Gå til innhold

Eksaktspreder vs viftespreder med gps, evt begge deler.


Anbefalte innlegg

Jeg skal fornye spreder til kunstgjødsel og pelletert hønemøkk før neste sesong, 2025. Jeg har mye dårlig arrondering og mange kilometer med jordkant. Snittjordet ligger på 15 dekar, og jeg har et jorde over hundre mål og flere på over femti. Så det blir mange små. Sprer totalt 600 dekar, hvorav 450 med eng. Jeg har ikke gps foreløpig, det er skyvd framover i tid. Kjøpte en gammel elho eksaktspreder i fjor for å prøve. Den spredte helt korrekt, men tok kun en sekk med gjødsel og hadde manuell ut og innfelling av bommer. Så den var for tungvind for mitt bruk. Endte dessuten livet sitt i en strømstolpe. Har forhørt meg hos en forhandler om viftespreder på boggivogn med full gps. Da kunne jeg spredt all gjødsla på en dag på våren, og det er mye verdt. Det jeg lurer på er hvor nøyaktig gps-styrte spredere med sekjsonskontroll er ut mot kant. Er det på centimeteren eller på meteren eller to? En eksaktspreder sprer helt nøyaktig i bredden. Minuset her er bommen, som jeg har erfart. Ønskemaskinen er en gps-styrt eksaktspreder med seksjonskontroll. Finnes dette? Har leita meg fram til at Øvrum/Kongsgilde hadde slepte eksaktspredere. Produseres disse fortsatt og importeres de evt? Mange spørsmål her, men lenge til neste sesong. Tar imot alle tips og råd rundt temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...