Gå til innhold

Kaldfjøs/ isolert til ammeku


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er bare litt intressert i høre om noen har erfaringer med isolerte fjøs til ammeku prod. kontra kaldfjøs. Hvilke fordeler/ ulemper det er med begge typene. Vi går nemlig med planer om å sette opp ett isolert fjøs til ammeku på hjem gården min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg er bare litt intressert i høre om noen har erfaringer med isolerte fjøs til ammeku prod. kontra kaldfjøs. Hvilke fordeler/ ulemper det er med begge typene. Vi går nemlig med planer om å sette opp ett isolert fjøs til ammeku på hjem gården min.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonym

Her tror jeg du vil slite med å få svar. Jeg har selv forsøkt å få anbefalinger vedrørende dette. Det er ikke mange som vil si noe.

 

Fordeler er mindre for forbruk.

 

Det koster lite egentlig å isolere ett bygg.

Jeg tror redusert forforbruk tar dette inn på svært få år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du skal bygge fjøs, så ville eg tatt kontakt med rådgivar fra feks. nortura/gilde. Dei har egne folk til å tegna slike bygg, og kan eventuelt ta deg med på besøk til nåken som allerede har bygd.Det besta e å få sett fjøsen sjøl, og få høre erfaringar frå bønder som jobber i dette fjøset til dagleg. Det med kaldt eller isolert er det vel ikkje nåke enkelt svar på.Men du kan spare ein del på uisolert og enkle løysingar.Ammeku krever et billig bygg for å bli lønsomt.Det har også litt å sei kor i landet du bor når det gjelder isolert/uisolert. På vesladskysten er det klima til uisolert,mens andre plasser kan det bli dyrt med varmekablar i renner og oppvarming av vatn osv. Skal du ha talle derimot er det greit med uisolert da tallen gir god varme....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Vi har både uisolert og et isolert fjøs til våre ammekyr, dvs. 1 årskvigene går i det uisolerte.

De har det fint, men merker at fòrforbruket går opp når det nærmer seg null grader og under.

Selv synes jeg det er trivligere å jobbe uten en tykk jakke på, så trives bedre med å jobbe i det isolerte fjøset.

Kalving/evt keisersnitt i uisolert bygning, høres kaldt ut, men alt er mulig når man må.

Hvis jeg skulle bygge nytt ammekufjøs idag ville jeg bygd delvis isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jan_Arve_1

Når det gjelder pris på isolert hus i forhold til uisolert, er det tilnærmet null.

Kjenner til et fjøs for 110 ammekyr som brukeren valgte å isolere da det kostet kun 30 000,- ekstra for isolasjonen, da var det ikke tvil. Huset er bygd i stål med en tynn sandwich(40mm) i taket. Veggene isolerte, bygd i treverk utenpå stålet. Huset er naturlig ventilert med lysplater i mønet som er hevet opp ca. 15cm, vindbremseduk i langvegger.

Huset måler 66x20m og kom seg på ca. 3,4mill inkl. gjødselkum. Huset har tre rekker med forbrett på ene langsida. Mellom dobbelrekka er det et areal for kalv på 1,8m med plastrister og gjødseltrekk under. En/to fødebinger i hver avdeling, 20-24 ammekyr i hver avdeling. Fine store kalver fra dette fjøset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest valtra_pwr_1
Bonden: Hvor i norges land holder du til? Er i tenkeboksen om ammeku fjøs, vurdere et uisolert fjøs med liggebåser. Men er litt skeptisk da det ofte er ned i 30 blå i vintersesongen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet bør heller være om du skal bygge kaldfjøs med 3 el 4 vegger dvs bare ha tak over forbrettet. Sparer endel byggekost på det!. Ja, dyra eter mer når det er kaldt men ikke såpass at de ville betalt for isolasjon, dyr ventilasjon og dårlig innemiljø med kalvesjukdom. At det er beinkaldt i perioder betyr lite for kuene bare de har mye mat å ete og tørr fin liggeplass.

 

Talle eller liggebås er nok litt sånn hipp som happ. Talle ser hyggelig og naturlig ut mens liggebås er mer effektivt men dyrt!.

 

Leste noe i årsmeldingen til Fatland om ett nytt fjøs i østfold hvor bruker hadde valgt 4 vegger og talle. Virket flott. Det er langt i fra bare Nortura som har byggekompetanse!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_pwr_1

Takker for svar. Det mest fornuftige her ville bli et fjøs med liggebåser, fordi det ingen som dyrker korn her i området og veien blir lang for å hente halm.

 

Hvis man har et liggebås fjøs med 4 vegger og naturlig ventilasjon, vil det vel bli litt høgere temp inne enn det er ute, sjøl om det er uisolert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ikke fokuser så veldig på temperatur. Det er viktigere at det ikke er trekk på dyrene. Selv gikk jeg fra varmt båsfjøs til en usedvanlig kald førjulsvinter i nytt kaldfjøs og den største overgangen er at jeg nå må bruke varmedress og skikkelige hansker. Dyrene eter litt mer men ser ut til og trives svært godt. Ja, de virker lykkelige der de hopper og spretter rundt i nystrødd talle. En annen ting jeg merker at kalvene som er født i vinter virker kvikkere og mer på hugget enn de som før ble født på båsfjøset. Litt ønsketenkning kanskje men klart mye bedre smittepress i kaldfjøset.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
For guds skyld IKKE bygg kaldfjøs! Har selv opplevd hvordan dette utarter seg som et rent helvete når temp\'\'\'\'en synker under 15- og alt av gjødselrenner ol. fryser. Isoler normalt og gå med tynn jakke i fjøset, det tror jeg er mye triveligere!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Min erfaring er at kaldfjøs definitivt er bra for dyrene og kulde og gjødsel er ett lite problem men min erfaring er at dete r bare tøys og tull å bruke masse penger på ett skrapeanlegg som fryser og lager helvete når det er kaldt. Nei, en eldre traktor med brei skuffe er genial.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...