Gå til innhold

Modernisere eldre fjøs


Gjest

Anbefalte innlegg

Har et eldre fjøs med 16 båser pluss ungdyravdeling (binge +6bås). Gjødselristene må byttes/ utbedres omfattende til sommeren og innredningen er sliten. Fjøset brukes til kviger og kvigekalv, men planlegger ammeku på sikt.

Hva bør jeg satse på:

-Bytte rister og flikke på innredninga

-Hive ut alt, skjære ut gulvet og legge spalt. Sette inn binger med fanghekk.

-Bygge om til sau og bygge nytt storfefjøs....

 

Generelt; er det bare å "pisse i buksa" å bygge om å styre i gammelt bygg, bedre å bygge nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på hva du vil med det, og hvordan du vil ha hverdagen. Jeg har bygd om oksefjøset til sau, og har fått til løsninger som fungerer greit men ikke optimalt. Skulle jeg bygd nytt ville det blitt annerledes, men i et gammelt fjøs er en ofte bundet av de løsningene som er valgt tidligere. I mitt tilfelle er det stolperekkene som skaper &quot\;problemer&quot\;, og gjør at jeg ikke får den bingedybden/bredden jeg kunne ha ønsket. Og ettersom det er kjeller under bare halve fjøset, ble det gjødseltrekk som ble løsningen for min del.

 

Men det fungerer greit nok. Fôrbrett på tvers betyr litt ekstra jobb med fôringa, gjødseltrekk betyr at det er litt prakk av og til men en lærer seg noen triks. Et vanlig fjøsstell kun med fôring går på under 15 min såfremt fôret ligger i riveren, og må det inn ball ligger den rett utenfor porten og det tar kanskje et fem-minutt å fyre opp traktoren og legge på ball, som riveren jafser seg gjennom omtrent like raskt som jeg gjør ferdig stellet.

 

Jeg har sikkert ikke brukt mer enn 50.000 totalt på innredning og I-mek dvs i mitt tilfelle 500/vfs (Riveren kommer i tillegg og utgiftsføres under HMS). Nyfjøs hadde garantert kosta en mill, dvs at jeg slipper å tjene inn ca 950.000 + renter, og kan skrive dette som inntekt istedet for nedbetaling. Og den dagen det ikke er økonomi i dette lenger, er det en telefon til slakteriet, kroken på døra, og jeg slipper å sitte igjen med gjeld på bygninger som ikke kan brukes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Hei, har tenkt noe tilsvarende. Har et tomt kufjøs med 16 båser og to binger. Har vurdert å ha sau gående på talle i båsene, strekkmetall på ristene. Må nok i ta bruk gjødseltrekket igjen, men har vurdert flyterenne for å redusere mekaniseringen. Er det noe tilsvarende hos deg ?

Har også tenkt en billigst mulig ombygging til slaktegris, går vel inn 120-150 gris...

Løsningene er jo ikke optimale og kanskje litt mer arbeidskrevende, men slipper store investeringer og utnytter eksisterende bygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...