Gå til innhold

høstavling


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym

Det ser veldig lovende ut, ligger an til topp-avling på bygg hos meg. forventer en avling på opp mot 600kg pr da. De med tidlige sorter og fløt jord starter vel som småt med treskinga i løpet av neste uke.

 

Poteten ser og lovende ut. Forventer bra avling, men det har vært litt tørt, så det blir lit skurv enkelte steder. Satser på en fin høst med fine høsteforhold, det kan vertfall ikke bli verre og bløtere enn i fjor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Det ser veldig bra ut hos oss også. Utrolig fine åkrer. Utrolig høy halm i år, så håper at været holder seg og at vi slipper mye slagregn. for da blir det utrolig mye legde.

 

Naboen har sådd erter for første gang. skal bli spennende å se hvordan avlingen blir.

 

regner med at det blir tresking innen 14 dager der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Da har de begynnt å tresket der jeg bor.

naboen skal begynne i løpe av noen dager. Vet ikke hvordan det var med avlinga til han som har tresket.

 

Og jeg er på ferie og kommer ikke hjem før fredag...så nå begynner jeg å bli stresset...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein_1
Jeg begynner og treske det første bygget på helga tenker je, så er det havre og høstavlingen. bare stress med graving grasshøstning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne_1
Det ble tresket bygg på onsdag i Levanger, men det tar ikke av med tresking før til helga/neste uke. Blir vel tresking under agrisjå tenker jeg, men dit skal jeg en tur eller to uansett! Ligger ann til toppavlinger på korn i trøndelag i år, i motsetning til i fjor da halvparten regna bort.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1
Satster på at det blir dårli vær under agrisjå...hadde tenkt meg en tur dit selv...men blir det treskevær, så får det gå foran.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest MF6170_1

Hei

 

da har vi begynnt å fått mesteparten levert til mølla.

 

Vi har fått inn alt bygget, snittet ligger over 600kg pr mål, men dette er \&quot\;rått\&quot\; korn, men det har ligget på mellom 15 og 20% fukt.Hektolitervekta vet jeg ikke, da vi ikke har fått resultatet fra mølla ennda.

 

Havren har vi hatt over 770kg pr mål på ett stykke, og litt over 500kg pr mål på det andre.

 

Normalt så er vi fornøy hvis vi får 500kg pr mål i snitt. Men i år har det vært et kjempe år:)

 

MVH HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til MF6170:Levere du korn til mølla som er rundt 20%?.Trenger ikke være den store økonomen får å fortelle deg det at det ikke er veldig lønnsomt.Jeg utvidet korntørka i år og har plass til 150 tonn som jeg tørker ned kornet til 14%før jeg leverer det til mølla.Så trøsker jeg full tørka og venter til prisene stiger før jeg leverer det siste kornet,høyest pris ligger som regel i Januar,Februar,jeg vil ha meg med de ørene som er å ha med seg når det gjelder kornproduksjon.Å levere \&quot\;rått\&quot\; korn vil jo si at du nesten må betale mølla for å levere kornet.Når det gjelder poteten har det vært for tørt,på et normal år får jeg ca 3 tonn på målet men vil ligge noe under i år.Der jorda er litt tyngere står kålen fint enda og jeg håper på en bedre avling der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...