Islendingen Posted November 24 Share Posted November 24 (edited) Hei alle 🙂 Jeg har en venn på Island som har en vendeplog fra Kverneland. Han vet ikke hvor gemmel plogen er og han vet heller ikke hvilke type/serie den er av. Han hadde litt uflax i høst når han brukte plogen. På bilder ser dere en arm som knakk. Når armen knakk da kom sprekk i enden av sporet som en bolt går inni og igjennom. Jeg har ikke peiling på ploger men han spurte meg om jeg kunne sprørre her inne om noen vet om deler i denne plogen. Den gule armen var rød når den knakk, ble sveiset sammen, selv om den er ikke rent stål, men "pott" stål (jeg trur det heter støpegods på norsk) som det heter ihvertfall hjemme på Island 🙂 På bildet med blå runde på ser dere hva som er galt med plogen. Jeg har snakket med Felleskjøpet og dem har deler, men kan ikke sende til Island. Og jeg fikk forklaring fram dem også hvor han der snakker om bilde med en ny reservedel på: Problemet med å bruke den som den er, er at når plogen vender og bolten passere den grønne streken på bildet er det ingenting som holder gaffelen sammen. Og selv om området med mest bealstning under vending, og all bealstning under pløying, er innenfor området til de fire boltene i bakkant vil den nok etter bli overbelastet og gå av i bolthullet midt på den vertikale grønne streken.  Så anbefalingen er definitivt at det tryggeste er å bytte/reparere dette. Dette er støpegods så ikke det enkleste å sveise, for oss gjennomsnittlige bønder i alle fall. Og da spør jeg, er fdet noen her inne som vet hva han på Island mangler/trenger på plogen sin (hvis ikke det er den delen på bildet) og noen som vet hvor det kan kjøpes. Og eventuelt sendes til Island? Med takk på forhånd. Palli. Edited November 24 by Islendingen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts