Gå til innhold

50 km/t


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest kvegard

Når du kjører 5mil (50km) med en 50 km/h så bruker du 1 time (60 min)(Mattematisk sett, da holder du 50 km/h hele tiden)

 

Kjører du 5 mil (50km) med en 40 km/h så bruker du 1,25 timer (75 min) (Også matematisk sett, da holder du 40 km/h hele tiden)

 

Da sparer du 15 min på hver femte mil. Ja jeg er entrepenør, og den hender ofte jeg kjører over 5 mil dagen som entrepenør. La oss si du kjører 5 mil på 4 dager. Da sparer du en time. Og i mitt tilfelle er 1 time 20-25 baller, som er penger. Og du bruker ikke mye mer diesel på å holde traktoren i 50 km/h kontra 40 km/h.

 

Og en siste ting, det hjelper ganske mye på selv følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar
Gjest kvegard

Hilton: Det der var patetisk. Gj.snitt ttraktoren i dag er på ca 115 hk (jfr. BG artikkel). Så da får en 16åring ikke kjøre traktor i fremtiden.

 

Vi må forholde oss til i dag og ikke i går. Personlig liker jeg TG sitt oppsett som man finner runt om kring her : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arton_1

Ja, her har vi det igjen. Entreprenører!! Traktorentreprenører!! Entreprenører skal ha lastebil eller dumper. Traktor hører ikke hjemme i den sammenheng. Traktor er for bønder. Og en bonde han bør eie jorda si sjøl og ikke leie 5 mil unna. Traktor er ikke et kjøretøy for asfalt, traktor hører hjemme i åkeren eller på marka eller i skogen.

Baller kan du da kjøre med lastebil, får rimelige lastebiler som er godt brukbare til ballekjøring.

 

Nei, 30 km er riktig fart for en traktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare gi en liten pekepinne om hvor rart regelverket for fart kontra vekt er. Er traktoren konstruert for hastigheter under 30 km/t er det ingen begrensinger i det hele tatt. Se bare her:

Fullt lovlig. Ville dere sendt en 16 åring på veien med dette.

Når det gjelder fjæring kontra uten stor i alle fall på dårlig vei.

Og hvordan kan noen si at førerkortklassen har noe å si på førerferdighetene. Det ligger da uvergelig lastebiler strødd etter veien bare det er meldt om snøvær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shansen_1

115 hk. Nettopp derfor må det gjørest noe med dagens førerkortordning. 16års grense for traktorlappen er en gammel lov fra den tid traktorene var små og gikk i maks 30km. Tidene har endret seg og nå er det monster etter veien.

Det riktige er at en 16 åring ikke får lov å kjøre så store traktorer ja.

Lovverket må også endres når traktorene har endret seg så mye.

Jeg syns godt man kunne ha 21 års grense på traktorer over 100 hk eller kanskje over 4 tonn i egenvekt. Det er egentlig vekten og dimensjonene som er problemet i tilegg til toppfarten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Belarus: Jeg kjører ikke masse jeg. Kan være entrepenør fordi? Jeg driver med grashøsting og jeg kjører lengre avstander. Hva er galt med å være entrepenør?

 

Forresten skal en bonde kjøpe seg en lastebil fordi han skal frakte noen få baller, eller her jord et stykke unda? Nei, en henger tar my mindre plass og man kan bruke den til mye..

 

Tror du har feil synspunkt på saken. De fleste bønder har 40 km/h og ønsker 50km/h om de har en god del avstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Okey, du mener det?

 

La oss si at du var 16 år i 1970 årene og dere hadde en ford 4000 på garden, kanskje en 4600? Men du hadde begrenset føretkort på 25-40hk (noe som tilsvarer en MF 35). Det blir jo det samme.

4 tonn totalvekt du mener? Det er jo omtrent totalvekten under B sefikatet i dag (3500kg).

 

Kan du forestille deg dette? At du er i en rolle som en far. Har 400 mål dyrka mark, noe leid jord. Siden du driver med korn, skal du snu vert år. Du skal handle ny traktor og må tenke på sønnen som er 16år. Du har utstyr som kanskje krever 120hk (4 eller 6 syl). Hva skal du gjøre? En 100hk traktor slik at din sønn kan arbeide eller så kjøper du en 120hk så du slipper å gå ned å fornye utstyrs parken til utstyr som bare krever 100hk. Eller du kan si du er avhengig av hjelp i de hektiske sesongene i året? Hvor lett er det å finne en på over 21 år som har tid?

 

Og hvilken traktor får du som har tilatt totalvekt på 4 tonn i dag? Neinei.. Man skal gå etter dagen i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du undrende! Det er da ikkje lovleg å dra så mykje ein vil etter ein 30km/t traktor. Dette fordi det begrenser seg på hestekreftene da ein må ha minimum 7 hk pr tonn. Så har du ein traktor som går 30 km/t og har 140 hk har du ikkje lov til å ha meir enn 20 tonn totalvekt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MF6170_1

Hadde egentlig tenkt å holde meg unna debatten her, men klarer ikke å la være å delta...

 

Er litt enig med TG anngående 50km/t med totalvekt på 25 tonn...men har en 16 åring nok erfaring til å kjøre i 50km/t med 25 tonn på vinterføre...

 

Da jeg hadde tatt lappen da jeg var 16, fikk jeg kjøre en MB track 1500 (som gikk i 75km/t på flat vei) når jeg hadde fri fra skolen. Det var risikosport på sitt høyeste spør du meg idag...

Et par år etter kjøpte han en T190, som gikk i 48km/t. Brøytet i helgene, hadde litt mere erfaring da, men takket være et autovern, så har han den traktoren idag.. Det var ikke at jeg kjørte uansvarlig, men jeg hadde alt for lite erfaring med så høy hastighet på vinterføre..

Derfor synes jeg det er greit at det blir fart og vektbegrensinger til man blir eldre..men kanskje litt å ta i at man må ha CE for å kjøre 50km/t...

Hva med å innføre obligatorisk glattkjøringskurs, og en ny oppkjøring på traktor for 50km/t når man har blitt 20-21 år?

 

Jeg kjørte opp før disse reglene kom, har både CE og DE, så disse reglene blir ikke jeg berørt av, men en dag så har jeg en 16årig sønn eller datter som vil kjøre traktor, så noen endringer på disse reglene er kanskje på sin plass...

 

MVH HJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til EA om totalvekt:

Det er ingen regler om vekt/effekt forhold på 30 km/t traktor!!!! 7 hk pr tonn trer først i kraft når du kjører fortere enn 30. Da skal du også ha 4-hjuls brems. Og vekten på tilhengerhjulene kan ikke være mer enn 1,5x vekten på traktorhjulene.

Jeg har en gammel 3-akslet lastebilhenger til å kjøre rundballer på. Den er godkjent som \&quot\;slepvogn\&quot\; for traktor, og har 26 tonns totalvekt. Den kjører jeg helt lovlig med fullt lass med en MF135 (har hengerbrems fra hydraulikkens kraftkontroll.) Men det er ulovlig å hjøre den etter en 40km/t New Holland 8340!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Uansett er det noe som heter å kjøre etter forholda Jarle - og det betyr det samme om du kjører tråsykkel, traktor, bil eller noe annet. Kjører du av veien (uten at det er noen andre kjøretøy involvert) er det i 99% av tilfella din egen feil, og grunnen er for høy fart!

 

Det er såpass lenge siden jeg kjørte opp på traktor at jeg ikke skal uttale meg om den - fordi jeg veit den har vært noe endra. Men jeg har enda til gode å se en full-lasta boggihenger bak en skoletraktor ja, så du har et poeng Jarle, i at man gjerne kunne kjørt opplæring med litt mer vekt enn hva det ser ut til å bli gjort.

 

Jeg tviler ikke på at det du sier om MF 135 og stor henger stemmer BECEDE, høres ut som det ligner veldig på det jeg har lest. Og uten at det har relevans for temaet her, har du prøvd å kjøre den hengeren full av rundballer på den vesle gamle? Jeg er klar over at det er galematias selv om det er lov, men hadde jo vært gøy å se om traktoren kunne flytta det noen meter på asfalt da :) Selv tviler jeg litt på det i og med at vekta ned på bakenden på traktoren kun er avhengig av dimensjonen på føreren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jarle,har virkjele ikkje ein 16 åring med traktorførarkort lært at ein skal bremse ned før ein fartsdempar?

 

Nå blir eg meir og meir skeptisk til 16 åringar og traktorførarkortet.

 

Nok eit bevis på at 16 år og 50 km ikkje høyrer saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kvegard

Som Vegard sier, man skal kjøre etter føre. Men man må også tenkte på hva som henger bak traktorene også. Tror nokk ikke farten på 50 km/h har så mye å si. Vekta er vel den verste. Fordi de ikke vet hva de har med å gjøre. Som nevnt tidliger er nokk vekta det størete problemet. Om du kjører traktor med ei rundballepresse i 40 km/h eller 50 km/h. Så er nokk 50 km/h litt farligere. Men 40 km/h med 40 tonn er farligere og 50 km/h med 400 litt litt farligere enn 40 km/h, men ikke mye etter min mening. Det er vekta som er problemet. Hastigheten litt å si med tanke på nedbremsing. Men en vekt begrenings hadde vert mer naturlig.

 

Så kan vi ta opp nøføre. Jeg har en 6920s. Brukes litt om vinteren, var ute å rydda et boligfelt her om dagen. Hadde ikke kjettinger på og når jeg bremset skled den med framhjulene mot grøfta (hadde vel maks 10 km/h der da). Dro hjem for å ha på lettkjettinger fremme da. For det er livs farlig.

 

De som klarer å unngå sleng på vinterføre kommer godt fra det. For alle vet at hvis en traktor med henger eller bare traktor i 30-40 km/h, nesten ikke går ann å rette opp. Samme hjelder vel på grus. Om man kommer i en fin fart in til en sving og bremser, så segler en 6-7 tonns traktor med 650/710 dekk fort. Så man skal være fin på gassen.

 

Ang humper, er det stor forskjell på 30km/h og 50km/h. en ganske stor en. Tenk på traktor da mann.

 

Det er to kjøreskoler som driver traktor opplæring her. Den ene, som jeg kjørte opp med for noen gode år siden har en MB trac med giring mellom fotene og en gammel enakslet orkel henger.

En annen skole har en splitter ny TSA135, med laster og en 2 akslet Wecmann henger med høykarmer. De har vel en 1000 liters kanne oppi for å skape noe vekt. Traktoren deres går i brøyting på vinteren da. Men kjøretimene er betydelig dyrere hos de med TSA135.

Jeg mener det budre blitt byttet litt oftere traktorer. De følger jo ikke utviklingen, så jeg mener de kan ha skyld i noe av at unge traktor sjåfører ikke er gode nokk. Detter er synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Du sier ALT om hvorfor man skal være forsiktig med å sende 16-åringer ut i trafikken med stor redskap Jarle - når du ikke kan bruke en snøkost på taket, men heller kjører såpass brått over homper at snøen spretter av. Jeg kan ikke noe annet enn å le :)

 

Jeg har forsåvidt ingen gode forslag til vekt- og fartsgrenser for bestemte aldre, men det virker ikke som de nye grensene for \&quot\;traktorlappen\&quot\; er helt på jordet. Men den kunne sikkert blitt utvida til å omfatte alt som er registert som traktor på et eller annet tidspunkt, eventuelt kunne kjørt opp for \&quot\;resten\&quot\; etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1

Jarle. Kansje du ikke burde hatt lappen i det heile tatt. Jeg hadde aldri lånt deg en traktor med din holdning til utstyret. Traktorer er ikke et leketøy. Forstår at det er moro å leke litt, men tenk litt på belastningen du gir på utstyret når du nesten hopper med den.

Min mening om 50km lappen er: Klasse T i to år og utvidelse når du får klasse B. Da vil de ha 2 års erfaring når de får kjøre 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Godt forslag det \&quot\;valtra\&quot\;, men kanskje de også skulle fått rasa fra seg med bil et år eller to før de slipper til på de største traktorene?

 

Sier ikke at dette er fasit heller, men bare en tanke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikkje at eg ville skrevet her at eg har brukt fartsdempar,og god fart,istedet for snøkost til og fjerne snø fra traktortaket. Du jarle,du Jarle,kan ikkje annet enn skratte av deg. Men hadde ALDRI ville lånt bort traktor til deg!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest valtra_1
Kansje det burde kjøres opp og? syns 18 gammelt nok om de har to års erfaring med traktorkjøring. Er og arbeidsgivers plikt å lære opp den som skal bruke traktoren og da burde han finne ut om personen var skikket til og kjøre. Er dyrt utstyr og da koster det for mye om det bare er leking...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjønner ikke hva dere diskutere om det problemet.Jeg har 3 Valtra traktorer som jeg registrerte som 40km/t,men alle går ca 55-60km/t.Det er ikke den store jobben med å få den til å gå over 50km/t uansett om den er registrert som 40km/t,og da snakker jeg ikke om dekk dimmensjon.Ikke vær så opphengte i om traktoren går bare 40km/t,det er en enkel sak og fjerne \&quot\;plomberinga\&quot\;.Selv snakker jeg om 30 års erfaring innen lanbruksmekanikk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar


×
×
  • Opprett ny...