Gå til innhold

Trekke fra arbeidsklær på skatten


Gjest

Anbefalte innlegg

Stemmer det at man ikke kan utgiftsføre arbeidsklær i et gårdsregnskap? (Men det er ok med klær kjøpt inn til innleide arbeidere) Ble fortalt at det kun var verneklær/ sko som var godkjent.

Dette visstnok for at bønder stort sett alltid går i arbeidsklær. Drar jo ikke på handletur i fjøsdressen? -Og skulle en bonde gå i arbeidskær støtt, så er det vel fordi han er bonde 24/7...?!

 

Noen som er flinkere med skatt der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det at man ikke kan utgiftsføre arbeidsklær i et gårdsregnskap? (Men det er ok med klær kjøpt inn til innleide arbeidere) Ble fortalt at det kun var verneklær/ sko som var godkjent.

Dette visstnok for at bønder stort sett alltid går i arbeidsklær. Drar jo ikke på handletur i fjøsdressen? -Og skulle en bonde gå i arbeidskær støtt, så er det vel fordi han er bonde 24/7...?!

 

Noen som er flinkere med skatt der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok det. Du kan vel og ta ned fjøskjeledressen. Det går under \&quot\;spesielt skittent arbeid\&quot\; (eller no sånn). (Og nettingstrømper til fruen, det går under \&quot\;hønsenetting\&quot\;).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra lignings ABC 2010/11 s. 127:

\&quot\;Arbeidstøy til eget bruk gir fradragsrett dersom det er tøy som er lite egnet til privat bruk og som hovedsaklig benyttes i yrket. Dette omfatter: Uniform, verne- og vareklær, annen spesiell bekledning som hovedsaklig benyttes i yrket og som er lite egnet til vanlig privat bruk\&quot\;.

Jeg fører regnskapet selv og utgiftsfører selvfølgelig alt av verneutstyr. I tillegg tar jeg med kjeledress, sko som bare brukes i fjøset i ren sone, snekkerbukse, arbeidsbukser m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Tinglysingsgebyr og dokumentavgift går inn i kostprisen på garden. Dvs en plusser på disse utgiftene på full verdi på garden, og så blir summen fordelt på jord, skog, driftsbygninger, boliger mm i regnskapet. Den delen som faller på driftsbygninger får du avskriving, og dermed skattefradrag på. Er dermed bare en viss del av disse avgiftene en får skattefradrag på, og fradraget kommer langt fram i tid, da avskrivningsprosentene er lave.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. boka \&quot\;Posteringsnøkler for landbruksregnskap\&quot\;, som forøvrig er veldig nyttig, skal tinglysingsgebyret tillegges kostprisen ved kjøp av fast eiendom og aktiveres sammen med denne for deretter å avskrives. Det samme gjelder dokumentavgifta. I forbindelse med generasjonsskifte kan betalt dokumentavgift trekkes fra evt. beregnet arveavgift. Sistnevnte gjelder kun som et engangstilfelle ved overdragelse.

Nå er det som regel slik at ikke alt er avskrivbart, så hvordan dette forholder seg da vet jeg ikke. Uansett anbefaler jeg deg å kontakte en som kan dette, som hjelper til med nødvendige papirer og dokumentasjon. Det er vel anvendte penger, spør du meg.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...