Gå til innhold

Mva spm ang atv salg.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har et spm som jeg håper jeg kan få et raskt svar på :)

 

Jeg har en atv kjøpt igjennom firmaet mitt.

 

Når jeg skal selge den til en privatperson, da må han betale mva?

 

Er det noen mulighet for at han kan kjøpe uten å måtte betale mva?

 

Fikk et spm fra kunde:

 

Kan man selge uten mva om kjøper kjøper det til næringsbruk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken

Kommer vel an på hva ATV'N din er registrert som. Er den registrert som motorsykkel er det omregistreringsavgift ved salg og ikke Mva. Er den registrert som traktor eller motorredskap er det ikke omregistreringsavgift

Men da skal du kreve inn mva ved salget. Vær også obs på at det er regler for at du må betale tilbake mva som er fradragsført dersom eiendeler ikke lenger brukes i avgiftspliktig virksomhet. Dette gjelder ikke om du selger den mva pliktig men vil gjelde hvis den selges avgiftsfritt fordi den evt er mc registrert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Kundespørsmål: det er uten betydning om kjøper skal bruke i næring eller ikke. Det avgjørende er selger er avgiftspliktig og om salget skjer i næringsvirksomhet. En privatperson som selger f.eks en traktor til en næringsdrivende kan ikke kreve inn mva. Må være registrert i mva registeret for å kunne gjøre dette.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar :)

 

Atv`en er registrert som traktor.

 

Så slik jeg forstår det da:

 

Det betyr at jeg skal kreve inn mva enten om jeg selger atv`en til en privat person eller firma?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kunde som er næringsdrivende og skal bruke den i næring får igjen momsen i sitt eget momsoppgjør. Selger skal alltid kreve mva. uavhengig av hvem han selger til.

En privatperson som selger en traktor har allerede betalt mva for denne. Om han ikke skal &quot\;tape&quot\; for mye på et videresalg vil vel de fleste da prøve å prise traktoren &quot\;med moms&quot\;. Næringsdrivende vil da heller se etter tilsvarende traktor hos forhandler/næringsdrivende slik at de får igjen mva.utlegget på handelen. For privatpersoner blir jo det hipp som happ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er i gang med spørsmål om MVA så har jeg også et.

Jeg hadde en del utstyr (traktor og¨div redskap) som jeg kjøpte som privatperson lenge før jeg startet firma.

Når jeg startet firma ble disse tingene tatt inn i firmaet(slik at service/rep. og deler etter dette blir det tilbakebetalt moms på.

Har ikke fått tilbakebetalt moms på selve kjøpesummen, da dette var mer en 3 før firmaet ble startet).

Hva når noe av dette en gang skal selges/byttes, skal de selges med eller uten mva.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

665: Alt som selges fra næringsdrivende som er mva-registrert, skal selges med mva. Men hvis f.eks en traktor er kjøpt privat uten momsfradrag, mener jeg du bør kunne selge den igjen som privatperson - uten moms. Det er da selvsagt viktig at dette ikke legges inn i firmaets regnskap, men holdes utenfor. At firmaet/gården betaler service/drivstoff (løpende utgifter) på traktoren mens den er i bruk i næring, er vel bare rett og rimelig - og du bør da også få vanlig momsfradrag for disse utgiftene.

 

For å dokumentere dette, kunne en selvsagt lage en skriftlig &quot\;låneavtale&quot\; mellom seg selv som privatperson og firmaet, hvor det spesifiseres eierskap og hvordan driftskostnader skal dekkes.

 

Det burde ikke være noe problem å dokumentere at gjenstanden er kjøpt uten momsfradrag, ved et eventuelt salg (om noen skulle henge seg opp i dette).

 

Dette blir vel i prinsippet ikke annerledes enn bruk av privat bil i næring, som en får utgiftsføre - selv om bilen eies privat, og kjøpes/selges med momsregelverk som privatperson.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...