Gå til innhold

Landbruksundersøkelsen 2012 - Aaarrrrggghhh


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi fikk et "hyggelig" brev fra SSB her om dagen. "Vedtak om opplysningsplikt" stod det øverst. OK, tenkte jeg, får vel gå inn og svare da. Logget på og begynte - først fikk man ikke gå videre uten å oppgi epost-adresse - WTF - når ble det obligatorisk å ha epost i Norge? Deretter var det spørsmål om energibruk i drifta, dvs. spørsmål som jeg må til regnskapsfører for å få svar på. Koster vel 700-800 kroner timen nå. OK tenkte jeg, får gå gjennom hele og se hva de spør om og ta en prat med regnskapsfører å få alle tallene på en gang, men se det gikk ikke. Man kommer ikke videre uten å fylle inn det som er obligatorisk på hver side, så jeg vet rett og slett ikke hva de skal ha opplysninger om før jeg har fylt ut forrige side, og jeg vet heller ikke om det er 3 sider eller 30 som skal fylles ut. I verste fall må jeg til regnskapsfører og betale 800-1600-2400 for å oppfylle denne opplysningsplikten.

Endte med at jeg fyrte avgårde en sint epost og spurte hvor jeg skulle sende regningen for å få fram alle opplysningene de skulle ha.

 

Alternativet er selvfølgelig å gjette ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1

Vi fikk et \&quot\;hyggelig\&quot\; brev fra SSB her om dagen. \&quot\;Vedtak om opplysningsplikt\&quot\; stod det øverst. OK, tenkte jeg, får vel gå inn og svare da. Logget på og begynte - først fikk man ikke gå videre uten å oppgi epost-adresse - WTF - når ble det obligatorisk å ha epost i Norge? Deretter var det spørsmål om energibruk i drifta, dvs. spørsmål som jeg må til regnskapsfører for å få svar på. Koster vel 700-800 kroner timen nå. OK tenkte jeg, får gå gjennom hele og se hva de spør om og ta en prat med regnskapsfører å få alle tallene på en gang, men se det gikk ikke. Man kommer ikke videre uten å fylle inn det som er obligatorisk på hver side, så jeg vet rett og slett ikke hva de skal ha opplysninger om før jeg har fylt ut forrige side, og jeg vet heller ikke om det er 3 sider eller 30 som skal fylles ut. I verste fall må jeg til regnskapsfører og betale 800-1600-2400 for å oppfylle denne opplysningsplikten.

Endte med at jeg fyrte avgårde en sint epost og spurte hvor jeg skulle sende regningen for å få fram alle opplysningene de skulle ha.

 

Alternativet er selvfølgelig å gjette \;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tror jeg hadde brukt altarnativet :) Og du vet vel sånn ca hvor mye strøm det går i drifta også.......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jeg har måttet svare på disse undersøkelsene i en årrekke og har svart like samvittighetsfullt hver gang. Som grunnlag har jeg alltid brukt kvalifisert gjetting. Jeg har fått forståelse av at jeg ikke er den eneste som gjør denne plikten på denne måten. Når den eneste takken du får for å gjøre denne jobben for statistikkens skyld er trussel om tvangsmulkt sier det seg sjøl at innsatsen blir deretter. Statistikk leses derfor med en viss skepsis.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Tok meg 3 minutter å \&quot\;samvittighetsfullt\&quot\; fylle den ut. Ingen som klager om ikke opplysningene er helt korrekte. Ble ganske sånn cirka ja.... Så de får svar, men kanskje ikke sånn helt innertier da. Men så har vi sysselsatt noen skrivebordsfolk den dagen også. Og det er vi vel glade for, eller......................:-))
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Enig i all kritikken her. Brukte en viss grad av skjønn jeg også. Det hadde hjulpet fælt om de i det hele tatt hadde spurt om noe relevant, i stedet for å spørre om samla kostnader til leietransport av korn (som ikke er relevant når de hverken spør om mengde korn transportert eller avstand...)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...