Gå til innhold

Diesel protest


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Him_self_1
hei. fylte diesel på pumpe i dag og betalte 11,30 for literen, syntes dette begynner og bli håpløst, vi må få staten til og dekke mye mere, men dette er vanskelig da vi ikke kan gå til streik ol. så mener en gruppe av oss bønder må slå oss sammen og starte et \&quot\;protestlag\&quot\; vil ha andres synspunkter på tidenes økte olje priser, klart det koster når vi driver med grass slott og jord bearbeiding, jeg vil ha DIN mening i saken!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei. fylte diesel på pumpe i dag og betalte 11,30 for literen, syntes dette begynner og bli håpløst, vi må få staten til og dekke mye mere, men dette er vanskelig da vi ikke kan gå til streik ol. så mener en gruppe av oss bønder må slå oss sammen og starte et "protestlag" vil ha andres synspunkter på tidenes økte olje priser, klart det koster når vi driver med grass slott og jord bearbeiding, jeg vil ha DIN mening i saken!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole_M._1
er helt enig med at diselprisene er håpløse...noe burde vert gjort...vet ikke hva men med disse diselprisene gruer jeg meg til vinteren.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Selv om vi har egen tank på 5000 liter i ett nabo samarbeid ble prisen 7,50+mva da vi skulle fylle tanken denne uken.Dette var den laveste prisen vi fikk.Da vi fikk tak i tanken for 4-5 år siden var prisen under 4 kroner.Vanskelig å si hva man skal gjøre,men vi må i alle fall begynne å ta oss bra betalt på det vi kan.Regner med de fleste med traktor for spørsmål om å hjelpe en eller annen villaeier,hytteier eller ett lokalt lag.Tror også betalingen i beste fall er ett par hundrelapper i lomma eller en flaske cognac.Mitt budskap er derfor:Ta skikkelig betaling slik att andre for se hva det koster.Norske bønder er i alt for mange år blitt utnyttet som billig arbeidskraft for \&quot\;fiffen\&quot\;
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1

har selv vært bortig \&quot\;villa\&quot\; eiere som sier: dette er bare en \&quot\;liten\&quot\; jobb, men sanheten er at det tar lengere tid en ventet også kommer de med en 100 lapp og trur de har vært rause, heretter må vi bare tørre å ta oss betalt av folk,

men jorbruksforhandlingene som ble gjort i vår trer ikke i kraft før neste år og det hjelper lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nøkland_1

den derre hekkfjells dieselprisen kveler heile overskuddet her på garden. det å gje mer i pr kg kjøtt o.l er ingen fullgod løysning for å gi kompensasjon for dieselprisen. folk kjører ulikt i ulike deler av landet, ta meg for eksempel som må kjøre 15 km for å komme til noen av jordene, det er litt annerledes enn de som har jordene rett rundt fjøset. dieselprisen må komme ned og det fort.

og det at prisen på kunstgjødsel kan øke med 90% i løpet av noen måneder er skandaløst, noe må bli gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

hei tg din heldigris du gjorde et kupp jeg fylte 4000l statoil suppe nå til 7,78+moms! ifølge min sjåfør er 4000l og opp lik mest rabat her?

det her griller jo alle type bønder og produksjoner samt samfunnet ellers.

det går vel ,men det er sannerlig spenende litt usikre tider i møte synes jeg. min gode nabo kjører proff lassberer v 6mnd regnskapet i 07 hadde han kjørt opp diesel for 40000 i år hadde han 77 000 han legger på 10% nå etter ferien men det dekker knapt diesel forhøningen flyttebilen vil sikkert ha mere osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne_1

Fikk 4.000 l for 14 dg siden, betalte 7.83 hos Sttoil. Men var dum nok til å ikke frohøre meg om pris ved de andre selskapene. Esso/minol kunne levere til 7.76.

Med andre ord er Agrolavtalen alt for dårlig og tilnærmet verdiløs etter min mening.

Syns forøvrig at det er bra at årets tilskuddøkningen kommer etter størrelse på produksjon da de mindre bruk pr idag har fått alt for mye i tillskudd i forhold til produksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan_Dag_1
Jeg fikk 5700 liter diesel i dag, og måtte ut med 7,40 pr liter. Veldig godt fornøyd med den prisen! Det var ESSO.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Litt på siden av temaet men et apropo til agrol. Hørte om pris på vinterdekk og da jeg nevnte agrolkortet fikk jeg inntrykk av at vedkommende pustet lettet ut....

Men fylte ca 1600l i forrige uke og måtte ut med godt over 8 kr/l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Him_self_1
har vært innom tanken ved å kunne \&quot\;dyrke\&quot\; sin egen diesel, er det noen som har kunskap på dyrking av biodiesel? evnt hvor mye du kan få ut på målet, vil eventuelt være økonomisk og bruke mindre verdig jord til dette
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

du kan dyrke raps og fikse ei presse det blir bio diesel mener å ha lest at v ei normal rapsavling blir det 8ol diesel på målet for min del så trengs det da 350 mål.

problem 1 klimaet her, høsten er 1mnd for kort bor 100km nord for oslo

problem 2 det anbefales vel6 år vekstskifte

leste en gang at biodiesel kosta 8 kr litern å produsere det var i sverige, men m dagens kostnader er det vel høyere antar jeg. svenskene driver vel på å pønsker ut cellulose drivstoff?-amerikanerne driver vel m mais. en bonde her kjørte en ursus m palmeolje det gikk på et vis men den stivner v 13+grader! øh motorn skar gått etter kort tid 6 sylindre som dro knall gått da den rusla på vanli diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
det står i vg i dag at den herlige regjeringa vår i dag legger på bensin 5 øre og diesel 10 øre litern ekstra ekstra avgift. dette blir vist 135 mill ekstra i året som kristin skal dele ut til folk som kjører buss å trikk. så for hver time det kjøres traktor-tresker sponser vi by folk med alt ifra 50 øre til 3-4 kroner i billigere biletpris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Sjekk energigaarden.no Det er eit firma som driver m bioenergi. Vet at dei kjører noen traktorer på biodrivstoff, men er usikker på om den laga sjøl eller kjøpt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Det går vel med ca 1 liter diesel for å dyrke 1 liter biodrivstoff, dårlig butikk det der...

Nei det eneste som kan hjelpe er å få noen andre til å styrer dette landet, de som sitter der nå bør sendes på tvangsarbeid så de får sett hva vanlige folk må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
drivstoffprisen er nå på tur ned, jamfør råoljeprisen. har dårlig tro på at det finnes et bedre alternativ for bønder enn di som styrer nå. protestlag mot drivstoffprisene blir patetisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...