Gå til innhold

fordeling i samdrift


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

Er I diskusjon med en nabo om å gå i samdrift eg har i dag en ny robotfjøs og ca 250000 i kvote fjøsen min har kapasitet til det doble naboen har utslitt fjøs og omtrent det samme i kvote så planen er att han flytter dyr og kvote til meg vi vil dermed ha likt utgangspunkt i kvote dyr og for.

Så det vi lurer på er hvordan skal vi beregne utgiftene til fjøs?eg blir sittende med bygningene å naturligvis lånet på Dei.

Eg går inn i dette mest for å få meir tid til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke si jeg har noen stor erfaring i slike saker men ser for meg 2 løsninger som kan være aktuelle.

 

Ene er at dere danner ett felles selskap som kjøper av deg byggningsmassen som dere eier sammen og deler overskuddet etter alt av utgifter er betalt. Her får også naboen din ett eierskap til byggningene å man legger ofte litt mer flid i vedlikehold på noe som er 50% sitt.

 

Mulighet 2 er at du fortsatt eier byggningen(e) og dere deler på alle utgifter som strøm, vann, vedlikehold. Dere deler også på rentene på lånet og nedskriving av verdi på driftsbyggningene.

 

Uansett hva dere blir enige om så lag en skriftlig avtale der det ikke overlates mye til skjønn. Da slipper dere uenighet om dette senere. Bedre å eventuelt bli uenige om dette nå før dere starter samarbeidet enn etter dere har startet opp sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...