Gå til innhold

Hva skjer med odelsgård hvis ingen har odelsrett vs ektefelle?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er et enebarn med et enebarn som har odelsrett på gård. Gården er ikke i drift og jeg bor ikke i Norge. Men jeg kunne ønsket og ta over gården slik at min datter har en knytning til Norge og vi bruker også gårdshuset som en hytte. Vet at ingen av disse tingene er helt i lag med odelsloven siden den er opprettet for å beskytte driften av gårder men mine foreldre har lagt ned driften for lenge siden og det er ikke lenger driftsbygninger på gården. Mine foreldre vil at jeg skal betale dem odelstakst nå som de er pensjonert men jeg er ikke helt sikker på om det er lurest å bare selge gården slik at noen andre evt kan drive den og vi kan heller kjøpe en hytte for eksempel. Et pørsmål min amerikanske mann spurte er om hva hans rettigheter er hvis både meg og min sønn skulle falle fra? Siden vi evt ville brukt våre felles penger til å betale mine foreldre, lurer han på om han har rettigheter ved vår død? Iflg de nye endringene i odelsloven så vil ingen ha odel om jeg og min sønnn faller fra, men har han eiendomsrett?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odelsrett er bare en forkjøpsrett. Hvis ingen har odel/forkjøpsrett så er det ingen som kan bruke odelen/forkjøpsretten.

 

Hvis ikke det er andre som har odel enn dere to, og begge dere dør, så er det ingen som har odel lenger. Mannen din vil da ha samme rettigheter som om det skulle vært et hvilket som helst hus. Dvs at han arver gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare føye til at dere bør sjekke ut om konsesjonsloven kan gi problemer i.o.m at din mann er utlending bosatt i utlandet. Ikke sikkert han vil få konsesjon da. Men han arver gården, og kan selge den hvis han ikke får konsesjon selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...