Gå til innhold

Orkel TT130


Gjest

Anbefalte innlegg

Vurderer ny henger. Noen som har erfaringer/synspunkter på Orkelen? Evnt. andre tilsvarende hengere? Synes Orkelen virker solid, solide karm stolper osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HJ_1
Vurderer ny henger. Noen som har erfaringer/synspunkter på Orkelen? Evnt. andre tilsvarende hengere? Synes Orkelen virker solid, solide karm stolper osv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Dette emnet har vel vært behandlet før:

http://www.gardsdrift.no/id/16358.0?showall=0&amp\;sortdir=ASC

 

Orkel virker solid til du har studert Foss-Eik. Der er alt rett og slett mer forseggjort.

Foss -Eik har enorm fleksibilitet i utførelse, for de lager alt etter ditt ønske.

Vil du f.eks ha en henger som er 253 cm bred, så får du det. -eller med fjæring i draget, eller hydraulisk bakluke i kombinasjon med trekarmer.

At ikke flere tilhengerprodusenter lager / tilbyr trekarmer er helt uforståelig for meg.

Trekarmer tåler juling uten å bli deformert.

-Gjør det du føler for.

Men kjøp norsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HJ_1
Lurer på om det blir Orkel med hyd.bakluke ja, blir vel enklere med rundballene da?. Litt surt at prisen har gått opp siden i fjor, må opp på 93\' for grunnhengeren nå men slik er det bare.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Har sansen for \&quot\;lettdumperne\&quot\; til Husqarna (Gisebo) som også kan utstyres med \&quot\;kornkarmer\&quot\;.

Kanskje ikke en god rundballehenger, men kommer an på hva behovet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HJ_1
Hvilken diameter har du på buntene når du får 10 bunter på planet? er ikke det 481cm langt?+bakluka.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Åkei, da rommer ikke Orkel-hengeren mer enn Foss-Eik 7.120 gjør når den er påmontert rundball-ramme. Og det bør du ha for å kjøre sikkert og lovlig.

Gjør en test: legg fire rundballer etter hverandre på den ene siden av hengeren. Gå bak og se hvor vridd hengeren ser ut.

Finske hengere krenger som en deig av dette, men den grønne fra Jæren gjør ikke en mine av sånn behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegard_1

Problemet er vel ikke om en finsk henger vrir seg, så lenge den \&quot\;normaliserer\&quot\; seg etter at du har lossa av...

 

Men sjøl har jeg god erfaring med Orkel-henger, riktignok en \&quot\;gammel\&quot\; T 100, men de har sikkert ikke blitt dårligere med åra. Vi lagde trekarmer sjøl til T 100\'n for å kjøre masse med. Planbunnen en småbulkete etter mange gruslass, men ingenting er ødelagt - og det som er litt utfordring for hengeren er vel at dess eldre og mer brukt den blir, dess fortere blir den dratt etter traktoren etter som størrelsen og topphastigheta på traktoren foran øker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan_Eirik_1

Vi kjøpte en Orkel TT 130 ifjor høst og er foreløpig veldig godt fornøyd!\;-)

Hadde en T 90 før, og var godt fornøyd med den, men TT 130`en er en forbedret henger iforhold til den. Virker meget solid, og er meget god å kjøre etter veien, går veldig rolig og fint! Kan absolutt anbefale denne hengeren!\;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest km_1
Minuset med orkel TT og forsåvidt også Foss Eik med trekarm som er nevnt her, er at karmene tåler ikke alt for mye. Og planbunn har bare 4 mm plate. Har du ikke stort behov for å legge ned karmene, og ser at det kan være behov for å kjøre et lass stein ol, av og til, bør du vurdere Orkel DX, weckman nd110 eller metsjø metamid. Disse har 6 eller 8 mm hardox bunn 250-255 bredde og kraftige sider. Og prisen rundt 120 tusen. Ser at prisen på tt 130 er i underkant av 100 tusen. Har sjøl god erfaring med orkel t 90. Meget solid og bra understell, men tåler for lite i plan og karmer.Men til sitt bruk så....... (tips: går du for orkel så kle bunn og sider med vannfast kryssfiner)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Orkel TT 130 er sikkert en veldig bra tilhenger.

Jeg har hørt om folk som har utsatt Orkelhengerene sine for 60 - 70 % overlast uten at de revnet. Så det er klart at de må være sterke nok.

Og som du Vegard sier \; påkjenningene blir slett ikke mindre med åra.

Men jeg blir oppriktig lei meg på vegne av dem som handler finske blikk-hengere.

Det blir som sko-forsøket til Kristoffer Schau.

Han hulte ut to kneippbrød som han labba rundt i.

Lite slitestyrke, dårlig stabilitet, 0 andrehåndsverdi og dårlig komfort var resultatet.

:-) jaja, litt useriøs nå. Senga kaller. Sov godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...