Gå til innhold

Høstkorn kanskje.


Gjest

Anbefalte innlegg

Sitter å funderer på å prøve høstkorn. Har ikke noe erfaring med dette og har endel spørsmål. For det første, hva slags jord egner seg best for høstkorn (tenker da først og fremst på høsthvete). Ser de som driver her i Telemark/Vestfold velger vekk myrene når de sår høsthveten. En annen ting jeg tenkte på var dette med vinterbruk av jordene. Driver endel med ved der jeg vinsjer og drar vedtømmer på jordene. Står også ute på jordene med vedmaskina der det passer slik. Dette gjør jeg etter at det er skikkelig tele og noe snø for ikke å få jord og skitt på veden. Har dette noe å si dersom det er sådd høsthvete. Tar imot alle erfaringer og synspunkter med takk, også for hybridrug etc.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høsthvete gjør seg godt på leire og silt. Er mer forsiktig med sand, men der kan du så rug. Myr unngår jeg, bl.a fordi myr normalt er flat. Bestandig fordel med helling der man sår på høsten. Vann som samler seg i svakker og på helt flate partier, har en tendens til å fryse til og kvele høstkornet.

Jeg er bestandig forsiktig med å kjøre der det er sådd. Noen ganger går det bra, andre ganger får man isbrann og alt visner bort. En annen ting med kapping av ved, er flisa. Den suger til seg N og kveler samtidig det som er sådd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 8 måneder senere...
Gjest Anonym
Hallo! Tenkte jeg skulle prøve å få sådd høsthvete til høsten. Noen som veit hvordan tilgangen på såkorn er? Noen med erfaring med å så 1-2 år gammelt såkorn?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er ihvertfall helt uproblematisk med 1-2 år gammelt såkorn av bygg og havre, så lenge det er lagret på en OK plass. Det er noen som hevder at det er en fordel at det har stått et år ekstra, hvorfor vet jeg ikke.

Jeg vet ikke hvordan tilgangen er, men det ble vel sådd lite høsthvete sørafor i fjor pga. dårlig høst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tørt, ubeiset korn kan stå nesten i det uendlige før det ikke spirer. Har vel vært eksempler på at 3000 år gammelt korn spirer.

Har det vært beiset går det normalt også bra, men det kan være en fordel å sende inn ei spireprøve.

Tilgangen på såkorn får FK og Strand svare på, men jeg tror de må ty til en del import og da kan det være vanskelig med ønskede sorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...