Gå til innhold

avløyser


Gjest

Anbefalte innlegg

jobber fulltid som avløyser , på garder og utleid til bedrifter gjennom avløyserkontoret , så lure eg på om de vil lønne seg og registrere seg opp som selvstendigt næringsdrivende ? eller vil de bare føre med ekstremt mye ekstra arbeid og liten fortjenste ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Mye medfører det ikke, men regnskap må du levere, er ikke omsetningen alt for mye vil du kunne få invilget årlig mva periode istede for 2 Måneders. Du bør kunne føre regnskap selv, ellers vil dette fort stikke av med 10.000,-.

I tillegg, sjekk hvor mye bøndene du jobber hos er villige til å betale deg som selvstendig istede for det du er idag, lønnsmottaker. De sparer arbeidsgiveravgift, evnt pensjon og kanskje litt forsikring (ikke nødvendigvis). Husk at du da heller ikke lengre vil få feriepenger. Jeg har begge deler som inntekt, både selvstendig og lønnsmottaker, det bør du også ha, da vil du få fradraget som lønnsmottaker, ca 80000,-. Men uansett, sett opp økte utgifter for deg med å være selvstendig og regn på hva du bør ha per time. Feks idag 150,- +feriepenger12%=168 kr per time. Bonden betaler dette +den satsen dere har for arb giver avg. Feks 5,1%= 177 kr. I tillegg sparer bonden innmelding av lønn osv, så vil iallefall si at 150kr timen eks feriepenger bør kvalifisere til 200kr timen som selvstendig. Har selv litt forskjellig, en plass 150 eks feriepenger, gjennom sykeavløsning i landbrukstjenester har jeg 165 eks feriepenger, som selvstendig tar jeg 200,-. Skriver timer fra jeg drar hjemmefra, 4kr per km samt per time i ukedager, og i helg tar jeg for 7,5timer for bare fjøs per dag men ingen andre helgetillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1
då trur eg at eg legger ifra meg tanken , ligger på 180 fjos og 200-250 kr på andre jobber.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TommyVest_1
har et ennet spørsmål eg lure litt på , må man /bør man ver selvstendigt næringsdrivende for å drive smått med gård ? har rundt ein 20 mål dyrka mark og noen små driftsbygninger , begynner og bli lei av å se at dei som driv de verken gjødsler , eller pløyer opp , er vell 12 år siden sist og da gjorde eg de selv.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...