Gå til innhold

melkerobot


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Martinus_1

Vi med har ein plan på å produsere meir melk viss det skulle skje, skal greie 1,1 i vertfall. men trur kansje vi bygger på i staden.. litt kjedligt å miste kvigene utav melkefjøsen når ein har blitt vande med det..

det blir og litt billigere å bygge på no, på grunn av servicromma er der..

det som blir probleme er for/gjødsel og halde markane i god stand når ein får so mykje..

vi og har 900 mål men alt i rundball. vi har okser i gamlefjøsen, å det går nåke for på ein dag! når vi har laget til alt får vi ca. 320 dyr, derav 200 okser.

so var det den fordømte kvotetake då!!!!!

i å med vi er ingen samdrift får vi ikkje produsere meir enn 400 tonn å det har vi no!! å det er i vertfall ikkje nåke problem å produsere 600 på ein robot. grensa skulla i vertfall våre 600/ å 1200 på samdrifte slik att ein kunne få utnytta en robot!! det er i vertfall mi meining!!

 

kjøpte du jan eirik celletallsmålar eller stim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest Jan_Eirik_1
Enig i dine tanker ang kvotetak Martinus! Jeg forpakter nabogården til min hjem gård, ligger knapt 100 meter fra hverandre, og driver samdrift med mine foreldre. Blir familieforetak i praksis!\;-) Så for oss blir taket i første omgang på 750 tonn.... Planlagt kapasitet hos oss blir også ca 320 dyr med smått og stort, så vi blir nok ganske lik som deg. Har med celletallsmåler til Astronauten ja, har du det? Fungerer det?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martinus_1

nei vi tok ikkj det, spare penga veit du:-(

men angra litt på det, koster heilt sikkert meir å etter montere. einaste so e litt ireterande er att væska er dyr å ein er nøtt å ha 3 kyr som står på det heile tida slik att systemet vasker seg, men trur att det gjelder delaval mæ!!

trur ikkje det blir kjøpt endå...

gjødselvogn stender høgst på lista no!! blir mykje kjøyring trur ej.. har ei moi no på 6m3 å ei reime 4,2 men den er rammen til tanken gåen..

lurer på ei moi 10m3 med boggi 700*26,5 å superspreder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1
Blir nok sannsynligvis ei møkkvogn på ca 10-12 kubikk med utstyr som tar bedre vare på næringa i møkk som blir neste invistering her også! Men først må vi få opp, og få i drift fjøset\;-) Spennende å høre deres erfaringer!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils_Petter_1

Snakka med en rådgiver i Tine dag, som har spesialisert seg på robot, om hygene på ulike merker og vasketeknikker.

Statestikken viser at det er litten eller ingen forskjel på melkekvaliteten.

Lely litt bedre på bakterie, men helt ubetydelig forskjell.

Når det gjelder stim, så er vel holdningen den at smittepreset i liggebåsene overgår det i roboten, så gevinsten er marginal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

Etter min erfaring som rådgiver på Helgeland er de aller fleste fornøyd med den roboten de har valgt. Og selvfølgelig er det både fordeler og ulemper med begge robotene. Etter min erfaring og med støtte fra Danske rådgivere anbefaler vi ikke andre roboter en Lely og DeLaval.

Lely roboten tar nok lengre tid i innkjøringsfasen, og når du skal stille inn maskinen for kviger, og den klumpete armen kan virke skremmende på kviger. Men den fungerer, jurhelse er en annen ting, er ikke helt fornøyd med vaskeren til Lely, den fungerer og stimuleringen av juret virker tilfredstillende. Fordelen med Lely er at den har stor kapasitet, men uten styrt kutrafikk har du mye dødtid med kyr som blir avist.

DeLaval har en arm og etter på en og en kopp, den henter koppene langt unna og dette tar tid. Men den er fantastisk til å finne spenene og bra på kyr som melker mye og har lavt hengende jur. Den enkle brukervennlige programmet er en fordel, men det kan absolutt forbedres en del. Trakta som kjøres opp i rompa på kua, ser jeg som er fordel i forhold til rista. Dette fordi du får mindre bevegelse på Kua og dermed færre avsparkinger. Klart at hydraulisk utdriver er bedre enn strøm.

Kapasiteten til DeLaval blir på høyde med Lely om man har styrt kutrafikk. Men dette koster selvsagt mer.

 

Skulle vi valgt den beste roboten så hadde det nok vært et barn av Lely og DeLaval, men vi får heller velge ut fra andre ting, Pris, Service og kundevennlighet. Må dessverre si at begge leverandørene må gjøre en innsats her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

http://www.landbrugsavisen.dk/Landbrugsavisen/2009/7/31/Fri%20kotrafik%20oeger%20malkefrekvensen.htm

 

Kan vel begynne med å ta en kikk på den når det gjelder diskusjonen mellom styrt og fri ku trafikk.

 

Først så mener eg det bare finnes en De laval(blå) og en lely (rød) som duger.

 

Nå det gjelder mitt synspunkt så blir vel det feil siden vi har Lely a3 hjemme. men det som bekymrer meg mest er di stakkars bønder som ikke får pris av alle leverandører men som velger å bare få hos enkelte. i våres tilfelle gjelder min kritikk den blå. vi fikk pris fra dem begge å \&quot\;prutinga\&quot\; var ferdig. Lely var gunstigst pris på \&quot\;pakka\&quot\; å fikk handelen. når den blå fikk nuss i dette så ble 150 000 kr slått av på dagen. dette blir feil. Den stakkars bonden som går til samvirkets levrandør og slår til på det første og beste taper masse penger.

 

Men når det er sakt så skal alt legges i grunn for valg av robot , ell forbruk, vann forbruk osv.

ikke minst å ha en klar avtale på service å vite at den er på plass når den skal.

 

Når det gjelder melketeknisk så er eg så heldig å ha veldig god insikt i både de laval og lely.

leste litt her om utjaginga til de laval var med hydraulikk? dette sjer jo med en luftslange som pisker kua på ryggen, å som ikke virker kanon. trakta bak er for å holde posisjon på kua for å kalkulere speneposisjoner. lely derimot har vekt i gulv som sier hvor kua står og strøm utjaging på ryggen.

 

Når det gjelder styringsprogramet så er det store utfordringer på begge sider. men nå så lely har slippet et helt nytt program som lely selv har produsert som er skreddersydd for lely`s bønder og deres ønsker. så bør vel kansje dette prøves ut . men det gammle programmet fungere også super fint. Automatisk opptrapping og nedtrapp på kraftfor er vel kansje den største forskjell på den blå å den rød. dette kan lely å gir bonden en trygghet i hverdagen, som gjør at hver enkel ku får det den skal ha til en hver tid ,med tanke økning av melk/minking , nedrapp før avgjelding og kraftfor stopp før sinlegg. dette er da absolutt en stor fordel.

Dette må gjøres manuelt på den blå. som tar mye tid . Ellers er det veldig stort med individuel pulsering helt ned på kjertel nivå, og vakum regulering etter melkeflow. helt ned på ku nivå fra den røde.

 

Når det gjelder armen som er så stor å klubbete som blir sakt, så vil eg heller si at det er bedre at maskiner som skal drive med levende dyr er robuste isteden for smidige å sårbare. det er snakk om laser/camera til mangen tusen kroner som skal beskyttes. det er snakk om å få pulsering nermest mulig spenetuppen for en maksimal utmelking. dette er grunnen til størelsen på armen er så stor på den røde, pga 4 effect pulsator står nermest muligt spene tuppen. det er hurtigheten med å ha alt på \&quot\;plass\&quot\; når et avspark skulle skje. å vere kvikt på plass uten å miste spenkopp ned i drit og fukt å sette på innen få sekunder pga en open spenekanal som står i full flow med bakterie ingangen rett open. dette kan ikke den blå hamle opp med som bruker alt for lang tid i påsett. den har heller slangene hengende in under kua , mens armen holder slangene lenger fram bort fra bakbeina. synes armen er litt vel \&quot\;pinglete\&quot\;. den de laval plassen som jeg referere til er det blitt skiftet 3 camera innen 4 år . en prislapp som er rundt 40 50 tusen kroner som går direkte i postkassa til bonde.

 

Vi snakker om å drive landbruk i samvirket. men akuratt der er det det skurrer for min del. lely har en full igangsatt reklamasjons ordning på \&quot\;ødelakte deler\&quot\; som blir sendt tilbake til leverandør å sjekkt opp muligens fikset. som blir tilbake betalt til avdelinger i bytteordninger slik at det blir mulig å gi bønder FULL service kontrakt på at alle deler dekkes inn. dette er vel en basic ordning som di fleste firma bruker på dyre deler som går i stykker før tid.

 

Den Blå derimot har ingen form for reklamasjons ordninger på ødelakte deler. det ligger en HAU med brukte kretskort , ødelakte camera og ventiler ute hos bønder som bare blir fakturert bønder rett i retur. ganget opp med en X sum som skal deles mellom De Laval sverige og Felleskjøpet/delaval norge. Å Dette skal vere en ordning som er lakt opp til at norske bønder skal få en billigst mulig driftskostnader på roboten sin ?????????? Hvor ble det av samvirket da?

 

Bare noen få erfaringer som eg har hatt når eg nå har sett å jobba med dem begge i drift.

men bevare meg vel her finnes det fordeler og ulemper med dem begge.

Lykke til med Valga:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare ikke la det siste innlegget gå ukomenter vidre. Du sier du har jobbet med begge Kjetil, det har jeg også gjort, og tydelig vi ikke har de samme opplysningene.

 

For det første, luftslangen til DeLaval pisker ikke! Det blåses luft gjennom slangen som gjør at kua skal forlate roboten uten å være i kontakt med selve slangen. Fin og muligens bedre enn Lely sin løsning, men har fått kritikk av noen når det gjelder varme sommerdager. Da kan denne luftslangen bli en avkjølingsplass for kua, og en plass som kua liker å stå på. Strømutjagingen på Lely for heller ikke toppkarakter fra meg.

 

Du kan kjøre like mye automatikk når det gjelder opptrapping og nedtrapping av kraftfôr på den blå som den rød. Det er mange muligheter og om man kjører Lely på full automatikk og regulering etter melkeytelse underveis slipper man jo å trykke. Men hvem i huleste overlater opptrapping av kraftfôr etter kalving til en standard maskin som tar utgangspunkt i ei standardku?

 

En liten kommentar til artikelen du viser til:

 

\&quot\;Af undersøgelsen fremgår dog, at forskellen i malkefrekvens mellem de to systemer ikke resulterede i nogen statistisk sikker forskel i mælkeydelsen.\&quot\;

 

Det er denne setningen som er det essensielle! Satt på spissen vil en høyere melkefrekvens på samme antall liter melk gi en høyere kostnad per produsert liter melk og dermed vil jo denne artikellen tale i mot Lely og fri kutrafikk!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil, Typisk felleskjøpet å gi deg et \&quot\;godt\&quot\; tilbud, for så å slå av mye når de merker at det er hard konkurranse. Det gjelder andre ting og som traktorer og redskaper, det er lureri fra FK!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Stemmer nok at Lely er raskere til å sette på, men det er jo ikke interessant i det hele. Det som er interessant er hvor lang tid det tar fra kua kommer inn til den går ut, og hvor mye melk som rant gjennom roboten akkurat da. De Laval har en suveren forbehandling. Det er gjort forskøk på trege kyr å kjøre dobbel vask/ forbehandling. Resultatet er bedre nedgivning(bedre jurhelse), og totaltida fra inn i robot til ut går ned. Dette er gammelt nytt fra 70 talet som alle har lært på jordbruks-skolen. Det skal gå en viss tid fra forbehandling til påsett. Det hadde også vært interessant å høre hvor mange kyr som blir hentet i Lely fjøsa? Med Feed First, har du en unik mulighet til å velge hvilke kyr som skal melkes ofte, og hvilke som skal melkes skjeldnere. Du har ikke lavtytende kyr som går gjennom roboten 10-15 ganger til dagen for å prøve å få litt kraftfor. De Laval klarer med Feed first/ milk first 70-75 kyr. De beste De Laval besetningene produserer 23-2500 liter melk til dagen på en robot. Det er det som er interessant, ikke hvor mange ganger hver ku blir melket.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...