Gå til innhold

Rehabilitering av slitt forbrett


Gjest

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med DeLavals forbrettbelegg FTC? Vurderer det for rehab. av gammelt slitt forbrett. Ser for meg at det blir vanskelig å få epoxy eller fliser til å sitte, da det er slitt groper foran hver ku. Disse må selvfølgelig fylles med noe flytesparkel el.l., men er litt skeptisk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Er det noen som har erfaringer med DeLavals forbrettbelegg FTC? Vurderer det for rehab. av gammelt slitt forbrett. Ser for meg at det blir vanskelig å få epoxy eller fliser til å sitte, da det er slitt groper foran hver ku. Disse må selvfølgelig fylles med noe flytesparkel el.l., men er litt skeptisk...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei.

Vi har gode erfaringer med Thoro Creete, og Road Patch fra Thoro. Begge disse produktene er betongbaserte reprasjonsmørtler. Det som er viktig for å få ett godt resultat er god rengjøring i forkant og at man \&quot\;skurer\&quot\; overflaten godt med mørtelen før man sparkler, slik at man får god heft.

Roadpatch herder på et par timer, mens Thoro Creete er enklere å jobbe med, og gir en litt glattere overflate. Om du ønsker kan du legge en topplakk med epoxy etterpå for å få det helt blankt.

Produktene distribueres i Norge av Gulv og Tak på Sola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1

hei.

 

fikk en vareprøve på FTC av DeLavals selger for en stund siden, og jeg må si det ser veldi bra ut. enkelt å montere, bare rulle ut og skru fast:) han sa det var lurt og fylle de største hulla med betong for et best mulig resultat. ser ut til og vere meget enkelt og holde rent, og det skall vist tåle høygaffelen til en viss grad..

prisen er jo ganske stiv, men om man tenker på hvor kort tid det tar og montere i forrhold til epoxy er det kansje ikke så ille? kan jo montere mellom fjøsstellene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Glemte å si at tida ikke er kritisk, kua er på setra i ca. 8 uker om sommeren, så tørketid på diverse komponenter er ikke en faktor her. Fikk du noen ca. pris på FTC? Ut fra nettsidene ser det ut til å komme i standard ruller med to forskjellige bredder og tre forskjellige lengder. Blir vel å skjøte sammen for å få det til å dekke hele bredden og lengden da.

Selgeren fra AK snakket om ca. 180/m2 for epoxy inkl. primer. Uansett kommer ett eller annet for å tette slitasjen i tillegg. Det er selvfølgelig et pluss om det ikke er altfor tungvint å ha på. Jeg la fliser med syrefast fugemasse i mjølkerommet for noen år siden og det var en seig jobb, selv om vi var to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ung_bonde_1
tror prisen var ca 500,-/m2. kom i 1 og 1,2 m bredde tror jeg og 5 eller 10 meter lang,om jeg ikke tar feil. vrirket veldig enkel og legge da.. spør din mann i DeLaval så får du se på en vareprøve:)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinus_1

Vi har reparert forbrette i oksefjøsen no og har laggt belegg i nye fjøsen. der har vi brukt eit firma som heiter Acrylicon. supert stoff, kan reparerast viss ein får skader på det(det smelter kjemisk i hop med det gamle. nortura, tine og fiskemotak bruker dei. det er ikkje epoxy, slaks plastikk. leggast på i 4 strøk. pluss fresing av betong.

dei er i det øvste prisklasse men dei er heil proffe. 5 års garanti.

eine sorten kan ein kjøyre med piggdekk eller kjetting på..

 

Ps. i sverige er det ganske vanelig att ein legger rustfrieplate på forebrette. veldig hygeniske.. litt dyre men trur ikkje det e so dyrt som delaval.. det er no stært i vertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Uansett behandling må ein ha i tankane at ein skal gå på golvet etterpå. Eit for glatt forbrett blir det samme som å gå på isholka med risiko for skader på både røktar og dyr.

 

Eg vurderer det beste alternativet til å vere glatt i krubba+ 20-30 cm innover forbrettet. Resten skal ha så ru overflate at ein kan gå sikkert på det. Eg vil tru at betongmiddel vil vere det beste til midterste delen av forbrettet. Om eg må pusse overe 5.-10. kvart år, så gjer eg det for ha liten fare for å gli overende. Skal ein pusse over heile forbrettet, er det enkelt å smøre epoxy på krybber og den ytterste delen av forbrettet etterpå. Dette er også enkelt å reparere når det blir skade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...