Gå til innhold

Lånerente og diskriminering av landbruket.


Gjest

Anbefalte innlegg

I 2008 innførte Sparebank 1 ein ny praksis som innebærer at om du som privat person (f.eks odelsgutt) bygger deg hus heimegarden før du har overtatt drifta så må en betale høgare rente enn om du kjøpte deg eit hus på eit boligfelt. Dette til tross for at han som per dags dato driver garden må stille som kausjonist for heile lånet ditt.

 

I mitt tilfelle var det snakk om eit lån på ca 1,8 mill, sikkerheten er i ein gjeldfri gard med takst på ca 8 mill.

Klarer ikke med beste vilje forstå hvorfor eg skal betale høgere rente en om eg hadde hatt det same lånet med sikkerhet i ein leilighet medl ein verdi på ca 1,8!?!

 

Synes dette er ein heilt forkastelig praksis av ein bank som hevder den skal være landbruksvenlig.

Er det noen som kjenner til om andre banker har tilsvarende praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 2008 innførte Sparebank 1 ein ny praksis som innebærer at om du som privat person (f.eks odelsgutt) bygger deg hus heimegarden før du har overtatt drifta så må en betale høgare rente enn om du kjøpte deg eit hus på eit boligfelt. Dette til tross for at han som per dags dato driver garden må stille som kausjonist for heile lånet ditt.

 

I mitt tilfelle var det snakk om eit lån på ca 1,8 mill, sikkerheten er i ein gjeldfri gard med takst på ca 8 mill.

Klarer ikke med beste vilje forstå hvorfor eg skal betale høgere rente en om eg hadde hatt det same lånet med sikkerhet i ein leilighet medl ein verdi på ca 1,8!?!

 

Synes dette er ein heilt forkastelig praksis av ein bank som hevder den skal være landbruksvenlig.

Er det noen som kjenner til om andre banker har tilsvarende praksis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hva hus som er på gården fra før.....er det et litt eldre hus, som foreldrene dine bor i, trengs det kansje store utlegg om du en gang skal overta alt. Da er det nødvendigvis ikke dumt å bygge et nytt hus til deg selv, om du er sikker på å overta etter hvert. Et hus nr 2 vil alltids være mulig å leie ut de fleste plasser, og kan være ei grei bi inntekt......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet bank før eg begynte på huset, for min del er det uaktuelt å bli i en bank som driver på denne måten.

Forklaringa eg fikk var at det blei ansett som ein større risiko å låne ut til landbruket enn et normalt boliglån!?!

 

Huset sto ferdig våren 2010. Er ikkje bekymret for å ha 2 generasjoner samlet på garden, ser heller på det som ein fordel. Men det kommer jo veldig ann på forholdet ein har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med \&quot\;idefox\&quot\; Prøv og se det fra bankens side. Ingen verdi i selve huset der det står på ett gardsbruk. Del av ei tomt noen hundre meter unna og på en fin kolle, så skal du se det blir annen annen låt i pipa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre uenig med deg der Roger Ruud.....ikke at det skal bygges utenom gården, men å \&quot\;skille fra en kolle\&quot\; er noe som er gjort alt for mye før i tida, og fører til alt for spredt bebyggelse, og kan være til ulempe for landbruket om feil eiger kommer inn i framtida. Det er vel kansje også liten sansynlighet å få fradelt ei tomt inntil gården om det ikke ligger i kommuneplanen. Da er det bedre å bygge der en tror huset kan få størst verdiauke....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svenis_1

Jeg kjøpte kårhus i kommunesenteret noen km unna gården. Der fikk jeg mye mer hus for pengene enn om jeg skulle bygd nytt på garden. Dessuten kan jeg selge det igjen, eller leie det bort til en bedre pris når kårfolket ikke trenger det lenger. Ser ikke bort fra at litt avstand er konfliktdempende på generasjonskløften også :)

Når det gjelder rente på lån så er det ikke banken som har funnet på at risikoen er høyere for landbrukseiendom. Dette følger av kapitaldekningskravene som myndighetene stiller til bankene. Banken må ha mer egenkapital bak hver utlånskrone til landbrukseiendommer enn til boligeiendommer. Egenkapital er dyrt og det vil banken ta igjen på renta.

Heldigvis ser noen banker muligheter der andre ser kostnader. Man kan vel leve med litt lavere rente en periode hvis man får en ny ung kunde som snart skal ta over garden og investere, forsikre, plassere og lease. Det er dette som er det fine med konkurranse :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg holder til på Jæren idefox, har fått inntrykk av at du også gjør det?

Byttet til Time Sparebank som eg forøvrig er veldig fornøyd med.

 

Når eg forlangte ei forklaring på praksisen så gjor banken det helt klart at dette måtte bare landbruket finne seg i, men når det kom fram at eg hadde fått innvilga lån i ein ny bank fikk pipa en annen lyd. Da kunne vi visst komme til ei løysning der eg skulle slippe tilegget. Men det var viktig å ikkje fortelle folk om den nye praksisen eller \&quot\;avtalen\&quot\; vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...