaringer med keenan sine vogner mottas med takk, både med tanke på rundball, vedlikehold og kraftbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei,

Hvis du nesten kun har rundballer så er det en vertikalblander du skal ha. Keenan egner seg kun til finsnittet gress og dens styrke er at den ikke ødelegger strukturen i forett. Dog er ikke dette et problem i Norge hvor mais ikke benyttes i større omfang.

 

Jeg har selv særdeles god erfaring med JF sine vertikalblandere og kan trygt anbefale dem. Jeg vil tro at du kan få dem med et kort tverrbånd bak for utlasting til begge sider + en transportør på en side slik at du kan lesse over i Orkel F2.

Men dette vet Karl Daniel mer om. Merkelig at han ikke har kommentert denne tråden enda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Spørsmål til deg Karl Daniel. Har som du vet en stasjonær JF VM12. Bruker et gammelt TKS transportbånd til å laste opp i en KL-truck.

Men hvor lang leveres det transportør som kan benyttes til stasjonær blander?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.S_1

Har hatt keenan vogn i 6 år, og må si jeg er godt fornøyd.Kjøpte ny 14 m2 med bale handler i fjor. Har ikke prøvd med baller enda. Styrken hos Keenan er den skånsomme blandingen + et oppegående rådgivingsapperat som fokuserer på forutnyttelse, forkostnad, helse og fruktbarhet.

 

Koplingen mellom mais og struktur som Magne kommer med, har jeg problemer med å se.Vil du forklare nermere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.S_1

Dette med struktur går vel på blandeprinsippet, som er mer skånsommt på haspelbladere. Jeg er ingen professor på dette, men ser med egne øyne hvordan besettningen min fungerer med foring fra Keenan. Har aldri prøvd annet hos meg, men har sett mye for fra vertikalmixere, da de er så å si enerådene i mitt område. Kan få kjøpt så nær som alle merker vertikalmixere innenfor en radius på 4 mil, bare i bygda mi er det forhandlere for Kuhn, Siloking, Tks, RMH, og i nabobygda Mullerup og JF.....Da jeg velger et merke som ikke er representert i nærområdet, og som er dyrere enn konkurentene, er det på grunn av en overbevisning om at jeg får en bedre totalpakke hos Keenan.

Hvordan er oppfølgingene hos AK på selve forkvaliteten som kommer ut av blanderene deres og hvordan dyrene responderer på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Er vel ikke noe spesielt med foret som kommer ut av ei keenan vogn? Putter du dårligt for oppi får du dårligt for ut også. Hadde garantert kjøpt vertikal blander til bare rundballer. Mye mer driftsikkert. Foringsrådgivning kan du få andre plasser også....kansje til en rimeligere pris?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nilsen_1

Interessant diskusjon mellom selger av vertikalmikser og kunde av Keenan.Keenan hevder jo at deres mikser ,kunnskap og måte de gjør ting på bedrer forutnyttelsen med minimum 10% i forhold til andre miksere,uansett type.

På min gard utgjør en 10% forbedring ca 350kr pr dag.ifølge deres selger.

Har sett på nettsidene deres og der sier jo mange brukere det samme og de har bytta ut vertikalmikseren sin fordi det var store penger i en bedre forutnyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Prøver en gang til.

 

Hei

 

K.S

I Danmark består groveforet i TMR-blandingen vanligvis 2/3 maisensilasje. Siste 1/3 er gress og helsædensilasje. Kuttelengden på mais er normalt under 10mm. Man har en svært fin blanding som ikke bør kuttes mere. (selvsagt tilsettes det litt halm som gir litt struktur og får opp tyggetiden litt)

Især haspel og padleblandere er gode til å bevare strukturen mens blandere med horisontale snegler er dårligst. Vertikalblanderen er ca midt i mellom,men tar man bort knivene som de ofte gjør i Danmark, så er de like gode til å bevare strukturen som en haspel eller padleblander.

 

Men i Norge hvor det benyttes mais i svært liten grad vil aldri struktur bli et problem.

 

Som MVM sier såkan man hente den rådgivningen som Keenan tilbyder andre steder fra, Danskene har stor erfaring og kunnskap om TMR, og det er mange dyktige konulenter som er frittstående utenom Landboforeningene. Vet at de bruker en fra danmark i Forum Ku på Jæren. Har selv vært til 2 foredrag med en Aage Willumsen- tidl. Keenanrådgiver.

 

Leifen:

Jeg vil anbefale deg vertikalblander og er meget godt fornøyd med vår JF-blander.

 

Karl Daniel:

Skal sende bilder i løpet av uken.

 

mvh

magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig i at det er viktig med kuttelengde....for fint kuttet er ikke bra. Men fyldighet? Høres fantastisk flott ut.....hva legger du egentlig i fyldighet i foret? Enig med Magne. Her i landet er det stort sett silofor i form av stakk eller baller som skal i blandingen, i tillegg til litt halm. Da betyr ikke dette så mye. Ein vertikalblander vil i tillegg ha kortere blandetid på dårlig kutta rundballer. Kjøp heller rådgivning av Tine eller feks forum ku. Skal tas med ei klype salt det som keenan skriver i sine reklamer angående mer inntekt ved bruk av keenan kontra andre blandere.Gi meg en uavhengig test av dette. Prøver ikke å rakke ned på keenan vogner her, er et bra produkt og har sikkert bra rådgivere også. Men mener likevel at vertikal blander er det riktige til mye rundball.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest K.S_1

Dere har sikkert mye rett begge siste innlegg, men spørsmålet fra trådstarter var:

 

\&quot\;Jeg lurer på å invistere i en Keenan vogn og lurerer litt på erfaringer med disse. Det ligger jo noen av disse brukt på finn.no og jeg skjønner at det er lurt å ha en vogn med \&quot\;balehandler\&quot\; for å kunne benytte rundball i denne vogna.\&quot\;

 

Dette har jeg prøvd å svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er gjort mange uavhengige forsøk de siste to årene som viser at en Keenanmaskin gjør en vesentlig forskjell i resultat.Dette er publisert på nettet både gjennom Keenan sine nettsider og på journal of diary science,søk på Jim Drackley.

At en Keenan skulle være dårligere på rundball er en grei myte for de som selger annet.Jeg bruker daglig min Keenan til rundball og har ennå ikke hatt problem,har brukt den i vel 2 år.Kjøpte den brukt 2005 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Trådstarter her igjen, takker for mange svar.

Jeg må se litt på vertikalblandere da også forstår jeg.

Dere er fantastisk kunnskapsrike her inne og er mange som mener mye.

I forhold til traktorbygda er dere jo rent siviliserte! Der kan det til tider gå litt over styr.

 

Men altså, mange takk for svar alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Spørsmålet var hvor lang tid det tar å mikse,Jeg bruker mellom en halv time.Du kan like godt spørre hvor langt det er til bussen.Alt er avhengig av utgangspunktet og hva du vil oppnå.Det som jeg har skrevet er at det går fint å mikse rundballer,det lengste graset trenger å kuttes i 10 minutter.

Poenget med fullfor er slik jeg forstår det å kunne gi kyrne et for med et bestemt innhold,det planlegges sammen med rådgiveren utifra de forslag som er tilgjengelig.Det som deretter er viktig er at en kan gjenta denne miksen så lik som mulig så lenge som mulig.

Sammenlign med kraftfor,alle som driver med kyr vet at de reagerer på endringer i kraftforet.Siden grovforet utgjør hos de fleste rundt 70% av foret så bør jo sammensetningen av det gis større betydning.

Et større grovforopptak eller foropptak generellt betyr ikke bedre økonomi.God økonomi blir det bare av at en får mest mulig igjen for det en putter inn i en ku.Forutnyttelse er det viktigste som Keenan jobber med

For dem som ønsker å gjøre noe med sin egen inntjening så bør de snakke med meg eller noen andre av Keenan sine folk.

10 % forbedring betyr ca 10 kroner mer per ku og dag og Keenan garanterer en forbedring på 10% i løpet av et år selv om en allerede har en vertikalmikser.

Noen som tar utfordrigen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hva om han som allerede har vertikal mikser bruker en nøytral rådgiver da? Skal garantere at han oppnår samme resultatet da, viss denne personen har samme kunnskapen innen foring som rådgiveren fra keenan har. Angående blandetid så tar det 10 min å blande 5 baller i en vertikal mikser etter du har lagt i siste ballen. Dette tror jeg keenan bruker lengre tid på. Og som tidligere sagt.....hva er det keenan gjør med foret som gjør at det blir mer jamn kvalitet på foret???? Bytter du fra første til andre slått baller feks så får du et forskifte uansett hvilken blander du har.Poenget med blander er vel å finne ut hvilket utgangspunkt du har på hausten, og lage en foringsplan der du blander i samen ulike slåtter og kvaltiteter hele vinteren for å få samme foret vinteren gjennom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
en morsom debatt, men den skulle helst fåregått muntlig, for det er det beste. håper noen håpper på ragnar sin utfordrng, den som gjør det blr garantert kke skufett, han sitter inne med my kompetanse og mye erfaring fra og vere bonde selv. BLANDETID- på rundball er jeg utentvil sikker på att vertikal mxeren er hurtigst til og kverne og slite i stykker til det blir en mx. haspelblanderen mener jeg lager en luftigere og mer rett mix til kua i og med att den ikke sliter og skviser foret i den grad som vertikalen gjør. har du 80%silofor og resten ball- gå får haspel, bare baller vertikal er min mening(basert på erfaringer og fålk jeg har besøkt og snakket med i danmark, sverige og norge) hele poenget er jo ett stabilt for hele året..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

 

Det er jo forståelig at både Karl Daniel og ragnar Vikingstad reklamerer for sine blandere da de også er selgere for henholdsvis JF/Mullerup og Keenan sine blandere i Norge.

 

Jeg var som tidligere sagt vært på to foredrag med Aage Willumsen i Danmark. jeg vil holde på at han er blant verdens Ti beste foringsrådgivere!!

I sine fordrag frarådet han på det sterkeste å kjøpe blander med horisontale sengler,men hadde ikke problemer med å anbefale både haspel, padle eller vertikal blandere. De er alle tre veldig gode til å bevare strukturen.

Han brøt med Keenan i 2002 og startet egen rådgivning.

Det fantastiske med Willumsen er at alt hva han går ut med blir først utprvd i egen besetning.

 

Dermed er min påstand at hvis man f.eks benyttet Willumsen som foringsrådgiver, så ville resultatet være like bra med vertikalblander som haspelblander.

 

Det man kan undre seg er hvis Keenan var så perfekte(betviler ikke at de er veldig gode og har god rådgivning), hvorfor ikke Keenan er enerådende i Danmark hvor det er sterk fokus på økonomi??

Vertikalblandere vil jeg anslå har over 90% markedsandel- bare Jf har 33%.

 

Dette er så min mening.

 

Til sist vil jeg si at jeg mener at hvis en test mellom Keenan og en vertikalblander skal være riktig, så skal personen med vertikalblander hente foringsrådgivning fra Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Som jeg kan se,så måtte en slik test utføres av Forskningsenter Foulum i Danmark. Her vil man kunne bruke samme type grovfor slik at utgangspunktet er det samme for alle typer blandere.

Besetningen på Foulum er delt opp i 4 på ca 70 kyr med hver sin robot.

dermed ville man ha et reelt grunnlag fra et nøytralt forskningsenter om hva Keeanan lover holder stikk.

 

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Wold landbruk har rett i at slike debatter skulle foregått muntlig og jeg vil nok mene at det skulle foregått i et fjøs hvor vi sammen kunne være enige om visse forutsetninger.Hva er en feit ku,hva er løs skit,hvor mange kyr ligger og drøvtygger ,hvorfor står en ku eller mange i liggebåsen ,halter det noen og hvorfor gjør de det.Dette er Keenan opptatt av og det burde vi alle være opptatt av fordi det er veldig knytta til økonomi.De brukene som idag tenker mest på fullfor er jo 30 kyr og oppover og der utgjør 10 kroner pr ku ganske mye så mye at jeg tror de fleste av dere blir overrasket og ikke tror det.10 kr er jo ingenting ,men etter et år er det 3650 pr ku og 182500,- på 50 kyr.Hvis noen av dere synes det er lite igjen på drifta bør dere fokusere på å finne 10 kroner.Spør rådgiveren deres om det neste gang ,samme for meg hvor han kommer fra.Våre rådgivere og Keenan sitt system er basert på stadig leting etter nye kroner å spare.Hvordan tror dere det er mulig å tjene penger i Sverige på melk når melkeprisen er 2,50?De som tjener penger der er bare de som ser etter reduserte utgifter.

Når det gjelder horisontale miksere så er de fullstendig uegnet til å lage en god miks av det som normalt er tilgjengelig av for i Norge desverre.Dette er de fleste dansker også enige i,jeg har brukt en slik mikser i et år og vet hva den gjør med en ball.

Ellers synes jeg som i likhet med trådstarter at dette er en god debatt og ikke minst viktig debatt fordi vår økonomi i framtiden blir mer og mer knyttet til egen økonomiforståelse enn til statlige overføringer.Vi i Keenan har et mål og det er at våre kunder skal ta ut større gevinst av det de putter inn og vi har et system som gjør at vi tar vare på erfaringer som kunder gjør med for ,blandetid og andre faktorer som er viktig for et bedre resultat.Håper ikke debatten slutter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Heisan prøver å følge diskusjonen her.

Har selv en ammekubesetning på med fult påset under oppbygning. Pr i dag så setter jeg rundballene inn på forbrettet.

Har begynt å se litt på fulforvogner på nettet men går meg fast litt i hva som er forskjell på Horisontal, Vertikal, Haspel og Padle blandere? Prøver å se litt på bilder på nett men der er det få bilder oppe i vognene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg leser ikke korrektur i Norsk Landbruk.10 kroner får man tak i hvis man forbedrer forutnyttelsen med 10%.En 10% forbedring er 2liter melk mer på samme foret.Dette regnestykket er gjeldende uansett hvordan man forbedrer forutnyttelsen,derfor sier jeg at bonden må spørre etter 10 kr.Harald Volden sier akkurat det samme bare at han sier at potensialet i norske besetninger er 25% forbedring i forutnyttelsen .Forskjellene er enorme på de beste og de dårligste selv om de har identiske utgangspunkt.Norsk Landbruk skrev jo om dette der det var et eksempel fra to nabogårder i Sverige som hadde 120 000 i forskjell i inntekt i måneden Keenan har rundt 30 000 kunder rundt om i verden og de blir kontrollert i et helt år slik at vi og bonden vet at ting virker riktig og at en da får tak i den 10kronen som jeg snakker om.Vi har om du leser på nettet byttet ut en vertikalmikser med en Keenan og oppnådd langt mer enn 10 kroner forbedring på samme maten.Keenan har etter de siste resultatene patentert begrepet Mech-fiber fordi det som kommer ut av en Keenanmikser er annerledes enn fra andre miksere.At dette ikke er mer kjent og akseptert ennå er utelukkende et tidsspørsmål.Alle nyvinninger tar tid å få etablert i et marked.Keenan har om man vil eller ikke alltid vært toneangivende i foring med fullfor.Det var Keenan som innførte begrepet struktur i miksen.Keenan har alltid snakket om en luftig miks.Når man leser noen annonser kan man lure.

 

En horisontalmikser blir i norske fagblad påstått å gi en luftig miks med god struktur.Jeg har tidligere nevnt at vi gjerne kan bytte ut en vertikalmikser av et eller annet slag og samtidig garantere en forbedring i et kronebeløp.Det er noen enkle forutsetninger og det er at vi må få besøke bonden,se drifta ,være enige med bonden om hva som skal forbedres,hvordan og hvor lang tid vi trenger for å oppnå resultater.Det meste er synlig etter 3 måneder.Om vi ikke oppnår det avtalte beløpet tar vi maskinen tilbake og fakturerer en avtalt månedsleie.Siden vi oppnår det avtalte regner vi det som selvsagt at bonden vil fortsette samarbeidet og vi har en ny kunde.Den brukte maskinen har vi desverre ikke bruk for.Når det så gjelder denne underlige diskusjonen om nøytral rådgiver spør jeg :vil noen bruke nøytral rådgiver for roboten sin eller annet utstyr.Keenan selger et system og ikke en rådgiver med spesielle evner.Alle våre rådgivere skal kunne svare det samme på samme utfordring og om de ikke kan svare er systemet slik at de har noen å spørre.Når vi har veterinære problemstillinger i en besetning kan vi også få hjelp til det gjennom Keenan.Mitt viktigste poeng er at det vil alltid være drøvtyggeren som gir oss svar på om maskinen og rådgivingen fungerer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Glemte å svare på el-motorer .Keenan har to størrelser på motorer 22kw og en 30kw avhengig av størrelse.Distribusjon samarbeider vi med Rollax bandforfordeler og Balder fra Hektner,men våre kunder står fritt til å velge det.Det viktigste for oss er at miksen kommer dit den skal så enkelt som mulig.Våre stasjonære miksere er ellers identiske med hjulmaskiner.Det elektriske skapet kommuniserer med vekten og det som finnes av utstyr i markedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Har fulgt denne debatten fra sidelinja ei stund nå - og både humra litt og rista på hodet. I grunnen bra at selgere også kommer på banen, men jeg er også enig i at dette hadde gjort seg bedre muntlig.

 

Jeg er ikke særlig i tvil om at det kan være fordeler med fullfor, eller grovforblanding som jeg vil kalle det på norsk - TMR heter det vel på fagspråket. Helt og holdent fullfor er det vel ikke mange besetninger i Norge som er store nok til å gjennomføre? Uansett er fordelene med grovformiksing der, men jeg sitter fortsatt med noen spørsmål, spesielt til Keenans mann.

 

Noen av regnestykkene dine er jeg med på, men du legger det fram som at alt som kommer ut av ei Keenanvogn er gull, samme om du dytter talle inn. Jeg ser poenget med at du kan få bedre utnyttelse av det foret du har, uansett kvalitet, men det blir litt for ullent pakka inn - og dermed er det veldig lett å stemple deg som selger, og det blir med negative fortegn.

 

Og hva er det rent teknisk som gir Keenan både denne luftige miksen og bedre struktur i foret enn noen andre? Jeg vil høre en beskrivelse av hvorfor det blir slik, ikke bare at sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Hei

Aage Willumsen sa i sin tid:

 

Den beste investering en kvægbonde kunne gjøre var å kjøpe den beste lenestolen på markedet og sett den inn i fjøset slik at han kunne sitte komfortabelt og bruke tid på å observere sine dyr. Han sa i samme anledning at han hadde til dags dato (2003) ikke sett ei ku som forstod seg på datamaskiner...og en rådgiver som kommer på gårdsbesøk uten å gå ut i fjøset å se dyrene??

 

Karl Daniel: Påske...hva er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...