Gå til innhold

Hvor mange rundballer?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenker på å kjøpe et gårdsbruk og har en masse spørsmål som sikkert mange proffe her inne synes er rimelig dumme, men det får stå sin prøve.

 

Nå lurer jeg på

 

Hvor mange rundballer bør man kunne forvente av 300 mål mark på kysten av Nord Trøndelag? 1. og 2. slått?

 

Når man driver med kyr hva er da "vanlig" syklus på pløying og oppsåing?

 

Ser at spørsmålene er vanskelig å gi et konkret svar på og ligger i samme gate som "hvor bratt er en bakke", men hadde vært fint med en pekepinne

 

Hvor finner jeg normtall for drift av melkefjøs med oppforing av egne kalver? Vil gjerne prøve å dobbeltsjekke at budsjettene fra konsulenten.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flott at du satser!:-)

 

Når det gjelder syklus for pløying og fornying er det omlag hvert femte år (er iallefall lærdommen min) du må jo selvsagt pløye og fornye hvert år om du velger ettårlige sorter (feks raigras) kan desverre ikke svare deg på rundballspørsmålet, da vi legger all hemjorda i silo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest galaksen_1

Hei

 

 

Har ikke satset enda. Er mye som skal klaffe, ikke minst å bli enig på pris samt å få kartlagt alle utleggene som kommer i tilegg til kjøpesummen osv.

 

Selger oppgir at de fikk 500 ball på to slåtter på de 300 målene og syntes det var veldig lite. Tror ikke det er pløyd opp noe på mange mange år slik jeg forstår det så her er det potensiale for forbedring. Men det koster mye å ta igjen slike etterslep...

 

Skal ta kontakt med noen uavhenginge rådgivere når jeg får meg en friuke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, i rogaland får du 5 baller på målet med fortørket gras. Grasblandingen da er med høgt innhold av timotei, viss du beiter lite på dyrkamarka kan du da ha opp mot 10 år mellom pløying.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Driver sjøl melkeproduksjon på kysten av nordtrøndelag. Høster av ca 280 dekar. Beiter også en god del av arealet. I normalår med fortørking av graset får jeg omlag 1000 rundballer. Normal avling er vel omlag 5 baller på målet så med 300 dekar skulle det bli omlag12-1300 når du regner med at du får mindre avling i gjenleggsåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er dessverre en del gårder og bygder langs kysten i Trøndelag der agronomien har måttet vike litt for lenge. Stedvis er det få igjen som driver, og de har tilgang på så mye areal at de får nok gras selv om det ikke skjøttes allverden. Blir mye å kjøre over da, og mye rart i fôret.

 

Tror jeg ville ha hørt litt rundt i nabolaget der gården ligger, for å finne ut om avlingsnivået på godt drevne gårder i området. Potensialet langs trøndelagskysten er jo enormt, men det finnes steder med dårlig og skrinnt jordsmonn, og en del upraktiske skifter (kjenner til et bruk som driver 80 dekar fordelt på over 40 ulike lapper). Prøv å stell deg såpass godt med banken at du har dekning for både drenering, kalking og noe fôrinnkjøp første året (så du får lagt om en del ekstra), da slipper du å komme på hælene fra dag 1...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest lynet_1

Hei allesammen.

Jeg må bare si at jeg er ny her inne. Jeg har brøytet snø i oslo i 13 år. Å har i år kjøpt 2 nye traktorer som jeg å min ansatt brøyter med. men tenkte å høre med dere her inne om dere vet om noen i område akershus område etc som evt har behov for noe innleid hjelp til vårånna e.l

Jeg er 34 år å har vært avløser på gård tidligere. Det sammme har ansatten.

jeg har selv en john deere 6930. 2012 model. å ansatten har en 6430. 2012 modell.

Vi har vurdert å kjøpe inn litt extra utstyr nærmere sommeren. Som f.eks halmball presse med plast pakker. Men kanksje greit å sjekke ut om vi evt vill få noe jobb med det utsyret. Takker for evt alle savr. Om det skulle være noen av interesse så er tlf. 95115709.

Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...