Gå til innhold

Hva kan jeg få i tilskudd ved odel?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er Odelsgutt på gården, og lurer på hva man kan få i støtte/lån ved kjøp av gården. Foreldrene mine har et sauebruk i Nord-Troms på omlag 80 vinterforet sau. Fjøset har min far bygget nylig(plass til ca100 sau) så det er nytt og traktor og høsteutstyr er to-tre år gammelt. Er selvhjulpet med slotta kan man si.

Ønsker og utvide så man kan leve kun av gårddrift, må da kjøpe areal/dyrke mer åker. Ønsker og kjøpe hele gården inkl traktor og utstyr, og det blir jo sikkert på kansje på et par million ca. Ønsker og drive gården slik min far har drevet den men med så mange dyr at man kan leve av gårddrifta, min far hadde jobb ved siden av(oljearbeider). Så der er jeg som har tatt fjøset i alle år når far var på jobb, så gårddrift kan jeg. Eg utdannet rørlegger, så jeg har muligheten og drive litt rørlegging ved siden av gården. Om bare man kunnet fått sånn ca tall på feks tillskudd ville hjulpet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Såvidt jeg vet kan du ikke få noe tilskudd for å overta en gård, men er du ung bruker har vel FK og noen låneinstitusjoner noen ordninger med en ekstra prosent rabatt/litt lavere rente. Om du kan få lån/tilskudd fra Innovasjon Norge for å øke produksjonen kan vel være mulig, men neppe til å kjøpe/dyrke mer jord, men evt. til større driftsbygning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Snakk med innovasjon norge, de kan gji deg billig lån gjennom generasjonsskifte ordningen.

Du kan også søke om &quot\;ung i landbruket&quot\; tillskudd&quot\;

(Max400000+mva for men og 600000? For kvinner)

Dette er tillskudd til restaurering og oppgradering av fjøs, redskapshus etc.

Skal du utvide fjøset kan du søke &quot\;bu&quot\; middler.(max30%? Av byggekostnad)

Lag en driftsplan med en gang!!

Vurder om det er lurt å kjøpe inn en del dyr, slik at du har full produksjon fra dag.

Med Listhsug's planer må du nok 3 dobble besettningen for å ha lønn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Mye riktig i det Rune skriver, men: søsken med dårligere odel er i utgangspunktet ikke part i en gårdsoverdragelse. Dette er et forhold mellom selger og kjøper og ingen andre. Hvorvidt selger (foreldre) ønsker å begunstige andre (søsken) med deler av kjøpesummen er helt opp til dem. Mener også at det ikke på død og liv skal gis ut tomter og rettigheter til andre familiemedlemmer ukritisk. Dette må tinglyses og blir stående som heftelser på gården inntil det blir slettet. Hvis det ved vert generasjonsskifte skal deles av litt av gården blir den nødvendigvis mindre og mindre verdt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...