Gå til innhold

Hoggst før eller etter overtakelse


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Det ligger ann til at jeg skal ta over hjemgården etter min far på odel i løpet av noen år nå. På gården er det noe skog som er hogstmoden og skulle vært tatt snart. Så spørsmålet er lønner det seg for oss at min far tar ut skogen før jeg tar over eller bør den stå til etter jeg tar over?

Tenker da opp mot skatt, verdi ved overtagelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Blåtass_1

Snakk med regnskapsfører og gjerne skogbrukssjef om dette, det er mye penger å spare på å gjøre dette på rett måte. Det kan faktisk være gunstig å overta midt i et år og hogge samme høst, det regnes da som år null i gjennomsnittsligninga, og du drar ikke med deg denne inntekten over flere år. Dette kan også være en løsning for å komme seg inn i MVA-registeret dersom du ikke har andre inntekter fra gården.

 

Selv fikk jeg beskjed om å ikke hogge minst mulig de første fire, fem årene. Det aller beste skattemessig er faktisk å investere noe det første driftsåret (vei, planting, o.l.) og først begynne å hogge etter fire, fem år, men du må jo ha råd til det.

 

Kan kanskje også være en mulighet at faren din hogger før du overtar og setter av maks på skogfond, som du igjen kan overta og bruke til skogsinvesteringer. Men som sagt, snakk med fagfolk om dette, og gjerne med flere. Og for all del, ikke tenk at tidspunkt ikke har noe å bety, det kan skille sekssifra beløp mellom ulike måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...