Gå til innhold

Lely A4 eller delaval VMS?


Anbefalte innlegg

Gjest Ford_2000_1
De jeg har prata med har ikke melket penicillin i gjennom VMS\'\'\'\'en bla. for å spare systemet for utskilling og systemvask, dette tar jo tid. Dette gjøres enten med spann i roboten eller i syke/kalvingsbinge. Da minsker man risikoen for menneskelig feil (men da må man jo allikevel huske på å forby roboten å melke kua, men det gjør vi og de jeg har prata med før evnt. veterinærbesøk og før behandling starter).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar
Når man legger minst 1,2-1,4 mill i en robot, så bør ikke det være et impuslprosjekt, mere en vurdering en har gjort for og imot. Skal en da i ettertid kunne si til folk at en har gjort et dårlig valg, så er det mere enn noen smårusk som ligger bak. Tror det er grunnen til at \&quot\;alle\&quot\; er fornøyd med de valga de har gjort ang hvilken farge det er på budeia!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, er nok ikke mange som innrømmer at man har feilinvestert i robot til 1.3++ mill.

Man leser jo også svært lite om nye samdriftfjøs som sliter med økonomien. Se bare i siste Fjøsdøra der enkelte fra Lofoten sto frem å skrøt så mye om hvor god økonomi de hadde etter å ha bygd nytt. Lite stod det at en av dem var nødt å starte opp med sau for å få det til å gå rundt...

Men nok om det.

 

Pr idag har jeg ikke robot, men den kommer når det skal bygges nytt og pr i dag vet jeg ikke om roboten blir blå, rød eller turkisgrønn. faktisk heller ikke om jeg kommer til å kjøpe brukt og dermed spare noen hundre tusener..

Men det som er sikkert er at roboten skal melke pencilinkyr. Ser ikke helt vitsen med robot hvis man selv skal\;

først finne frem kua som har mastit, deretter jage den inn i roboten for så å melke i spanmaskin. Går snart et kvarter el mer på dette.

 

Men dette er jo opp til hver og èn hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, trur ikke det finnes en eneste en. Jeg har akkurat bygd om til løsdrift, da med brukt melkestall. Dette akkurat fordi at jeg kunne tenkt meg Lely så jeg håper noe skjer iløpet av noen få år. Jeg har sagt 5-7 år, men min far sier at roboten står på gården om 2-3 år :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Jeg er i hvertfall ikke i tvil om hva jeg skal velge etter å ha besøkt mange fjøs med ulike typer. Helt klart VMS. Flere grunner bl.a. flinke servicefolk i nærområdet. VMS en er en veldig fin plass for kua å stå, lely sin A4 liker jeg ikke med det hensyn. Det er jo bare en tynn grind mellom den som blir melke og resten av besetningen/høyt rangerte kyr. Stimuleringen og formelking i VMS er jo milevis i forkant av Lely. God tid til frigjøring av oksytosin i et stressfritt miljø som sikrer rask utmelking og lavest slitasje på jur og spenekanal. Makspris på service og vedlikehold synes bedre for meg enn fastpris. ettersom jeg har forstått har delaval 3 makspriser ettersom hvor mange kyr man har. fra 55-70 tusen. Da belønnes de flinke bøndene som gjør mye selv. Som jeg forsto kan også gamle VMS få slik maksprisavtale. Det som gjenstår for meg er om jeg skal kjøpe brukt eller ny VMS. har bare godord å høre fra de som har kjøpt brukt og siden man kan oppgradere til tilsvarende ny maskin tror jeg at jeg havner på det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Eit av poenga med kjøp av robot er å spare tid, noko som etterkvart er blitt ein knappheitsfaktor i det moderne jordbruket. Har mjølkestall og brukar ca 4 timar pr dag til å mjølke 50 kyr. Dette er inkludert forarbeid, samling kyr, vask av mjølkestall og oppdatering på pc\'\'\'\'en.

 

Kva tidsforbruk pr dag opererar robotfolket med når ein inkluderar:

Oppdatering på pc/info

Vask av robot( Dette BØR vel gjerast kvar dag?)

Henting av kyr

Opplæring av nye kyr

Spannmelking av jurbetennelse/råmelk

Alarm i robot (når det enn måtte skje, feks midt på natta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare drevet med robot i ca 6 mnd så erfaringen er kort, men jeg bruker ca følgende tid pr dag.

* oppdatering pc ca 2 min pr dag

*vask av robot ca 2 min pr dag

* henting av dyr.- har ikke hentet på fire mnd.

*opplæring av dyr--- har gått utrolig smertefritt. helt uproblematisk å melke nykalva kviger.

Jurbetennelse forekommer skjeldent. Hadde bare en i starten, men jeg kjørte den på roboten, så det tok ikke mer enn 1 minutt å legge den på automatisk utskill.

* Tid til alarmer ----- Nja. Fikk en alarm i går,tømmingsfeil, men den rettet jeg via iphonen innenfra. Før det var det seks uker siden forrige alarm som var tomt for vaskemiddel.

 

Jeg kjører delaval, og er imponert over hvor smertefritt det går. Er nesten rart å få melkeoppgjør når alt går av seg selv.

Er en helt ny hverdag og det er utrolig befriende å ikke være bundet av faste fjøstider, kanskje spesielt når man har små barn.

Kan ikke komme på noen gode argumenter for melkegrav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidsforbruket Tralla må vi nok ta med en stor klype salt folkens.

Har selv hatt De Laval Robot i fire år. Om jobben skal gjøres skikkelig går det fort 20 min kvelds og morgen til å lese info om dyra, vask og ettersyn.

Minst alarmer er det på ca 50 dyr. Har hatt over 70 da øker oså antall alarmer.

Tar en og bruker litt tid vask og sjekkpunkt ungår en mange alarmer.

Men konklusjonen er klar. Har en først vent seg på robort. begynner en ikke på på gammlemåten igjen. Uten robot ingen melkeproduksjon her på gården.

 

Hva som er best av den røde og den blå skal jeg ikke utale meg om da jeg bare her erfaring med den blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 min om dagen for å sjekke og vaske roboten??

Syns det var myyye.

Kunne vært morsomt å høre hvilke tekniske sjekkpunkter du gjør daglig på roboten, og hva du vasker bortsett fra overflatespyling på utsatte steder. Når det gjelder dataen, så syns jeg delproen er så pass oversiktelig at man får med seg det meste med et raskt overblikk. Nå kan det vel hende at jeg på sikt finner ut at det lønner seg å bruke lengre tid på sjekk og kontroll, men erfaringen så langt er at ting fungerer utmerket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Tja...

Som skrevet er serviceutgiftene til dere som kun har 35 kyr i roboten er fremeles 55 tusen og oppover? Har en bror som har robot- driver i steinkjer- fikk stopp 1.juledag i fjor- kostet 20.000. det kom i tillegg til de faste utgiftene. Man kan da lese om flere som har 100.000 i utgifter så de maks 75.000 kan da enkelt overskrides.

 

Har melkestall selv- serviceutgifter stort sett til skifte av spenngummi en gang om år- ca 3.000 (52.000 spart sammenlignet med billigste serviceavtale), Men bruker ca 3t på melking og vasking av melkestall. Man skal også regne med mindre vannforbruk og sparte strømutgifter. Annen fordel med melkestall er at man kan ha konsentrert kalving og dermed utnytte sommertillegget maks samtidig som man kan produsere lite melk de siste to måneden av kvoteåret og spare av det Tine trekker for å dekke sommertillegget.

Har idag 2x3 tandem som enkelt kan utvides til 2x5 ell 2x6 og fremdeles betjenes av 1 person. Brukt melkestall koster ca 200.000 pluss utvidelse av melkegrav og montering.

Ok, man er avhengig av å være der til faste tider men det gjør meg ingenting.

 

Til dere som kun bruker 2 min på vasking av robot og gulv rundt robot vil jeg gjerne se den vasken- tar da væl 30 sek å rulle opp slangen eller ligger den bare henslengt??

30 min på å skrape møkk på 80 dyr inkludert strøing og gjødselskarping- jaja, det vil jeg gjerne se, især hvis ungdyr står bundet på vanlig bås.

 

Annen ting er at skal jeg kunne ha vaktfri ei natt/helg, så er jeg da vitterlig avhengig av å ha en mann ansatt. (har 40 ammekuer i tillegg- totalt ca 180 dyr.

Det skal også flyttes dyr en gang i blant og så hender det jo at det kommer en okse løs og da er det jo greit å være 2 for å få den på plass igjen. Tror ikke naboen er stått opp halv seks for å kunne hjelpe meg.

 

Men selvsagt, kan se flere fordeler med robot, men melkestall da også mange fordeler. Så når nytt kufjøs skal planlegges vil jeg selvsagt vurdere robot.

 

Ha en fin dag.

mvh magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he Høres idyllisk ut med robot. Har selv VMS..... Det går tid , ikke med melking i seg selv,men har en 60-70 kyr er det ofte ei ku i sjukebingen som skal gjennom roboten manuelt. Og til dere som bruker 2min ved pc..... får dere med dere alt, og kalv i kyr/kviger? Og en halvtime totalt? Har dere ikke kalver å passe på? Bruker selv ca 2.5 time morgen og to timer kveld. Da er det ingen ting ekstra-arbeid. Er det noe spesielt, tar jeg gjerne ei økt mitt i dagen. Det skal fòres, måke å strø, gi kalver , holde det ryddigt og pent. Og vask av robot og gulv rundt gjør jeg daglig, og det tar 5-10 min morgen og kveld. Jeg har bygget ny fjøs for å være heltidsbonde....ikke for å springe gjennom fjøsen en halvtime morgen og kveld :) Men for all del......er det slåttonn og en har det travelt, da kan en selvsagt gjøre unna stellet utroligt raskt, i motsetning til ved melkestall.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slangetrommel ved robot på vegg, kobblet til stasjonær høytrykksvasker vasker man mye på et par minutter. Bør selvfølgelig være litt forsiktig hvor man spruter når man bruker høytrykk. Syns igrunn ikke at roboten blir så skitten heller.

Poenget er jo å gjøre ting lettvindt slik at ting går unna.

Roboten har rolige dager hos meg også, så jeg har bestemt meg for å fortsette å kjøre konsentrert kalving på roboten. Det gjør ting mye enklere. Får konsentrere seg om insiminering en kort periode. Kalveforingsautomaten går bare tre fire mnd. Kvigene kan gå ute sammen med kyrne og ordne opp i hirarkiet slik at man slipper slossing innendørs med fare for skader.Slipper problemet med feite sinkyr.Med tidlig kalving er man i toppproduksjon når melka er godt betalt. Sparer service og driftsutgifter på robot.

Driftsutgiftene på robot er sevfølgelig noe høyere enn ved melkegrav, men det finnes også noen pluss i det regnestykket.

Bedre jurhelse?

Mindre behov for avløser??

Høyere ytelse??

Mitt mål er å effektivisere slik at fjøsen går så raskt som mulig, men samtidig holde en grei standard. Ser ingen vits i å gå å sulle i fjøsen i timesvis med mindre man liker kyrne bedre enn kjærringa. Men man er jo forskjellig..

 

Nå kan selvfølgelig enkelte tro at man kun jobber en time om dagen når man har robot, men det er selvfølgelig myye annet å gjøre på en gård enn å melke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser også på å gjøre det meste selv, bortsett fra den pålagte servicen man må ha for å opprettholde beredskap og support avtalen. Servicemannen her antydet at servicen brukte koste ca 8 tusen.Den servicen må jeg ha hver syvende mnd. Regner med at de ikke regnes med de mnd den står stille. så da er jeg vel oppe i ca 25 tusen i året til delaval + uforutsette utgifter. Maskinskadeforsikringen skulle vel dekke de helt store smellene.(2500pr år). Vann har jeg gratis. Noe strøm går det selvfølgelig. Jeg har budsjettert med 70 tusen i året, så alt under tar jeg som et pluss. Artig å høre at det er flere som kjører konsentrert kalving på robot:).Alle tar det som en selvfølge at man må ha kalving året rundt. Syns du det fungerer bra, eller vurderer du å gå over til helårskalving?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte noen som snakket om at man burde øke tiden mellom melkinger når man kommer mot slutten av laktasjonen. Gjør du det, eventuelt hvor mange timer? Fore med annenslått hører jeg også skal hjelpe?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg har landteknikk tank med smartkjøling, og montøren fra tine hevdet det var uproblematisk uansett om jeg bare melket en ku på tanken, noe jeg også har erfart. Trodde tine bare brukte landteknikk?? Eller leverer du til Q meieriet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjellp_1

Gløymde å ta med at inkl i dei 4 timane til melking, inngår skraping av båsar hjå mjølkekyr( Då eg gjer dette medan eg hentar kyrne til mjølking).

 

Tykkjer det vert mykje \&quot\;skryt\&quot\; av kort tidsbruk i robotfjøs. Når eg spør om tidsforbruk i robot, so meinar eg gjennomsnitt pr dag HEILE året sett under eit. Har vanskeleg for å tru at dette kjem under 30 minutt pr dag, slik enkelte hevdar. Eg er for all del ikkje motstandard av robot, eg spør fordi eg lurar på å kjøpe det :)

 

Bygde billeg fjøs med delvis brukt mjølkestall og har fått god økonomi i dette prosjektet. Ser no at det er rom for ytterlegare investering i mekaniseringgraden, og sannsynlegvis vere berettiga til ytterlegare støtte av Innovasjon Norge :) Er viktig for meg å ikkje vere nedsylta i gjeld for all framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen bruker 8 timer på fjøsstell med 20 båskyr , mens andre bruker 3 timer. Spørs hvor effektivt man jobber, og hvor nøye man er.

Jeg mener uansett robot har et stort tidsbesparelsespotensiale.

Uansett, så er jo fleksibiliteten det viktigste. Jeg er ihvertfall overlykkelig med robotkjøpet og syns det fungerer laangt bedre enn forventet.En ny hverdag. Det finnes jo mange brukte roboter på markedet, så hvis man monterer endel selv, trenger det jo ikke å koste mer enn en gjennomsnittelig ny traktor.

Er det slik at melkejobben er noe man stortrives med, kan det selvfølgelig være lurt å bruke pengene på noe annet. Vi er jo alle forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...