Gå til innhold

Drive gård sammen.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo Ja. Er ny her på Forumet og Har et Spm. Har en kompis som skal ta over gård om noen år og jeg har også lyst til å drive gård så spørsmålet er : Er det mulig å drive dette sammen ? Jeg tenker og bygge meg eget hus på gården hans. Va er den beste Løsningen her ? A Han leier meg inn på timespris med min traktor ( skal ha maskinfirma så skal ha egen traktor)

B Spleise på redskap og dele på utgifter med såkorn og sprøytemidler og dele på inteketene.

 

Va syntes dere høres ut som den beste løsningen.

Til opplysning så solgte faren hans alt redskapet til jorda for et par årsiden siden han lerer det ut, men han beholdt 2 traktorer. En John Deere 2250 med laster og en Valmet 6300. Uansett så må det også invisteres i en ny traktor med laster og en del HK.

 

Gården: 330 mål dyrkert mark og 3000 mål med skog.

Det finnes trolig noen mål som kan dyrkes opp. Det der Kornproduksjon. Målsettnigne er heller ikke å leve av dette på fulltid da vi skal drive som maskinførere i eget firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Barikmo_1

Hallo Ja. Er ny her på Forumet og Har et Spm. Har en kompis som skal ta over gård om noen år og jeg har også lyst til å drive gård så spørsmålet er : Er det mulig å drive dette sammen ? Jeg tenker og bygge meg eget hus på gården hans. Va er den beste Løsningen her ? A Han leier meg inn på timespris med min traktor ( skal ha maskinfirma så skal ha egen traktor)

B Spleise på redskap og dele på utgifter med såkorn og sprøytemidler og dele på inteketene.

 

Va syntes dere høres ut som den beste løsningen.

Til opplysning så solgte faren hans alt redskapet til jorda for et par årsiden siden han lerer det ut, men han beholdt 2 traktorer. En John Deere 2250 med laster og en Valmet 6300. Uansett så må det også invisteres i en ny traktor med laster og en del HK.

 

Gården: 330 mål dyrkert mark og 3000 mål med skog.

Det finnes trolig noen mål som kan dyrkes opp. Det der Kornproduksjon. Målsettnigne er heller ikke å leve av dette på fulltid da vi skal drive som maskinførere i eget firma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thomas_1
Har prøvd dette i praksis med småbruk, fungerte noen mnd\'\'\'\'er. Krasja helt etter 2 år. Nå eier jeg hele gården :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Det vart då veldig negativt... Klart de kan ha glede av å drive i lag. Men det er jo lurt å gjere det slik at ein kanskje kan vere kompisar interessa for forpliktande samarbeid ein dag tek slutt. Eg ville bygd huset mitt ein annan plass der eg sjølv eigde grunnen og leigd meg ut med traktor og redskap til en pris som er levelig for begge. Stå på!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 6470_1

Sjalabais: Det fin eksempler på samdrifter som har fungert godt i 30-40 år.Att det skrives en del negativt om samdrifter som sliter med både det ene og det andre betyr ikke att ett hvert forsøk er dømt til å mislykkes.

Men nå blir jo ikke samarbeidet som trådstarter tenker på en samdrift i tradisjonell forstand,fordi det her er snakk om en enkelt gård som Ola`s kammerat vil stå som eier av.Ola har jo ingen gård og gå inn i samdrift med.Men det er mulig det går ann og danne ett samarbeid på gården f.eks gjennom og danne ett selskap og att Ola`s kammerat leier gården ut til selskapet.(Jeg er ikke sikker på hvordan dette vil slå ut tilskuddsmessig)

I starten tror jeg det er lurt att Ola blir annsatt som avløser av sin kammerat.Så får dere prøvd dere litt fram hvordan dere arbeider sammen.Så kan du starte opp som entrepenør ved siden av.

 

Uansett:Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Barikmo_1
6470 : er akkuratt sånn jeg mener. Har planer om å kjøpe tomt av han og bygge hus der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Et godt kammeratskap er viktig, men stridigheter om penger og makt kan ødelegge et hvert forhold. Flott at unge vil satse og drive på, vi trenger slike!

 

Jeg ville nok ikke ha bodd \&quot\;over\&quot\; han, det er noe man blir fort lei av. Å kjøpe tomt av han er nok fult mulig, men litt avstand fra tunet er noe dere begge vil dra fordel av i fremtiden.

 

Å starte et selskap sammen i første omgang, er nok det beste og evt hjelpe han som avløser og hjelpe til når det trengs. Det er vel også mulig å kjøpe et bruk selv, og få drømmen oppfylt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest spelarjakob_1

I dette tilfellet kan ansvarleg selskap, såkalla : ANS, vere ei aktuell organisasjonsform.

Ta ut evt overskot etter innsats, slik De vert einige om.

De bør rådføre Dykk med folk som har greie på slikt som dette, og gjere dei nødvendige avtalane, men trur ei slik drift som De ser føre Dykk er gjennomførbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola_Barikmo_1
Ja huset må evt bygges litt unna. Det som er ulempen med å handle gård selv er at det koster mye penger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har drevet med korn i samdrift en del år. Er tilgjengelig for samtale og frådgiving, klikk på linken til høyre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...