Gå til innhold

Eneas energi


Gjest

Anbefalte innlegg

Da jeg fikk konvolutten i posten som jeg skulle skrive under på å sende tilbake ble det utsatt å glemt . da fikk jeg telefoner om att jeg hadde en avtale med dem om strøm men att di ikke kunne få overført meg til dem uten å ha skrevet under . jeg hadde da fått høre hva slags firma dette er å sa til dem att jeg aldri kom tel å levere inn noe skriftlig avtale . enda dreiv dem i ca 1 års tid å ringte å skulle få meg til å levere avtalen med underskrift . nå er det en stund siden jeg har hørt noe fra di så di har nok gitt opp . synes det er litt merkelig måte å få nye kunder på. når jeg leser her hva andre har av erfaringer er jeg virkelig glad for att jeg ikke har bundet meg til detta selskapet der.

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Anonym

Oppdaga etter ei stund at eg ikkje sparte noko og bytta leverandør. Fekk då samme beskjed som fleire andre her at eg hadde binding til 2014 og måtte betale honorar til då. Eg betalte for det året eg sa opp i, 2011, og har ikkje høyrt meir. Håper dei har gitt seg, ellers går eg til fobrukerombudet, dei har kun lov å selge til firma, og eg har ikkje firma som brukar straum, berre utganger dyr. Vil anbefale alle å styre unna.

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Over telefon fikk jeg inntrykk av at jeg skulle betale for at de skaffet meg den rimeligste strømmen men hørte ikke noe om bindingstid.Tenkte det var ok å prøve de men synes det ble dyrt. Når jeg skulle si opp fikk jeg beskjed om at jeg var bindt opp ut år 2015. Føler meg skikkelig lurt og ser det er mange som er gått i samme felle. Skulle kanskje dannet en organisasjon og gått sammen mot Eneas?

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjære døkk alle sammen, lær døkk å si nei til alt som ringer og byr fram varer/tjenester, det er stort sett svindel. Om produktet hadde vært så billig/bra så hadde det solgt seg sjølv, og da har det ikkje vært nødvendig og ringe rundt og prakke på folk produktet.

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Sofus_1

Jeg driver et lite firma her på Østlandet, i 2010 inngikk vi en avtale med Eneas, selvsagt med det formålet å spare penger på enrgiforbruket. Selger var selvsagt her som alle andre plasser utrolig ivrig. Lovet innsparinger osv. Avtalen skulle vare i 3 år, ikke et sekund lengre! Idiot som jeg er tok jeg selger på ordet og inngikk avtale med Max Kraft nå sent i juni. (Eneas tar et forvaltningsgebyr som utgjør 3-4 øre KWH og kan aldri bli billigst.). Ja, ja, så får jeg nå et krav fra Eneas på 10.200 kroner + mva. for å ha brutt kontrakten. Avtalen var selvsagt ikke opphørt etter 3 år, men automatisk fornyet med nye 3 år da jeg ikke hadde skriftlig sagt opp avtalen. I tillegg påstår de at jeg må betale 500 kr. + mva til kraftleverandøren pr. måler, hvilket kraftleverandøren avbekrefter da de har brutt samarbeidet med Eneas på grunn av at de har samme syn på selskapet som jeg har. Nei aldri, aldri tegn en avtale med Eneas, gå heller direkte til kraftleverandørene og be om en pris uten noen form for binding! Binder du deg til noe så blir du som oftest lurt uansett! Har du inngått en avtale med Ehneas, så si den opp skriftlig øyeblikkelig om du ikke vil la bordet fange deg og blir evig Eneas fange!

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Er som mange andre her fanga av Eneas, føler meg skikkelig lurt. Utrolig at de får fortsette slik!!! Ser forslag her inne om å gå sammen for på den måten å bli sterkere og kanskje komme fri fra. Har fått en mail om at bytte av leverandør er avtalebrudd og det vil koste meg dyrt. Men hva med deres &quot\;avtalebrudd&quot\; ? Jeg har ihvertfall betalt mer for strømmen siden desember 2010 og nå skal jeg liksom være bundet ut 2015!!!

 

La oss danne en gruppe å prøve og stoppe dette, skape litt blest og advare andre mot å gå på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Samme erfaring her, som så mange andre ser det ut til.

Vi har sagt vi vil ta dette til retten, men de holder på fortsatt. De klarer tydeligvis å skremme mange til å betale til slutt.

De har tydeligvis funnet seg en nisje der de utnytter småbedrifter og enkeltpersonsforetak på denne måten siden vi ikke kan bruke forbrukerrådet.

Jeg er gjerne med å tar dette rettens vei eller stiller opp i media.

Ser jo at det er mange referanser på denne siden for en større sak i media!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget er redigert, da det kommenterte et innlegg som er slettet.
webmaster@askmedia.no

---

(...) Det er jo åpenbart at vi skal ha penger tilbake når vi ikke har fått varen vi ble forespeilet! Vi har vel hatt nok med å tenke på å komme oss unna dette, men hele saken blir jo mye mer inspirerende når vi får snudd den i denne retningen! Tydelig et konsekvent mønster de opererer etter. Begynner å bli overveldende mange like tilfeller, og jeg skjønner egentlig ikke at de kan tåle at dette blir belyst gjennom en rettsak, med dertilhørende mediadekning. Noen som vet om tilfeller som har nådd rettslokalene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Vi er i samme situasjon som dere andre her inne. Vi har også prøvd å komme oss ut av dette, men pga bindingstida er vi pålagt å betale nesten 4200,-/år ut 2015...grrr...utrolig irriterende. Noen som ikke har betalt kravene sine?

---

Innlegget er redigert, da det kommenterte et innlegg som er slettet.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei! Situasjonen er den samme for meg som for dere andre her! Mente jeg hadde inngått en treårig avtale, og sendte e-post med oppsigelse, som ikke hadde gått gjennom.Dette ble ikke oppdaget før jeg fikk krav på ny avtale.Jeg hadde da varslet mitt e-verk om overtakelse av mitt strøm-abonnement! Prøvde pr. tlf, og e-post å forklare situasjonen, og at jeg ville skifte strømleverandør fordi avtalen med dem ikke hadde gitt meg billigere strøm,men dyrere! I svaret på min e-post går det frem at avtalen som jeg underskrev og trodde var treårig, er gjort slik at den fornyer seg hvert år og alltid har att to års binding!!! Dette ble det ikke informert om!! Garantien var og at de skulle dekke tap,så jeg i verste fald skulle gå i null!!!! Svaret jeg fikk igjen på mine-post var at vis jeg kom tilbake til dem skulle de redusere sitt krav til årlig kr.2900,-, men valgte jeg å bryte avtalen ville de måtte kreve meg for kr. 3900,-, pluss kr. 500,- i måleravgift til strømleverandør!! Støtter fult ut en anmeldelse/rettssak!!!

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Etter at jeg skjønte tegninga sa jeg opp avtalen og har konsekvent nektet å betale forvaltningsgebyret med henvisning til at de ikke har klart å gi billigst kraft slik garantien deres er.

Det var masse epost fram og tilbake. De nekter også plent å spille av opptakene som var gjort av de første salgs-samtalene via telefon.

 

Til slutt effektuerte de oppsigelsen før bindingstiden var over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anonym

Jeg er også bundet med 3 målere ut 2016. Jeg bruklte alle mulige argumenter og fikk til sist aksept for å stå¨ut 2014, men deretter fra 01012015 var jeg fri. jeg slapp også å betale adm gebyret på ca 4000 for 2014. Ikke fornmøyd, men var det beste jeg fikk til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anonym

Jeg inngikk avtale med Eneas i 2010. Fikk i dag en tlf fra ett annet selskap og ble tilbudt strøm til spotpris. Selv om strømprisen kan variere ser jeg at den avtalen jeg har hverken vil, eller har gitt, noen besparelse. Og hvis man i tillegg tar med de 4200 kr jeg må betale for at slike &quot\;lukurative &quot\; avtaler skal tegnes for meg hvert år, betaler jeg nok mer for strøm nå enn det jeg noen gang har gjort.

 

Jeg fikk meg en liten overraskelse da jeg ringte Eneas for å si opp avtalen. Jeg trodde jeg var bundet i tre år for deretter å kunne si opp avtalen når jeg ville(det var ingen selger som opplyste meg om at avtalen hadde løpende binding tre år frem i tid. Jeg fikk også opplyst at det kom et &quot\;gebyr&quot\; fra Energi Salg også, 500 kr per måler pluss de utgiftene de måtte få i forhold til avtalebruddet.

 

Etter å ha snakket med Energi Salg har jeg kommet frem til at jeg må bli der jeg er frem til 1/1/2017. Eneas skulle ha 6800kr eks mva mens Energi Salg skulle ha 9660 kr eks mva. Dette er jo helt uaktuelt å betale, men avtalen med Eneas ble i sagt opp i dag, så om tre år er jeg fri. Jeg har i det minste lært å ikke inngå avtaler uten å lese det med liten skrift.

 

Nå skal jeg nok en gang ringe Eneas, denne gang for å be om å få høre på opptaket, og krysser fingrene for at det kanskje finnes en utvei der. En ting er i alle fall sikkert: hvis det noen gang ringer en selger fra Eneas skal han, eller hun, få så ørene flagrer, for så sint er det lenge siden jeg har vært \;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ravi_1

Nå betaler jeg motvillig siste gebyr til dette firmaet. Fra nyttår er jeg fri etter flere år. Paven bannlyste dhrangheta-mafiaen nå nylig. Hadde han kjent til eneas hadde de trolig blitt nevnt i samme åndedrag. http://knyt.se/groups/allmanna-konsumentfragor/forum/topic/-eneas-energy-/

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 10 måneder senere...

Ble lovet aktiv forvaltning med kjøp av strøm på terminkontrakt. Dette skulle bli vesentlig billigere enn spotpris. Strømmen ble levert av LOS. Jeg var nok ikke flink nok til å undersøke hva jeg faktisk fikk, før i etterkant. LOS bekreftet da at det jeg betalt for var standard Spot med tillegg, noe som dårligere enne det jeg hadde fra før og ikke i nærheten av hva jeg hadde blitt lovet av Eneas.

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei til alt av telefonselgere som ringer, alltid! Angrefristloven gjelder ikke deg som næringsdrivende. Har enda tilgode å høre om noen som har gjort et bra kjøp over telefonsalg. Og dere som har inngått avtale med Eneas energi. Gi skriftlig beskjed om at dere sier opp avtalen i god tid, ellers blir den automatisk fornyet med tre nye år.

 

Neste gang en telefonselger ringer, bare si NEI, eller legg på. Så slipper dere å bli lurt, for lurt blir man hver gang man sier ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt i tidligere innlegg her, ble jeg kvitt eneas fra nyttår. Trodde jeg.

Etter å ha sjekket litt fant jeg ut at det kanskje var like greit å fortsette å kjøpe strøm hos Hafslund, som var samme leverandør som eneas hadde. Hafslund kom greit ut på en prissammenligning jeg fant på nettet.

På nyåret var jeg i kontakt med en Hafslund-dame som jeg oppfattet skulle ordne opp, og som hadde medfølelse for all frustrasjon med eneas.

På fakturaene fra Hafslund har det stått noe sånt som &quot\;samkjøp eneas&quot\;

Jeg ringte Hafslund i september, og fikk vite at jeg fremdeles fikk strøm til eneas-pris.

Jeg gjorde meg veldig myndig og gav beskjed om at hvis de skulle øyne et mikroskopisk håp om å få beholde meg som kunde var det nødvendig å kreditere differansen mot spotpris for hele året.

Det kom drøyt 6000 kroner for perioden januar til og med august.

Jeg har et årsforbruk på ca 90.000 kwt.

Kjapt grovt regnet betyr det kanskje at en gjennomsnittlig gårdbruker har et årlig tap på 10000 kroner medregnet forvaltningsgebyret, sammenlignet med å kjøpe strømmen selv direkte fra kraftleverandør.

Etterpå ringte jeg eneas, og snakket med en dame som sa at jeg ikke kunne klage på noe i og med at jeg ikke lenger hadde noe kundeforhold der.

Hun kunne også informere om at eneas ikke gjorde noen henvendelse til kraftselskaper ved avtalestopp.

Det må kunden selv ordne. Ellers koster strømmen eksempelvis 10øre for mye til du finner det ut sjøl.

Eneas har virkelig tatt oppgaven som strømkjøper seriøst.

Måtte de få strøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv for all del ikke under en tri års kontrakt med disse folka ! Det er nemlig ikke enkelt å si opp. Det kommer ikke tydelig frem at du binder deg for en triårsperiode som de kan reforhandle når som helst i perioden og spesielt oppgir de dette hvis du forsøker å si opp. Her er det ugler i mosen !!!!!!.

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

aldri mere eneas. vi sliter og med å komme oss ut. en dame ringte og solgte Norges beste strømavtaler. har prøvd å si opp lenge, men uten resultat. tror vi satser på møte i forliksrådet. flott at det er laget egen nettside for dette, så folk kan spore før inngåelser av kontrakter. mvh Bengt pettersen

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest morten helsing

Dette er et firma som informerer helt annerledes når de hanker deg inn som kunde i forhold til hvordan de behandler deg  når du er bundet av  en tre års avtale. De ligger nå nesten 20 øre pr kwh høyere i pris en mange av konkurentene og det er umulig å komme ut av avtalen.

Oppfordring til andre potensielle kunder er rett og slett å holde seg unna!

---

Innlegget er redigert på grunn av brudd på våre retningslinjer.
webmaster@askmedia.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...