Gå til innhold

melkekvote


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg ser på en gård som har 80daa dyrket mark og 30daa innmarksbeite...er i dag melkekvote på gården på 38000 liter..

det jeg lurer på er hvor høy kvote kan en ha på en slik gård?

håper på svarG5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Jeg ser på en gård som har 80daa dyrket mark og 30daa innmarksbeite...er i dag melkekvote på gården på 38000 liter..

det jeg lurer på er hvor høy kvote kan en ha på en slik gård?

håper på svarG5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig_1

Det kommer an på hvor i landet gården er.

Her på jæren hvor jeg bor regnes 8 daa pr melkeku med fullt påsett av kalv, mens det i finnmark regnes 16 daa pr melkeku med fullt påsett av kalv.

 

Regnestykket er fra jæren og min egen besetning. 10 kyr, 9.600 liter pr ku/år vil gi deg grunnlag for 96.000 kvoteliter.

 

Regnestykket er fra Finnmark. 5 kyr, 8.500 liter pr ku/år vil gi deg grunnlag for 42.500 kvoteliter

 

Du må uansett regne med å måtte leie beite for ungdyr siden du bare har 30 daa beite på egen gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig_1

Jeg vil egentlig si, ikke kjøp deg dobbelt arbeid. Ikke for å rakke ned på de små, men for din egen del. Denne garden vil ikke kunne gi deg noe særlig levebrød alene og minst 1 i husstanden må ha fast jobb ved siden av.

Av regnestykke kan du regne ca 1 kg kraftfôr pr 3,5 liter melk. Du får ca 4,50 krone pr liter og må ut med ca 3,90 kroner pr kilo kraftfôr, I tillegg kommer utgifter til drift av dyrka mark, diesel, gjødsel ++++++

Du skal ikke betale noe særlig mye for en slik gård for at den skal kunne gå i pluss med innkjøpt kvote ol

 

Jeg vil tro du kunne tjent mer og hatt mindre arbeid med ammekyr eller sau på denne gården og evt leid ut kvoten i tilfelle du skulle komme til å legge om til melkeproduksjon :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

tipper jeg blir sittende med ca 1mill i gjeld på gården...

har veldig lyst til å drive med melkeproduksjon og kjøttproduksjon, sjekker mulighetene for leie a beite og jord rundt gården for å kunne drive noe større...

det å drive gård er et ønske jeg alltid har hatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Vil nok gjort som en av de over her sier. Siden du har veldig lyst, kjøper du gården - leier ut kvota (si ca 1 kr literen - tar selvkritikk på dette, dog noe usikker på hvor mye leieprisen for kvote er den dag i dag) eller ca 30-40 000 rundt regna. Over en tiårsperiode vil dette da gi deg en inntekt du kan bruke på å utvikle gården, få tak i nok jord og beite for så da om 10 år evt ta i bruk kvota selv. Da har du brukt tid på å få driftsbygningen i orden, maskiner og utstyr du trenger og en litt mer oversikt over hva du går til. Da kan du også i denne perioden ha fast jobb ved siden av, betale ned på lån og stå bedre rustet til en evt karriere hjemme hos deg selv.

Hvis du da har endret mening etter 10 år - kan du leie den videre eller selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest 6330_1

Er det feil av en jærbonde med 160 000 liter i kvote og ta en 5 års pause/egotripp med vanlig jobb og 100 000 pr år i leieinntekter på kvoten?

 

Greit og farte rundt og feriere litt mens ungene er små...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...