Gå til innhold

minilaster og finsnittet gras


Gjest

Anbefalte innlegg

Skal bygge ut, gå fra ca 110 dyr på appetittvogn, noe som går bare akkurat og forvogna er så og si alt byttet både elektrisk og stål, altså utslitt og går på siste verset. Skal nå over på to forbrett, og 180-200 dyr. Nå finsnittes alt gras, har intensjoner om å fortsette med dette, da opplegget ikke tilsier rundball. Er dog litt spent på hvor mye jobb det blir å fore ut finsnittet med minilaster, det gammle forbrettet er ca 45 meter, det nye ca 22meter, og begge har dyr på begge sidene. Hva bør bredde på det nye forbrettet være? Ser for meg litt under 2 meter men over 1,5? hva slags minilaster bør jeg velge? Har lyst på en litt stor en, for å få med mest mulig i hver grabb, og i tillegg kunne bruke den til andre ting på gården. Avant 6## eller 7## feks. Er ingen hindringer byggningsmessig, kun takhøyde første del gammelt forbrett, men takhøyde er ca to meter. Finnes det noe slags grabb som egner seg bedre for finsnittet gras? anbefalinger på type minilaster? Hadde egentlig planer om automatisk utforing , men takhøyde på to meter og støpt gulv over satte en stopper for det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avant er kurrante maskiner til utforing av silo, men stålkvaliteten held ikkje krava når du begynner med tyngre løft. En kompis av mag har måtta sveise et par gonger på sin avant 7## fordi stålet på sjølve &quot\;armen&quot\; er for svakt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Shaffer 2028 og er veldig fornøyd med den. Har selv forbrett på ca 1,50. Dette fungerer greit, men har ikke så mye dyr på hver side. 3 rekker med melkeku på ene sida og en rekke med kalver/ungdyr på den andre. Kan bli litt snaut forbrett med 3rekker på hver side, da en må hå på så mye for at det blir mye forsøl i båsen. Har brystkant på ca 30 cm pluss underrøra på fronten. Håndterer selv finsnittet for tatt ut med fylltømmer fint med orginal Shaffer krokodilleklo på 90 cm. Henger ut på sidene, så kunne ikke hatt noe breiere på mitt forbrett ihvertfall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...