Gå til innhold

Potetforum


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym
Det er en slepe setter UN 1350. Regner med at prisene er ganske like på flytende eller fast start gjødsel. Har ikke sjekket om jeg kan blande beise middel og start gjødsel men regner med at det ikke er noe problem så får se om jeg bruker flytende eller fast. Og arton jeg har en UN 1400 stående i bra stand med gjødsel agregat som du kan få kjøpt for ca 7 lapper tenker jeg og den har 80 cm innstilt det er enda bedre enn 75 ang grønne poteter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hassia SSK/1033 er en enkel og grei maskin eneste er at den er litt dårlig arbeidsstilling på plukkebåndet. Hadde en sånn en før jeg byttet til Grimmen jeg har nå. Pratet med flere da jeg kjøpte Hassian som hadde gått over fra Faun og til den og var kjempe fornøyd og med 30 daa så bruker du maks 3 dager og det tåler ryggen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_1

htwww.finn.no/finn/b2b/agriculture/tool/object?finnkode=15925356&amp\;sid=xz3cbaSq2W_073419&amp\;WT.svl=Bilde

er det denne du vurderer? gått veldig lite denne da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1
Har sett den ja, men blir litt for dyr. Sikkert en veldig bra opptaker. Hadde tenkt noe til maks 50000. Blir eldre maskin, men håper å finne en som har vert bra vedlikeholdt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_1
Ok, skjønner. Hvis man er inne på finn hver dag å ser, å slår til når man finner noe, så kan man gjøre kupp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonym

* Er det mulig å hyppe med en automatisk potetsetter? Vurderer å kjøpe dette da jeg ser at det er en del rimelig brukte inne på finn.no, og da kan jeg klare meg alene under setting.

*Er det kun skålhyppere som er \&quot\;tingen\&quot\; av rene hyppere, eller kan en få tilfredsstillende resultat etter dagens krav med tradisjonell hypper?

*Hvilket type lager har folk der ute? Er Findussystemet enerådende? Noen som har noen lenker/kilder til dimensjonering av lager?

Håper noen tar seg tid til å svare =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest Jonas_1

Hei! Vurderer å gjenoppta potetproduksjonen på gården. Har svært god jord, (i trøndelag), som har vært brukt til tilnærmet ensidig grasproduksjon med rikelige mengder husdyrgjødsel de siste 8 årene.

 

Vil kjøre potet på et størst mulig areal, (disponerer ca 350 daa av jevn god kvalitet og garantert sykdomsfri), Hva er lurest å satse på??

 

Kan det være lurt å ha forskjellige kontrakter? Chips, mat, stivelse osv.

 

Selfølgelig også avhengig av hvilke kontrakter man får.

 

Alle tips og informasjon/oppdateringer på markedet tas mot med takk... Har vært ute av gamet en stund nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei!

eg har for fyrste gang prøvd meg med steinstrengleggar på mine 25 daa med folva. Fantastisk maskin når det gjeld å sortera ut stein og klump, men burde nok heller samla opp steinen på dei verste plassene. blei litt for mykje stein i tomfåra slik at det blei problem for settaren. Korleis bør eg stille inn settaren og hyppa for å ikkje dra steinen opp i fåra igjen? Køyre berre med skjæret i midten kansje? Eg har ein Underhaug 1400. Eg stillte dei ytterste skjæra litt høgare enn det i midten, men eg syns at det blei ganske stygge fårer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Hei!

Eg har ein kverneland 2100 slepeopptakar for potet. Eg slite med at riset tvinnar seg rundt valsen som er rett før tottabeltet. Det går bra ei stund, men viss det kjem pittelitt ris på den, blir den full av ris på eit øyeblikk, som igjen fører til at kjedet hoppar over tennene. Potetsorten er fakse, det er sprøyta med reglone ein gang med full dose, maskinen har ikkje risinntrekksrullar ved opptaksskjæret og me har prøvd å køyre med risknusar. Veldig irreterande når det ellers er gode opptaksforhold. Eg er sikker på at 1/3 av tida går med til det tullet. Takknemleg for gode forslag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Svein Børre

Har startet opp med litt potet. Har en superfaun til opptaking,  skal levere poteten i storsekk og vurderer å fylle drirekte ( ha sekken på lastern) Ee usikker på  hvordan dette vil fungere. Tenker på fallhøyde og skader. Noen som har erfaring, tips til løsning?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...