Gå til innhold

Mva må jeg registrere meg.


Gjest

Anbefalte innlegg

Hallo. Har et spørsmål om mva. Jeg har solgt høy og ved og fått kontant betaling og gitt kundene kvitering (små summer). men jeg har også solgt også tømmer på stu, som han betaler ned på 10månder(han har lite penger). Får pengene i kontant og skriver regning. Åssen skal jeg gjøre dette er over 50000kr må jeg mva registrer meg eller holder det og skrive på neste års selvangivelse at de må skatte meg for salget. Skal ha alt på det rene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Om du ikkje har behov for å vere registrert, vil dette bli rekna som vanlig inntekt å lagt til grunn for berekning av ordiner skatt. Om dette er fast kvart år, med omsetning over 50000 som du nevner, ville eg regisrert meg og fått fordelane med avskrivning og mva refusjon om du har investert i noko driftsapparat..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
skal inv i dyr og fikse opp driftsbygget.Så fra med neste år har jeg uansett 50000tusen i året. Men kan det bli noe problem når jeg får ved pengene kontant, er nøye med regning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Betaling under 10000 er vel fortsatt greit kontant. Skal du investere i dyr osv ville eg registrert meg, er kun fordelar skattemessig..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Kontant eller inn på konto spiller egentlig ingen rolle, bare skriv mottatt kontant på bilag så blir det ført opp og alt er etter boka. Men vil jo påstå at blir det så store summer som 50000 så ville jeg foretrukket inn på konto. Synes selv det er lett å la kontantbeløp gå rett i privat/personlig forbruk/dragsug.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Grunnen for jeg får kontant er at sist jeg hade betaling med regning til konto så fikk jeg aldri pengene av 3 kunder. Så slutta med det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristan

Får du ikke betaling må du sende purring eller ringe de. Har aldri opplevd betalingsuvilje.Alle kan glemme iblant eller ha midlertidig betalingsproblem.

Regningen må sendes i posten, for hvis du gir dem regningen i hånden så blir den puttet i lommen og glemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du skal registrere deg for mva når avgiftspliktig omsetning overstiger kr 50 000 i siste 12 måneders periode.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Har et spørsmål til, vis jeg og naboen bytter arbeid med like mye i verdi og skive det på regninga men setter null på betaling felte, men har forklart det i regningen. Kan jeg regne det med for og nå mva grensa. Eller blir det feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Vist du bytter arbeid, er der ikkje rekning å sende.må du sende rekning med pålydande beløp lik den du får frå han, er det å rekne som omsetning..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Jobber du og naboen for hverandre skal dere sende regning til hverandre med riktig beløp. Er disse regningene like stoe går de bare imot hverandre, men vær obs på om den ene er mva regisrert og den andre ikke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Du må sende rekning til han, og han må sende rekning til deg. Då vil inntekta reknast på omsetninga, og utgifta utgiftsførast. Sjølv om det nuller seg ut, får du omsetning. Har ingenting å sei kven som får og motar rekninga..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...