Gå til innhold

Naiv drøm eller oppnåelig?


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er en av dem som alltid har drømt om egen gård. Jeg har ingen agronomutdannelse men undersøker mulighetene for å ta agronomutdannelse for voksne(kurs). Jeg er veterinær og har dermed en del erfaring med dyrehold og har også under utdannelsen hatt deltidsjobb på gårder i forbindelse med lamming, melkekyr, grisehold, eggproduksjon etc.

 

På en hel del gårdsbruk som ligger for salg så står det at de er konsesjonspliktig, har bo- og driveplikt. Jeg lurer litt på hva det innebærer? Boplikt er jo greit men jeg er litt usikker på dette med konsesjon og driveplikt? Hvor stort må man drive for å oppfylle konsesjons/driveplikten? Er det mulig å drive gård og jobbe deltid samtidig? Er ikke ute etter å bli rik(men må jo klare å få mat på bordet) og ser først og fremst for meg hovedsaklig sauehold med jobb ved siden av. Bør jeg se meg om etter et nedlagt småbruk istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birk_1

Hei

Vi kjøpte et småbruk for et par år siden som det var konsesjon på.

I forbindelse med kjøpet måtte vi søke kommunen om konsesjon (via eiendomsmegler).

Vi oppga at vi skulle drive produksjon av rundballer til eget bruk, og at vi skulle ta ut ved fra skogen.

Så vidt jeg husker er vel staten inne å regulerer prisen på gårdene, om de virker kunstig høye, men der kom vi under grensen.

Ingen av oss har agronomutdannelse.

Men nå er dette et småbruk, og det er ikke mulig å leve av det som er her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Driveplikten oppfyller du ganske enkelt ved å leie ut jorda hvis du ikke skal drive der. Både konsesjon og driveplikt blir neppe noe problem. Smarteste du gjør er å ta kontakt med det lokale landbrukskontoret og forklare saken, da vil du få et greit innblikk i alt. All gårdsdrift er en livsstil vil jeg si. Du kan jobbe uendelig lange dager for luselønn og likevel legge deg om kvelden og være fornøyd. Du får litt bedre dekningsbidrag som slipper veterinærutgifter da. Hvor mange sau, inntjening, rase, bygninger, innmark, utmark osv osv, det skal jeg ikke bevege meg inn på. Da trengs det mye mer info. Men grovt sett vil jeg si at hvis du er interessert i det du gjør, det er da du blir så god du kan bli, og da kommer gjerne pengene også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bombus_consobrinus_1
Takk for informasjon og råd. :) Innså at jeg postet denne tråden i feil underforum, men men. Er bare redd for å gape over for mye med for lite kunnskapsgrunnlag, men dette er jo noe jeg er genuint interessert i og virkelig ønsker å drive med. Jeg ønsker altså å drive gården, men med jobb ved siden av. Begynne litt forsiktig og så øke antall vinterforede sauer etter hvert. Er tidlig på planleggingsstadiet, derfor litt sparsommelig med informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hansor_1

Du burde vel i alle fall satse på honning...

 

Ellers virker det som om det er ganske vanlig at vetrinærene her i strøket driver/har drevet med sau sammen med praksis. Det er bare en som fortsatt driver her, og han får litt utfordring rundt lamming, men han satser på senere lamming enn resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bombus_consobrinus_1

Artig at du nevner honning, jeg er nemlig i gang med birøkterkurs om dagen. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...