Gå til innhold

Lely A4 eller delaval VMS?


Anbefalte innlegg

Har hatt lely robotter nå i snart 4 år og gjort noen erfaringer.

Når det gjelder best avtørk stimulering er det viktigste at kyrne

er klypte bak og spesielt jur. Passe lort ikkje for blaut og godt

med strø i liggebåsene. Det går ikkje å vaske eller koste bort

et dårlig fjosmiljø. Me kjøre med fri kutrafikk og henter omtrent

ikkje dyr kun kviger i innkjøringsfasen. Det som er heilt over ordnet

når det gjelder kutrafikk er forholdet mellom energi/stivelse og protein

i rasjonen. Er blandinga i ubalanse for lite protein blir kyrne late og feite og då stopper kutrakikken opp. Då gir og roboten alarm på økende vekt. Robotene driftsikre og er det problem klare en som oftest og ta det over telefon.Lely hadde manuelt påsett på dei gamle

A2 maskinene men såg at det ble misbrukt. Fabrikken meinte at hvis en skulle melke manuelt kunne en heller velge melkegrav.

Har til tider savnet muligheten til å sette på noen kyr som slipper juret framme der er vms og foretrekke, kjenner folk som har vms og dei melker flere manuelt då er litt av vitsen med robot borte.

Hadde uten tvil valgt samme type idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Arnt_Ulkestad_1

Hei Q-bonde. Vet det har blitt byttet ut flere DeLaval og sac roboter til fordel for Lely. I hovedsak har vel byttene skjedd i rogalands og østlands områdene. Har ikke hørt noe om bytter andre veien, vil tro jeg skulle hørt om det vis det har skjedd da jeg får \&quot\;I fjøsdøra\&quot\; i posten. Da snakker jeg selvfølgelig om i Norge. I danmark f.eks vet jeg at Lely har byttet ut mange typer roboter.

 

Årsaken til et bytte vil nok variere fra tilfelle til tilfelle, men vil tro service kosnader, drifts-stopp hyppighet, service tilgjengelighet og funksjonalitet på produktet er bakenforliggende årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt_Ulkestad_1

Mitt syn på manuelt påsett i robot er litt to delt.

Kunne sikkert vært kjekt med manuelt påsett fra tid til annen, men da har man plutselig faren med at roboten blir en dyr tandem boks i fjøstida.

Da vil jeg heller valgt et bra opplegg for melking i syke/behandligsbinge, der tross alt manuelkyr hører hjemme til de skal tilbake til flokken eller evt. kjøttdisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he jo vasker dårlig når den ikke treffer spenen, men du forstod poenget? Når det gjelder det med manuelt påsett, må en jo selvsagt ikke tviholde på ubruklige dyr,for så å melke dem manuelt. Men som sagt når du har ei med spenetråkk, eller ei kvige som trenger noen dager på seg. Nå tåler robotene mer spark en en tror, men en kan være uheldig? Når det i tillegg er tilrettelagt for manuel melking betyr det samtidligt at roboten er mer åpen, og det er jo ikke et minus når en skal sette pencelin etter melking, eller sjekke juret på ei du har mistanker om \;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest borris_1
Standard innstilling på Lely er 2 børstinger pr spene. Du har også mulighet til å stille inn varighet pr børsting. Jeg kjører nå på 3 børstinger a`2 sek pr spene, ikke pga skitne jur men mere for stimuleringen og dermed raskere melking. Kan ikke se at rengjøringen i roboten står tilbake for manuell avtørking i melkestallen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har kjøpt robot vil en vel helst slippe å melke kuer manuelt, så pencelin kuer går gjenom robo hert. Men er vel noen Delaval selgere som er litt vel ivrige etter å få selge det mobile spannanlegget til 15 tusen, som anbefaler å ikke melke pencelin i robot.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører konsekvent dobbel vask på min vms. Skulle vaskekoppen mot formodning bomme på spenen, noe som skjeldent skjer, finner den spenen på andre runde. Jeg har riktignok bare kjørt robot noen mnd, men jeg er imponert hvor bra systemet fungerer, og hvor lite alarmer og tull det er. Både lely og delaval fungerer vel meget bra, så det blir vel mer et spørsmål om man liker rødt eller blått. Derfor velger de fleste kjerringer lely, mens mannfolka velger delaval\;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et argument i delavals favør, er vel at de kjører på samme plattform hele tiden, slik at roboten aldri blir umoderne hvis man følger oppgraderingspakkene. Derfor er en ti år gammel delavalt fullt på høyde med en ny hvis den er oppdatert.

Mener å ha hørt at det allerede kan være trøbbel å få tak i enkelte deler til de elste lelyene?? Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest borris_1

Det er vel ikke så vanskelig å kjøre på samme plattform når VMS av i dag er lik VMS fra 2007.

Det har vel igrunnen stått stille.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, delpro har ihvertfall kommet siden den tid. Men fra 2001 frem til i dag, har det kommet store endringer. Er det slik at lelys roboter fra 2001 kan sidestilles med dagens, slik som delavals?.

Det er jo faktisk ganske viktig at roboten ikke går ut på dato. Det blir fort dyrt hvis den må byttes ut etter 10 år pga at den er umoderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lely A3 og A3 next er ok,men hold dere unna A4.

Ikke ferdig utvikla. Har store tekniske problemer.

Det er en grunn til at DeLaval er markedsleder i Holland no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt_Ulkestad_1

slappis: Ikke noe problem med og får tak i deler til det elste Lely robotene overhode.

 

Synes i grunn at argumentet om at det er lurt og velge delaval pga at den har lik \&quot\;plattform\&quot\; fra 2001 fram til i dag er latterlig. Når jeg skal kjøpe ny traktor eller bil velger jeg ikke en modell som er likedan som den aktuelle modellen for 10år tilbake, bare for at delene er likedan.

 

At Lely kommer med nye modeller er jo selvsakt et resultat av erfaringer, utvikling, ny teknologi og nye produksjons muligheter.

 

Men det betyr ikke at \&quot\;gamle\&quot\; modeller blir glemt under utviklingen av nye funksjoner. Mange av forandringene som kommer på nye modeller er også kompanibel med eldre modeller, en hel del av disse inngår også i serviceavtalen.

 

Delaval markedsleder fortiden? Delaval produserer 20-30 roboter daglig, Lely produserer 60-65 daglig....

Så A4 roboten kan vel ikke være så ubrukbar:) hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt: Er du denne Arnt som er ansatt i fjøssystemer i Midt Norge??

Kan nesten virke sånn, siden du vet mye om Lely..

 

http://fjossystemer.no/om-oss/avdelinger/fjossystemer-midt/ansatte-midt

 

Ikke at det har så mye å si, men du kan jo godt si hvem du er.

Som Karl Daniel her, som alle vet er ansatt i A-K maskiner, han legger ikke skjul på det, Og da er det jo greit nok egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det står i kontrakten ved kjøp av VMS at penecilin-kyr ikke skal melkes i roboten? Da ryker garantien.

 

Noen som har DeLaval fra tidlig 2000-tall og oppgradert alt slik at den er som 2011-versjon? Hvor mye har det kostet? Tipper det ville vært like billig å kjøpe ny Lely-robot etter 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgraderte DeLaval roboten fra 2006 modell til 2011 modell, det kostet ca 55000 i deler + en dags arbeid.

 

Penicilin kyr kan selvfølgelig melkes i roboten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
har en VMS2006, har aldrig og skall aldrig melke behandla dyr på den, enn den dagen kårkallen/avløsern/ eller vemsomhelst skall ta fjøset...... ja, huff huff, bruker bestadig vakumuttaket i sykebingen til sånnt. billig forsikring det ja. trur Tine liker den bedre å.... men ja, da må jeg melke manuelt. men med 1-4 penicilin behandlinger pr år er det en helt ok jobb... har foresten oppgradert min VMS, ble som ny, kjappere og bedre å bruke... vms blir aldrig gammeldag pga sånne muliheter..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt_Ulkestad_1
Bonden sylte: Ja, stemmer det. I og med at jeg oppgir fullt navn ligger det jo i kortene at det ikke er noen hemmelighet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne helt at argumentet med at delaval holder seg helt \&quot\; up to date\&quot\; mens lely oppdaterer \&quot\;mange\&quot\; funksjoner, er latterlig. Mindre viktig vi kanskje enkelte hevde, men latterlig???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnt: du oppgir fullt navn ja.....men Karl Daniel presenterer seg i tillegg som AK selger når han går inn i debatter som involverer feks hans produkter, eller der det er relevant. Det er en kjempe fordel, for da virker det mye mer troverdig når han feks. øser ut kunnskap om ak produkter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wold..... Kan vel være enig i at det tryggeste å melke behandla kyr utenom. Jeg kjører de gjennom roboten, men det vil alltid være jeg som tar ansvaret med å legge de på utskill med etterfølgende systemvask, før første pencillinsprøyte settes. Ikke lurt å ha halvkyndige til å gjøre dette. Det kan jeg jo gjøre med iphonen uansett hvor i verden jeg befinner meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wold_landbruk_1
mjelka du penicilin på melkanlegget før også da.??? vi jorde det, men det er ikke lurt..... kann altids sje en glipp.... men sånne ting er det opp til hver enkelt og avgjøre. jeg anbefaler ingen og gjøre det, jeg tørr rett og slett ikke å ta den risken. jo da fint med mange duppedingser, meneskelige feil vill fortsatt finne sted... halvkyndig personell...???? ingen er feilfrie..eller???? slappis..gjør du aldrig feil....???
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt_Ulkestad_1

Ble litt barnslig formulert det utspillet dær, men det jeg virkelig mente er at argumentene imot Lely fordi at de kommer for ofte med nye modeller er \&quot\;latterlig\&quot\;. Det er jo bare et resultat av utviklingen innen robotmelking.

 

Når det er sakt, så har jeg truffet noen hundre robot eiere av forskjellige merker oppi gjennom tiden. Og de aller fleste sier de er fornøyd med valget de har tatt. Og det er tross alt det viktigste, og det sier jeg som bonde og ikke som ansatt i Fjøssystemer.

Selv om overveiningene for og imot de enkelte fabrikkatene er mange slik jeg ser det.

 

Skal ta synspunktene dine til etterrettning Arvid, er ikke slik at jeg har noen baktanke med og slenge meg inn i debatten. Men lett og bli revet med når man kanskje er i overkant interessert i robotmelking.

 

Gaute: Nei er vel ikke i posisjon til og si noe om det. Men etter det jeg forstår er det vel en løpende vurdering. Er vel smått med Lely budeier nord for saltfjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wold... Feil gjør vel selvølgelig alle, men det er åpenbart at risikoen er ti ganger høyere for at en som ikke bruker systemet til daglig skal gjøre feil. Så at jeg skal glemme å legge på utskill, eller gjøre feil når jeg skal legge det inn, anser jeg som meget usannsynlig. Jeg er vel mer bekymra for at en eventuell systemfeil skal gjøre slik at roboten ikke vasker seg slik den skal. Det kan muligens skje.

Trodde det var vanlig å kjøre pencillinmelk på robotene???Eller ?? De jeg har snakket med gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...