Gå til innhold

Småbruk med 155daa - hva kan man gjøre ?


MartinB_1

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi er i vurdring å flytte/by på et lite småbruk/gård som har 160 daa tomt. Roughly 85 daa med dyrka mark, 35 daa beitemark og 35 daa.

 

Begge i familien er i full jobb, så vi ser på mulighet for å gjøre dette kun på fritid/helger for å drifte. Den er primært den dyrka marken + beitemarken som vi ønsker å se mulighetene i, og lurer på tips her hva som ikke tar for mye tid, og heller ikke vil ha for store kostnader å drive. Undertegnede har kun erfaring med skogsdrift, men kjæresten min har mer erfaring fra gårdsdrift.

 

Tenker på dette som noe som kan være koselig å drive med, og noe evt. barna (på 11 og 14), kan være med på.

 

Tidligere har den dyrka marka og beitemarken vært forpaktet bort til en som har sådd gress til høyproduksjon. Det er mulig å utvide den leiekontrakten, men vi ønsker å se muligheter utover dette. Det er en stor låve á 455 kvm der med flere høybinger, i tilleg til at det har vært fjøs til ca 12 kyr og tre grisebinger. Binger og fjøs må oppgraders/pusses opp også. På sikt tenker vi å ha hest og evt. høns.

 

Noen her som har innspill på hva som kan være lurt ? Tar i mot tips med stor takk. Blir det ikke dette småbruket på oss, ønsker vi å finne noe tilsvarende uansett :)

 

Mvh,

Martin Bergholtz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi da om å drive gården rimelig seriøst og hva du da kan få ut av den eller er du mer lysten på en hest, to høner, to lama, fasan, kaniner og 5 villsau? Forskjellen mellom hobbybruk er jo rimelig stor. Har du mulighet for å beite i utmark så hadde nok sauer vært fint. Kyr kan du jo glemme siden det var på fritida. Med mindre 4-5 tida på morgenen telles som fritid? Ammeku er et alternativ. Sauer har jeg mest erfaring med og selv om jeg ikke har et vondt ord å si om dem, så kan det være du må tåle litt storm rundt deg hvis noen sauer forviller seg utenfor gjerdet. Blomsterbed i boligområder står på verdensarvlista\;-) Men sauer er billige i innkjøp, og du kan nok fint ha 100 sau hva innmarka angår. Innmarksbeite holder også til det hvis det er brukbart. Men da må du ha mer utmark. Statsalmenning, beitelag i nærheten etc. Slakteriene operer vel med en dekningsgrad på 2000 pr sau. Det køarer du ikke på hobbybasis, så du kan fint halvere den og vel så det tipper jeg. Gresset leier du inn noen til å slå og legge i ball. Har sikkert plenty av info om sau. Hba andre typer angår så kan nok noen andre svare bedre. Men hva vil du selv helst drive med?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får et godt ressursgrunnlag for mange former for drift, men dere har satt dere en del rammebetingelser som jeg tror gjør det vanskelig for dere å få til noe dere vil få noe igjen for og ikke minst trives med uten at dere vil forringe de ressursene dere sitter på.

 

Jeg tror jeg i deres sted ville tatt en prat med naboen som drifter jorda idag og hørt om dere kan involveres litt i slåttånna i starten, mot å få noe fór som vederlag. Det spørs jo litt på hvordan han høster om han trenger noe hjelp, men i det minste kan han kanskje legge igjen noen dekar med gras til dere som dere berger inn i låven som høy sjøl. Da får dere litt erfaring uten noe særlig investering (gammel traktor med høysvans, for eksempel) jorda blir drifta av noen som kan det, og dere får litt fór som kanskje kan selges til noen hestefolk i nærheten. Eller om dere kjører høyvender for han og ranker, så kan dere kanskje få noen rundballer for jobben. Da har dere kanskje grunnlag for å ha pelssau eller kasjmirgeiter gjennom året som kan gi noe ull som dere kan lage noe av, eller dere kan selge ballene selv. Ikke minst får dere da en god relasjon til nabobonden, som kan komme godt med hvis dere vurderer å trappe opp etterhvert.

 

Ellers kan dere jo også bruke noe av jorda på grønnsaker, men hvis dere ikke vil bruke så mye tid på det, blir det nok mest for husbruk uten å legge beslag på de helt store arealene.

 

Så kan dere lodde stemningen om noen år og se om dere er klare for å investere mer tid i bruket. Det er ikke noe spesielt lite bruk dere ser på, så hvis dere bestemmer dere for å bruke litt tid på drifta, f.eks. at en trapper ned litt i jobben (og kanskje revurderer holdningen til slakting), så blir dere et familiebruk på linje med brorparten av gårdsbrukene i Norge i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest billy_the_kid_1

På 85 mål er det ingen problem og ha ei forteneste på 170.000kr viss du overtar høyproduksjonen. Utmarka kan brukes til frukt/ bær, og her er det muligheter med egen foredling og videresalg. Ellers kan den dyrka jorda brukes som nevnt av andre til poteter/ grønnsaker.

Juletre og anna pyntegrøntproduksjon er og ei nisje som tåler at ein går på jobb utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...