Gå til innhold

påbygg på fjøset


Gjest

Anbefalte innlegg

Tatt over et gammelt fjøs med 21 liggebåser og melkegrav. Dårlig med plass for ungdyr. Å tungvint foring.

 

Så spekulerer i å bygge på eksisterende fjøs. Det kan ikke gjøres i lenga så det må bli ca midt på langsiden å utover. Tenkte at jeg skulle bygge en hall med kjørbart forbrett og plasser til ungdyr og ammkyr.og spiseplasser til melkekyr. Tenke da på uisolert bygg med skrapeareal. Så tenkte jeg på å rive innvendig i gammelfjøset for å bygge opp igjen som rein liggeavdeling for melkekyrne og erstatte grava med robot.

 

Hvor tror dere om ei slik løsning? Gjennomførbart? Og hva tror dere noe slikt vil koste? Ser for meg ca 50 kyr + noen kviger, 60-70 okser og 30 Ammekyr for å utnytte beite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en ganske vanlig måte å bygge om på, med unntak av at du skal inn med mye ammeku i tillegg. Så det kan sikkert fungere, og det er nok mye tips å få, se f.eks på ombyggingsprosjekter på fjossystemer.no.

 

Men stiller meg et spm: har du for til alt dette? Det er jo en stor økning i antall dyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nok per i dag nei, så det må på plass. Men tror ikke det skal bli vanskelig. Tenker å fore ammekyrne på halm i perioder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pris fra overhalla bygg på fjøs, 2600kr pr m2 for gulv,vegg og tak.

Det var 1-dobbel og 1 enkel liggebåsrekke på hver side av forbrettet med skrape renner mellom og 2m forbrett.

Dette var til okser, og i-mek kommer i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Velkommen

Jeg er en produsent av stålbygg i Polen. Vi har veldig gode priser. Ta kontakt hexagon.poland@gmail.com hvis det er noen som er interessert i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...