Gå til innhold

ombygging av eldre grisefjøs til sauefjøs.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal starte opp gårdsdrifta igjen etter noen års pause grunnet sykdom , eg har 2 driftsbygninger ene blir det melk og storfe i mens den andre er en grisefjøs som i dag brukes til redskapslager. eg har lyst bygge den enkelt og billig om til sauefjøs med å sage opp 2 grøfter på ca 3-3,5 meters bredde grave meg ned i steinfyllinga under ca 1 meter støype bunn og vegger for så og legge store rister med strekkmetall over til slutt , dereter lage til binger og ha forbrett på ca 1,5meters bredde i mitten . eg ser for meg at eg da kan tømme rennene 1 gang i året med traktor og frontlaster. bygget er i dag 12meter langt og 10 m bredt. men eg kan uten noe problem doble dette arealet med eit enkelt påbygg . det eg lurer på er hva dere mener om denne løsningen og hvor mykje sau eg kan ha i denne fjøsen slik med eller uten påbygg? har bra med for og veldig mykje beiter så vil gjerne utnytte det , kunne selvsagt tenkt meg helst å bygge til økt kjøttproduksjon av storfe men har ikkje anledning foreløpig til en så stor byggekostnad. forslag og tips tas imot med stor takk. hilsen ivrig bonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

Ved et bygg på 12 meters lenge, der du har gjenomgående forbret vil du ha 24 meter med eteplass. Ved fks. Fk sin saueinredning er det 40cm pr sau, du vil da få plass til 60 sau. Her vil du og pga bredden på bygget få go plass til lammebinger i bakkant.

I forhold til gjødsellager ville eg fult 40cm med vann i bun og hat pumpe til dette. Det og ta opp rister og kjøre ut med traktor bli du fort lei.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallefjøs er en enklere løysning, men selv ville eg nok støypt 1 meter høge vegger rundt kanten oppå golvet, lagt ståldragere frå reime eller fjøssystem og deretter plastrister.

Med å kjøpe appetitforkasser og kraftforautomat vil du få plass til over 100 sau ( 1m2 per sau minus forbrett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...