Gå til innhold

Potetopptakere


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest arton_1
Lurer på å kjøpe en rimelig bruktmaskin som erstatning for Superfaun 1700. Noen som har erfaringer med f.eks Underhaug sin modell UN2100 fra førsten av 90-tallet? Ellers wer Grimme, Hassia osv aktuelt. Hva fungerer best mht stein, våt jord osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på å kjøpe en rimelig bruktmaskin som erstatning for Superfaun 1700. Noen som har erfaringer med f.eks Underhaug sin modell UN2100 fra førsten av 90-tallet? Ellers wer Grimme, Hassia osv aktuelt. Hva fungerer best mht stein, våt jord osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_1

Har selv kjørt i over 20 år med ulike faun\'er, og gikk i 1992 over til Grimme 70-20. Har den fortsatt, og er meget godt fornøyd med den. Sorterer ut klump som en helt, og takler mye dårligere opptaksforhold enn superfaun, du kan ta opp under våtere forhold me grimme enn du kan med en faun. UN 2100 kjenner jeg til, har en nabo som har en slik en. Sikkert en OK maskin, men på langt nær samme kapasitet som en Grimme 70-20 osv, og ikke like skånsom som grimme. Ett minus er og at alle beltene går på kraftuttaket. (på grimme går sorteringsbeltene og tottebeltet på hydraulikk, slik at de som sorterer kan stoppe/justere farten på de.)

Planlegger å skifte til Grimme 75-30 om 2-3 år,ikke i tvil om at vi skal ha grimme fortsatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har høstet 230 mål med un2100 i 4 år det gikk men det var fulltids jobb det meste av høsten etter skuronna,har kjørt grimme 7530 i 10 år og forskjell er det men det er det også i pris.i tørre fine forhold er 2100 veldig bra men er det surt blir den enkelt ifrakjørt av grimmen, det virker på meg som grimmen trenger mere service en 2100(og dyrere deler) det som tiltaler 2100 som bruktmaskin er prisen har sett veldig pene maskiner m småpotet tank til ca 50 tilsvarende grimme er 150 er det fine forhold er ikke forskjellen så stor ,men det er mange forhold som spiller inn kjøp ikke en herpa maskin de har mindre verdi en tomgods! og stein kannnnn gjøre skade på alle maskiner en får i de fleste tilfeller det en betaler for det er ingen problemer og koste på en grimme 100 000 uten at det synes nevneverdig på et bilde men etter 10 år i bruk merkes det 30- 40 lapper opp eller ned på ei bruktmaskin behøver ikke å vere avgjørend ny maskin i dag er vel 6-700 lapper og oppover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Nå er det ikke store arealer jeg har. Ca 40 da i året. Det viktige for meg er at jeg vil ha en opptaker som kan gjøre opptaket noe raskere enn en Superfaun. Superfaun fungerer jo greitt under veldig vanskelige forhold, mye stein osv. Men det er blitt en god del skruing og uforutsette stopp opp igjennom årene. Vil ha en solid og gjennomprøvd maskin som ikke koster all verden. 50-60000kr er overkommelig.

Sandjord med litt varierende moldinnhold. Problemet er stein, så steinplukking er nødvendig om våren. Men det er umulig å få det kjemisk fritt for stein.

 

Til John: Så du kan forsåvidt anbefale en UN2100 om man kommer over et fint eksemplar som har gått steinfritt osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Hva med disse gamle Grimme LK 650? Ser slike til ¤gi-bort-pris\&quot\;? Men det er vel stort sett utlsitte maskiner?

Er og en del Hassia SSK og SSG. Men dette ser veldig stort ut og tar vel stor plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de er ikke så dårlige men bruk magefølelsen om du skal handle eller ikke. det er gøy å se på maskiner liten rund sten gjør skjelden skade på maskiner det er verre m små flate kødder som kiler seg men det er likt på alle maskiner.en ting till 2100 liker ikke grønt frodig ris disse ris rullene er ikke de beste men har du tørt visent ris går det upåklagelig.jeg kjenner ikke til hassia det finnes jo eldre grimmer også faderen hadde en 650 liten tass men den gikk. ble bytta ien 800 den gikk vesentlig bedre skjelden verktøykassa var framme. men disse maskinene er litt harde,ikke de mest skånsomme på poteten i forhold til de nyere greier men det blirn da aldri klok på -blir avogtill mange mekaniske feilenheter på fks en 7530 å! men hør etter hvordan det er m deler på fk eller (a k hvis de har igjen)på 2100 før du kjøper no det er vel i orden men trur ikke dem er forplikta til å holde deler mer en 20 år? no jeg har hørt bare

hva slags faun bruker du? den må da vere kjapp på små jorder og venteig? har aldri sett sonn i drift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de er ikke så dårlige men bruk magefølelsen om du skal handle eller ikke. det er gøy å se på maskiner liten rund sten gjør skjelden skade på maskiner det er verre m små flate kødder som kiler seg men det er likt på alle maskiner.en ting till 2100 liker ikke grønt frodig ris disse ris rullene er ikke de beste men har du tørt visent ris går det upåklagelig.jeg kjenner ikke til hassia det finnes jo eldre grimmer også faderen hadde en 650 liten tass men den gikk. ble bytta ien 800 den gikk vesentlig bedre skjelden verktøykassa var framme. men disse maskinene er litt harde,ikke de mest skånsomme på poteten i forhold til de nyere greier men det blirn da aldri klok på -blir avogtill mange mekaniske feilenheter på fks en 7530 å! men hør etter hvordan det er m deler på fk eller (a k hvis de har igjen)på 2100 før du kjøper no det er vel i orden men trur ikke dem er forplikta til å holde deler mer en 20 år? no jeg har hørt bare

hva slags faun bruker du? den må da vere kjapp på små jorder og venteig? har aldri sett sonn i drift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Bruker en superfaun 1700 fra ca 1990. Den har fått ganske hard behandling da den har gått i nydyrkingsfelt med mye stein. men det er mest rundstein. Men det er årlig en del tusen å legge ut i deler. Og deleprisene er vanvittige. Ikke mye man får for 10000kr.

Den er selvsagt svært lite plasskrevende .

Men det går seint, 1 gir på traktoren. Har prøvd noen ganger på 2 gir, men da har det lett for å hope seg opp. Så sjelden vi greier mer enn 2-3 da på en 8 timers dag. Så er jo ute etter noe som takler en høyere fremdriftsfart. Ellers er det endel arbeid å koble fra og til disse maskinene da man gjerne bruker laster til kassene. Her må vi ha 2 traktorer med laster, en som vi også stabler og transporterer i åkeren med.

 

Her er mye rundstein, så steinplukking er en selvfølge om våren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

LK 650 vs Faun

Er akkurat ferdig med den første sesongen med nyinnkjøpt gammal grimme LK 650, som erstatning for superfaunen. Grimmen fungerer heilt topp, eg har og mykje rundstein men opplever ikkje dette som noko problem. Styr unna modellar utan sving på hjula, då er den minst like rask på vendeteigen som faunen. Med ris so fungerer den greit opp til 2,5 km/t med 2 personar (3tonn/time)

Det siste eg tok opp var med nedsvidd ris, då var eg oppe i 3,6 km/t, riktig nok med 3 mann bak. 27 400kg\'s kasser kom opp på 2t 40 min. Har og køyrt den under ekstremt våte forhold, gjekk fint det og. Hadde ikkje kunna brukt superfaun den dagen i alle fall. Har vorte fortalt at mykje klump er noko \&quot\;dritt\&quot\;. Ny tidsalder her på garden \&quot\;før og etter Grimme\'n\&quot\;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det finnes tre \&quot\;små\&quot\; potethøstere som kan kjøpes ganske billig (under 50 000). Det er Grimme 650, UN 2100 og Hassia SSK/Wühlmaus 1033.

Grimme 650 er den absolutt dårligste av de tre, komplisert konstruksjon som er dyr å holde ved like. Vanskelig å komme til ved reparasjoner. Den takler ikke store mengder potetris (og kveke), da følger mye store poteter med riset ut bak.

Under våte forhold er det mange steder i maskinen hvor ris og jord henger seg opp.

 

UN 2100 er en grei maskin som er enklere å skru på selv, men konstruksjonen er noe spinkel. Endel havarier på lagere må påregnes, de er ikke låst på akslene og mangler smøring. Når de skjærer seg blir ofte akslelen ødelagt. Belterullene har derimot smørenipler og er enkle å skifte standard kulelagre i. Risbeltet er litt for kort, det medfører spill av poteter ved store mengder ris.

 

Hassia SSK ser liten og tuslete ut, men har størst kapasitet av de tre \&quot\;små\&quot\;. Risbeltet er langt, og maskinen svelger derfor unna store mengder ris og kveke uten problemer. Den har få bevegelige deler og er derfor enklest og billigst å vedlikeholde. Meget skånsom mot potetene, og det er få steder hvor ris og jord kan pakke seg. Derfor går den uansett om det regner eller sludder. Et minus er arbeidsstillingen for plukkemannskapet, og at den har opptaksorganet på \&quot\;feil\&quot\; side. (Kanskje bare en vanesak)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pottitt: Har du erfaring med alle desse maskinene. Hassia er altså det du har best erfaring med? Hvor mange mål greier en slik opptaker på en normal 8 timers dag?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med disse tre både som potetdyrker og etter 15 år som mekaniker. Jeg vil be alle potensielle bruktkjøpere styre unna gamle Grimme (før 70- og 75 serien) overhodet. Modellen 650 har rett og slett dårlig kapasitet, mens 750 og 800 er unødig kompliserte. De har belter som går inni hverandre og alt for mange bevegelige deler. Bare tell antall kjeder og gearbokser på en slik maskin, og se hvor mange lagre som er omtrent umulig å få demontert uten skjærebrenner.

Dessuten pakker det seg \&quot\;pølser\&quot\; av jord og ris inni beltene. 70-serien er en klar forbedring, hele konstruksjonen og beltesystemet er tydelig inspirert av UN 2100. 70-20 begynner å bli såpass gammel at en rimelig bruktmaskin kan dukke opp.

Den nyere 75-serien har to tottebelter, det skiller ut jordklump og stein effektivt men gir også muligheter for flassing spesielt på Beate. De er fremdeles såpass dyre at spranget blir stort fra \&quot\;FAUN\&quot\;....

 

Hassia SSK / Wûhlmaus 1033 er så enkle at det ser nesten latterlig ut. Men de er utrolig driftssikre. De kan man få tak i for 25.000 - 40.000 kr. Sett i et førstebelte med lysåpning på minst 30 mm (så sant du ikke dyrker mandel eller skal ha inn alle dvergpotetene. Sett på et mindre drev slik at hastigheten på sortererbeltet øker, så potetene kommer forbi mannskapet i et tynnere lag. Monter elektrisk regulering av belteskakingen, og maskinen klarer lett 10 dekar om dagen i tørr jord hvis fårene er lange og kassekjøreren gjør jobben sin. Flaskehalsen er at tanken rommer maks 1500 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest GrimGuten_1
Ser att \&quot\;pottitt\&quot\; har bred erfaring med ulike opptakere. Har en Grimme 70-20 på hånda. Jeg har desverre ikke hekt flat jord, men det er heller ikke stupbratt. Kan kjøre med FAUN overalt.Hvordan er 70-20 i litt bakker? Hvilke krav stilles til effekt og vekt på traktor? Har en 85 HK 4wd som veier 3 tonn som jeg håper å bruke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard_1
styr ihvertfall unna grimme 650!! grimme 70/75 serie er en helt annen verden.. men sjønner at du ikke vil så alt for høyt opp i pris, hva med en 70-20? disse begynner å få folkelige priser nå. og kjøper du en som har skiftet mye belter og ruller så kan det være veldig mye opptaker for pengene! under gode forhold uten for mye stein kan man kjøre 4,5 km/t uten problem.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Anonym
Hei jeg har en veldig bra 70-20 som jeg vurderer og selge med mange nye belter for eksempel tottebelte og risbelte har bare 1 sesong og har skiftet de viktigste andre også småpotet tank har den også
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Børre

Mye kunnskap om opptakere her. Har et spørsmål om belter til faun 1700. Vil belter fra en faun 1600 passe på faun 1700?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har bare vært borti 5300 noen timer, men har hatt 2100 i mange år.    Du får relativt mye maskin for pengene, men jeg er skeptisk til delesituasjonen. Om det ikke har endra seg (dette kjenner du sikkert til fra 2100), kan du ikke regne med å få kjøpt alle delene lenger, kun det som er likt med 5400 modellen. Tar mye tid å lage deler, synes nå jeg, selv om det stort sett er enkle konstruksjoner. Ville aller først undersøkt deletilgangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har vært hos TKS for å skaffe nye deler til UN 2100 så har jeg blitt fortalt at di har ett mye større lager av deler til 5300 enn 2100. Men ja, det blir jo ikke produsert nye deler til 5300 heller lenger, men det er mye mer likt på disse maskinene og de nye, kontra 2100. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...