Gå til innhold

Overta nedlagt går og begynne med sau


Gjest

Anbefalte innlegg

Vi har fått tilbud om å overta en gård der det tidligere har vært melkekvote. Vi ser for oss å begynne med sau der. Snakket med beitelaget som gården sokner til og der mente de den var perfekt for sau.

 

Nå sitter jeg og prøver å sy sammen et budsjett. Vi forventer ikke å leve av sauene, men noe avkastning må vi ha.

 

Gården ligger nord i Møre og Romsdal og har blant annet:

 

150 mål dyrket mark. Ekstra leiejord er ikke noe problem slik jeg har forstått det.

Beiter som begynner der dyrkamarka slutter. I tillegg er der utmarksbeiter i massevis i følge de andre brukerne i bygda.

Gammel kufjøs, men med god takhøyde og i relativt god stand.

 

Regner med at vi må betale ca 2,5 mill.

Kårboligen leies ut for 5000,- pr måned.

ca 750 000 av kjøpesummen er relatert til annen virksomhet på gården. (Dette gir oss minst en ordentlig årsinntekt)

 

Ser for oss å begynne forsiktig å bygge opp en besetning i eksisterende fjøs (antagelig med talledrift) så må man se videre om man bygger om plansiloer eller investerer i ny fjøs.

Der følger med noe skog og der er også etablert egen gårdssag.

 

Skjønner at dette er sparsomt med informasjon, men høres dette overkommelig ut?

 

Angående budsjettet mitt så er det todelt. Et investeringsbudsjett og et driftsbudsjett.

 

Noen her som ar seg tid til å fortelle meg hva jeg kan regne med i dekningsbidrag pr vf sau i Møre og Romsdal?

 

Ang investeringsbudsjettet så kommer vi til å begynne i det små og bygge opp en besetning over noen år (Så får man ordnet bedre driftsbygning, oppgradert gjerder osv parallelt med økningen av besetningen.)

 

Jeg vil derfor prøve å holde innkjøpet av utstyr på et nøktern nivå.

 

Hva må jeg regne med i pris på livdyr?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wannabebonde_1

Takker så mye for svar.

 

Jeg er nok ikke medlem hos Nortura, synes det var litt tidlig, så jeg får ikke brukt den siden du linket til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...