Gå til innhold

Melkepumpe i melkestall med dårlig tømming


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har en melkestall med strangko melkepumpe. Trolig helt vanlig pumpetype. Melka skal pumpes over i melketanken. Da må den først opp tre meter og så inn i det rommet som melketanken står. Resultatet er at det blir stående mye melk i røra etter endt melking. I perioder med småkalver kan jeg fore opp denne melka, men noen perioder har jeg få kalver.

 

Hva kan jeg gjøre for å få tømt melkerøret på en effektiv og hygenisk måte?

 

Finnes det melkepumper med spesielt god tømme-effekt, eller andre gode løsninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dette løser jeg ved og sende etter &quot\;passe&quot\; mye vann. Tømmer for melk med pumpa, suger opp lunkent vann i et organ og tømmer igjen. Sikkert litt på kanten, men funker for meg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Perska_1

Takk for tilbakemelding. Var klar over løsninga med trykkluft. Til dere som har det\; fungerer det bra?

 

Inntil videre har jeg benyttet meg av rådet til Anders. Har funnet ut passende mengde lunkavann og måler dette opp (i kanne) for så å tømme det inn i sluttenheten (åpner lokket på toppen). Med å bruke kanne blir vannet helt reint.

Flaut at jeg ikke klarte å komme på det selv. Når jeg tenker etter har hørt om det for lenge siden. Men tusen takk Anders for godt og praktisk råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har brukt trykkluft til tømming i en del år no.

Det fungerer utmerket. en liten oljefri kompressor, en bryter og en ventil kobla på mellom melkepumpa og filteret. Det er alt som skal til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...