Gå til innhold

Krav frå leasingselskap etter tilbakelevering. lovlig????


Gjest

Anbefalte innlegg

Har i dag fått eit krav på vel 100000 i posten på noe utstyr som eg valgte levere inn da eg ble alvorlig syk i sommer . Eg ble lagt inn på sjukehus og har vert inn og ut der til nå . gårdsdrifta ble avsluttet og eg havnet noe bakpå med betalinga på en traktor og ei presse da eg ikkje hadde intekt. en dag eg lå på sykehuset ringte en kar frå lindorf og nærmest befalte at enten fikk eg betale utestående beløp på ca 50000 eller levere inn utstyret til dei. eg kunne nok ha ornet det så eg hadde greid skrape sammen dei kronene men der og da var det så mye styr at det føltes enklere og svare at eg skulle sende en mann med utstyret og levere det tilbake. utstyret hadde 1 og 2 år igjen på leasinga og eg reknet selvsagt med at lesingselskapet kom til å gjøre gode penger på dette da eg steller utstyret mitt bra. etter denne tlf så hørte eg ingen ting mer og reknet saken som oppgjort. men i dag var eg i posten og til min overaskelse lå det eit brev frå lindorf der og der står det at dei har solgt utstyret nå men det er en restum etter salg på kr 107000. eg må ærlig inrømme at eg ble tatt på senga for dei har solgt utstyret til langt under markedspris og krever nå at eg skal dekke resten. etter at eg fikk summet meg så ringte eg til tosken hos lindorf og spurte hva dette skulle bety han svarte ganske arogant at eg skylte dei for tapet ved salget og om det var trange tider så skulle han heller vurdere tilby en nedbetalingsplan. eg svarte at dette kom eg til å nekte og at leasinga var som en leige og ikkje lån og når dei i tillegg solgte utstyret for langt under verdi så kunne dei takke seg sjølv. eg spurte og hvorfor han ikkje hadde sagt fra om dette før inleveringa da eg selvsagt heller hadde betalt ned dei 50000utestående og funnet en kjøper på utstyret sjølv. etter dette ble svarene hannes så frekke at eg la på. nå sitter eg her og lurer på om dette faktisk er lovlig eller ei. eg føler at eg blir svindlet og eg er fremdeles ikkje frisk og tilbake i arbeid enda derfor er det umulig å betale dette. som bonde er man sårbar for sjukdom eg har greid rydde opp med det har kostet. nå frykter eg at dette blir det som knekker meg før eg blir frisk og kan komme meg i arbeid igjen. eg håper noen kan hjelpe meg med om dette er eit lovlig krav eller ei . eg trenger virkelig gode råd. på forhånd takk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Her må du nok betale og se like blid ut.

Det står helt klart og tydelig i leasingpapirene du skriver under på at ved evt. mislighold og salg av utstyr så er du fortsatt ansvarlig for eventuelt restbeløp dersom salg ikke dekker inn gjenværende leasingsum. Dette står i papirene hos alle leasinselskaper. Bare tull og begynne med advokat her. Du burde fått regnskapskontoret ditt til å overta administrasjonen av avtalen i sommer hvis du var for syk selv til å ordne opp. Da kunne de enten fremforhandlet en avtale med leasingselskapet på din vegne,eller solgt utstyret for deg.

Leasing er en veldig fin form for finansiering det,men det krever at du som leietager vet 100% hva du skriver under på,samt at du betaler for deg til tide.

Finansfolk/innkassobyråer er de verste gribbene som finnes i samfunnet. De driter i at du tapte penger på at utstyret ble solgt under markedspris,men de gjør det med loven i hånd.

Faktisk så kan jeg tenke meg den satanen i lindorff gjorde det med hensikt nettopp for å få deg opp i den situasjonen du er i nå, for å kunne kreve enda mer penger av en som er litt ute å kjøre økonomisk.

Gå i banken og lån penger og betal. Det er det beste rådet jeg kan gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Dette er vel det store minuset med leasing - null fleksibilitet. En bank går det an å snakke med.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Det er synd å høre om slike historier! Jeg forstår det slik at du har foretatt ett kontraktsbrudd ved å ikke betale avtalte beløp. I tillegg har du brutt kontrakten før minstetiden. Du har etter min vurdering kun en ting å gjøre. Nemlig å betale umiddelbart. Husk at renter med høy sats trolig påløper hver dag og kravet må innfris fortest mulig! Flere skulle hørt slike historier! Det er mange som ikke skjønner hva de driver med.

Som regnskapsføreren vår sier om leasing: de som har leasing er de som ikke burde ha det. De som er solide, tjener godt og betaler toppskatter osv kunne hatt det men de velger heller andre finansieringsløsninger. I en bedrift som består selv om eier dør/skader seg feks. Ved at sønn er tungt inne i drifta vil lending være mindre risikofylt enn ved en enkelt bonde/ enk. Foretak.

Kjøp kontant, bruk bank ved lånebehov! Traktoren kan selges av deg selv og lånet kan innfris umiddelbart uavhengig av løpetid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Synes du forklarer dette vel enkelt Rune. Du kan være en bonde med stålkontroll på økonomi, men etter feks en urbygging på gården har du kansje noen million i fjøslån. Det kan likevel være at du har råd til, og trenger en traktor. Du går i banken, men de gir deg en litt dårlig rente på &quot\;maskinlån&quot\;, fordi du allerede har en god del i lån. Du vil i mange tilfeller få en langt bedre rente ved leasing, og kan også lease i 7 år, og da blir forskjell i nedskriving ikke så stor. Men du skal ha kontroll på din egen økonomi,og vite hva du gjør.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Takker for tilbakemelding. Ja eg var klar over at eg kunne bli stilt økonomisk ansvarlig ved avsluttet leasing Før tida og som sagt Dei 50000kr kunne eg ha ornet. Men eg var i en posisjon på den tida der eg hadde dårlige ods på om eg ikke det hele tatt kom til å overleve og med så kort nedbetalingstid igjen så falt det meg Ikkje inn at det skulle bli noko tap men her har dei fått utstyret levert på avtalt sted og så selger Dei traktoren som har en markedsverdi på 300000 kr til 162000kr og pressa som er strøken markedsverdien er130000ca Dei selger den for 58000. Eg er heilt sjokkert at det er lovlig å gjøre dette. En skulle jo tru at leasing firmaet var intrsert ikke å få max ut av salget. Men her kunne Dei jo like gjerne gitt utstyret vekk og berre best meg betale alt. Eg tar på meg dette og skal betale alt i neste uke men det blir aldri mer brukt leasing hos meg igjen når Dei kan operere på denne måten. Da låner eg heller penger eller sparer meg opp. Men uansett takk for svar og råd folkens.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Arvid: ja jeg kan være enig i poenget ditt MEN mye kan skje på 7 år!! Leasing kan være greit men som enkelt bonde er du meget sårbar ved ulykker osv. Hvis du mister inntekt så er man i klisteret! Banken kan du prate med, selge maskinen og innfri lånet. Hvis man har høye renter så kan det også ha noe med betalingsevne, risiko og belåningsgrad. Leasing kan være bra for større firmaer eller bønder som kan erstattes ved sykdom, død osv.. Jeg liker i hvertfall å eie alt selv og ha full kontroll! Og kan selge en traktor etter 2 år hvis jeg føler for det.

Har følelsen at mange kan gå på en skikkelig smell, med bra stort banklån og leasing videre fordi det er vanskelig å prate med banken! Hvordan blir regnestykket når traktoren ser ut som en dass etter 5 år og har like mye møkk inni som utpå? Hva gjør leasinga da? Jeg vet ikke men noen kan sikkert svare!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Hvordan er det med service på traktoren? Er bruker/leaser pålagt å følge serviceintervallene på traktoren?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Hei

Det var bra du er blitt frisk igjen!

Leasing selskap er svindlere når det gjelder avbrutt kontrakt! Dreiv ett gravemaskinfirma som skulle legges ned og måtte da si opp leasingkontraktene i kontrakttiden. 2 stykk som var 2 år igjen og en som var fire år igjen. Når du leaser får du ikkje skriftelig kontrakt på gjenkjøpsum da dette ville gjort att leasing ikkje ville lønnet seg på grunn av skattelover. Når eg signerte kontrakt så var det hele tiden sagt att eg skulle få kjøpe ut maskinen for en månedsleige etter sluttført kontrakt. tilbudet som eg fikk fra leasingselskapet var helt horibelt!! fant ut att det var 500 tusen mer en det eg skulle betale. vet jo hvor mye renten hadde vert hele tiden og leiesummen, så dette var lett å sette opp på ett regneark. Fikk beskjed om att dette var glømmesak. Diskusjonen pågikk i flere måneder, til slutt vart vi enige om en reduksjon på 450 000 etter att eg truet dei med å gå i fagblad å lage en artikkel om det. Nå tenker sikkert dere att det var snakk om flere millioner, men nei, de var ca 1 mill! det er jo nesten halvering! Svindlere!!

Men er ikkje sikker i ditt tilfelle i og med att du ikkje har betalt avdragene. Kan sikkert bli litt verre å forhandle, Men skulle jo tro att dei var mennesker disse gribbene og. Måtte no gått an til og sett på saken å komt til en løysning.

Slik er det, bønder kommer ofte dårligt ut av en slik situasjon. Det tenker dei ikkje på disse som sitter å klager på bøndenene samtidig som dei er dekket på alle kanter selv.

Lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...