Gå til innhold

Laster som hever seg under kjøring.


Nilss1

Anbefalte innlegg

Har en ny trima 3 som hever seg under kjøring. Kommer opp ved kjøring over telehivene ved transport uten at jeg rører spaken. Varierer mye men ikke unormalt at stemplene kommer ut 2-3 cm pr mil. Har mye telehiv... Eik mener dette er normalt og at jo mer ekstrautstyr (3/4.funksjon, hydraulisk redskapslås, demping mm), jo mer ojle på "avveie" er innenfor det akseptable. Har tygd litt på dette og vet ikke om jeg er helt enig. Er det noen som har lignende erfaringer?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Eik har rett. I en hump hopper lasteren opp og olje flytter seg fra - til + siden av stempelet, dette for å forbedre opplevelsen av dempinga.

Slår du av dempinga skjer ikke dette. Du har sikkert lagt merke til at du ikke kan løfte forhjula fra bakken med demperen aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Med demper aktiv er laster enkeltvirkende og kan ikke løfte forhjul.

Har ikke forsket på dette, men Valtra med el joystick gjør det samme. Kjører ofte med laster opp (tiltsylindre vannrett) for da har jeg en del olje å dempe med. I humper på jordet registrerer jeg at laster løfter seg. Har hverken prøvd å slå av demper eller hele joysticken for å se om det endrer seg.

 

Forresten noen som vet om demper er aktiv når el.-joystick er deaktivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn_1

Har en Case JXU95 med akkurat det samme problemet på 2008 Trima 2p laster elektrisk demper med bryter av og på, og 3dje funksjon og elektrisk skuffelås men med meksikansk spak da. Den har det med at den hever seg under kjøring hvis det blir litt humpete, når en slår av demper så er det ikke noe problem.

Men hvis jeg kjører med laster 5 cm over bakken da går det greit men da slår laster i bakken når den demper.

Kjører med demper på med skuffe på så er fri det problemet at den hever seg, men i uten noe ting så hever den seg bare med å kjøre over en liten hump.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
ValtraN92: Kjører selv N92 med el.joystick. Hvis du slår av on/off-knappen til lasteren vil du se at dempeknappen fortsatt lyser grønt, så dempingen er aktiv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ÅLØ (trima) har toleranser for hvor mye siging det er akseptabelt både oppover og nedover.

Det er faktisk sant at det blir mere sig jo mere elektriske ventiler og dilldall det kommer på lasteren. En gammeldags ÅLØ laster var jo mye tettere enn de nye er. 10-15 år gamle traktorer kan holde en halvfull storsekk oppe med lasteren til neste fylling. De nye siger framover og nedover. Det er omtrent umulig å stå i lasterskuffa og male eller snekre lenger, det kunne vi gjøre før. Riktignok var Cessna-ventiler fra 70-tallet håpløse. de seig så mye at du måtte stadig løfte opp igjen lasteren mens du harvet eller pløyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Strander: Testet ut demperen idag. Det stemmer ikke det du sa. Bryteren lyser, men demper ikke.

 

Jeg hadde full skuffe, slo av demper, tømte skuffe, slo av laster og prøvde så å slå på demper. Ingenting skjedde før jeg slo på lasteren. Først da ble demperen aktivert, og lasteren ga det lille hoppet den gjør når demperen slås på, så lasteren må være på for at demperen skal virke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Strander_1
ValtraN92: Jeg skal sjekke nærmere på den jeg har også. Har ikke finprøvd dette før, men jeg har levd i den tro at dempingen fortsatt er aktiv selv når lasteren er slått av. Mener dempingen fungerte sist jeg kjørte tur med en rundball i klypa på lasteren og lasteren var av...Uansett så blir vi vel bannlyst fra denne tråden snart siden tråden EGENTLIG handler om lastere som hever seg under kjøring :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
....men lasteren min hever seg også under kjøring. Harvet i dag, og plutselig var lasteren på topp. Det var vel ikke utenfor tråden....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein_1
klaga også på at lasteren heva seg (Valtra el. spak). Spaken blei bytta (på garantien selfølgelig!!!) og problemet var løst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kæ leingje kjøyre døkk da før n ha gått frå nede t på topp?

Kæ my heva lastern seg i f.ex timen??

Eit problem som e ikkje har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1

Strander: Lyset i bryteren følger parkeringslys/kjørelysbryteren, og har ingenting med om demperen er aktiv eller ikk.

 

Øystein: Interressert i en liten prat ang Valtra el spak. Kan vi ta en liten prat en gang ang. garantisak på Valtra spaken? Var det på en N-serie Hitec, eller Advance modell du byttet spaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ValtraN92_1
nn: det er totalt avhenging av hvor humpete det er. Under harving og kjøring over pløyefårene på vendeteigen tar det ikke mer enn noen få minutter fra midtstilling til topp hvis du vil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...