Gå til innhold

Grovformekanisering


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å legge litt planer for eventuell ombygging av fjøs til løsdrift når jeg skal ta over hjemgården. Er derfor interessert i gode råd angående valg av grovformekaniseringslinje. Bruker i dag en Orkel F2 Kombi som lastes med talje fra plansiloer, blokkuttaker fra utesilo og litt rundballer. Dette fungerer fint til å fore ut en mengde tilsvarende ca. 2 rundballer pr. dag og kostet oss ca. 30000kr brukt. Denne vil nok fungere noen år enda, men hvis det skal fores større mengder vil jeg over på ett mer effektivt system. Litt forutsetninger: Takhøyde ca. 3 meter, forbrett bredde 1,80m, avhengig av å kunne laste med frontlaster og talje, pris bør helst ikke overstige 300000kr, brukt utstyr er aktuelt, formengde inntil ca. 4 rundballer pr. dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Jeg holder på å legge litt planer for eventuell ombygging av fjøs til løsdrift når jeg skal ta over hjemgården. Er derfor interessert i gode råd angående valg av grovformekaniseringslinje. Bruker i dag en Orkel F2 Kombi som lastes med talje fra plansiloer, blokkuttaker fra utesilo og litt rundballer. Dette fungerer fint til å fore ut en mengde tilsvarende ca. 2 rundballer pr. dag og kostet oss ca. 30000kr brukt. Denne vil nok fungere noen år enda, men hvis det skal fores større mengder vil jeg over på ett mer effektivt system. Litt forutsetninger: Takhøyde ca. 3 meter, forbrett bredde 1,80m, avhengig av å kunne laste med frontlaster og talje, pris bør helst ikke overstige 300000kr, brukt utstyr er aktuelt, formengde inntil ca. 4 rundballer pr. dag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

TKS k2 rundballekutter.

Helst henges opp i skinner. Funker som f**n=)

Men husk å få med de \&quot\;Nye\&quot\; knivene med vinkel på, disse er mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Jeg har sansen for K2 kutteren, hva er de største forskjellene på denne kontra Serigstad flexi feed? Har også kikket litt på Feedrobot, men er litt skeptisk til rundballkutter i ett automatisk system pga. varierende forhold med tanke på spekt silo/rundball.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med Serigstad Flexifeed. Grei maskin, kanskje i overlag høy knivslitasje - men har ingenting å sammenligne med. Gikk vel omtrent to knivsett i året, formengde tilsvarende ca. 4 rundballer pr. dag.

 

Vi hadde den på dobbel skinne og med sideutmater. Fora både rundballer og snitta silomasse. Rundballene la vi rett i kutteren med laster gjennom sidedør, og siloforet kjørte vi oppi mellom skinnene fra ei avlesservogn som stod som reservoar.

 

Når du sier at du tenker å laste med frontlaster, tenker du da på baller gjennom sidedør eller over skinne. I siste tilfelle trenger du både høy klaring over skinna og et solid oppheng. Trur heller ikke kutteren har særlig godt av ei forblokk i fritt fall et par meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Jeg hadde sett for meg en løsning hvor man laster kutteren forfra mellom skinnene så en kan legge fra seg blokka, blokkuttakeren er 1,5m bred. Hvis dette blir for trangt så regner jeg med det vil fungere å laste via matebord/reservoar. I forsentralen er takhøyden rundt 6 meter, så sånn sett vil det fungere å tippe oppi over skinnene også, men er enig med deg i att det blir for stor belastning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stigo_1
Har du vurdert minilaster med silograbb? både effektiv og anvendelig til andre arbeidsoppgaver på gården.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Strangko forbord er en løsning som krever liten plass. Koster ca 160 -170 tusen, og er meget robust. Kan fullautomatiseres. Bruk en stasjonær k2 el l til å rive siloen på brettet. Brettet tømmes ved å åpne en luke i enden, for så å kjøre det rundt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars_A_1
Minilaster kan være et godt alternativ ja, vil det fungere å kjøre 1,5 m bred blokkuttaker på en stor minilaster? Har vurdert å skaffe en gammel Lundberg til dette, men hvis jeg skal få kjørt helt inn på forbrettet så er 1,8m bredde i smaleste laget.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...