Gå til innhold

Kombihenger- dyr og rundballe++


Gjest

Anbefalte innlegg

Husker at det var en som hadde dette som et ønske om nytt redskap i 2013 som et svar på tilleggsspørsmål til en av julenøttene nå før hjul.

 

Jeg går litt med samme ideen, og mangler vel egentlig bare å finne tid og penger til å bygge den, hehe. Vanskelig nok det.....

 

Jeg har et ønske om å lage noe liknende Unia sitt transportflak (søk på finn.no så ser dere hvordan de er). Har planer om å ha det 6 meter langt, hydraulisk løft på hjul bakenfor, firkantrør i alle hjørnene og midt på langsiden som kan løftes bort og drag framme i trekkstengene eller med øye for vanlig trekkrok (med hydraulisk knekk på draget??). Grinder foran og bak (2,5m) og på den ene langsiden (3m), og 2 3meters fangfronter på den andre langsiden. Tanken da er å ha et lite svingbart forbrett utenfor fangfronten som dyra kan spise kraftfor i, eller foring med surfor. Da er tanken at flaket skal kunne settes helt ned på bakken og bare være ca 20cm høyt, dyrene skal kunne gå rett opp og låse seg i fangfronten når de har blitt vant med den. Ser for meg at det skal være plass for minst 10 dyr til låsing.

 

Uten hjørnestøttene og grindene er det et flatt plan som bør kunne fem rundballer i lengden. 2*5 i bunnen og 4 på toppen. Kan sikkert være lurt med en skrå ballegrind framme også.

 

Tenkte andre også kunne være interressert i denne patenten. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke helt dum ut den fra Stewart kontra Unia sin, nei. Men jeg synes planet burde være være lenger, ca 6 m som jeg nevnte for å kunne få flest mulig dyr og rundballer med seg. Stewart sin henger så jo grei ut med det flate draget, kan jo også belte opp en gravemaskin da, men som regel skal man jo bruke en dumperhenger sammen med en gravemaskin og da kan man jo flytte maskinen med dumperhengeren.

 

Primærønsket mitt er som nevnt baller og dyr. Ulempen med draget fra Stewart er bakkeklaring. Dette er jo en fordel på Unia sitt i trekkstengene, men man fjerner jo mere vekt fra forhjulene da enn om man sleper flaket i trekkroken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kun skulle hatt den som dyrehenger så tror jeg det vil være aktuelt å kjøpe en 20 fots container til 10-15000, for så å skjære ut sidene for å sette inn to tremeters fangfronter i den ene siden, og lukkbare grinder i den andre. Hydr. hjul bak og evt. hydr. drag i front.

 

Lurer bare litt på styrken til en slik container når sidene mangler. I samme sidene som fangfrontene kan jeg jo spare ca. 20cm i bunnen under frontene og 20cm i toppen på begge langsidene. Et firkantrør ca. 60*60mm fra bunn til topp for å feste 3 meters grinder i på begge sidene. Skulle en ikke tro at cantaineren har nok styrke da?

 

Noen som vet hvor tykk bæringa er i bunnen av en slik container fra tregulvet inni og nedover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...