Gå til innhold

HJELP ! Hva bør jeg egentlig tjene?


Gjest

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp her nå - etter å ha lest diverse innlegg om gårdsarbeidere/avløsere og deres lønn. Ser dette varierer en del, men føler vel egentlig jeg nesten er underbetalt i forhold til egen utdanning og kompetanse.

 

Har vokst opp på gård, har utdannelse innen jord/skogbruk, jobbet som avløser da jeg var ungdom, har drevet eget grisefjøs i flere år, har førekort T og for vanlig bil. Er 42 år.

 

Har de siste 4 årene vært heltidsansatt i et stort grisefjøs (formeringsbesetning).

Min arbeidsavtale er slik : 0730-1530 hverdager. Jobber 1 helg i mnd, da er det kun morgen og ettermiddagstell ca 4 timer til sammen, både lør og søn.

Har en langhelg pr mnd , fri tors,fre,lør,søn.

Jobber etter denne faste rutinen, eten de faller på søndager, helligdager eller julaftner.

Hver 7 uke må jeg også ta en nattevakt pga grising - den har nå begynt å kollidere med min frisøndag i langhelg, slik at jeg da jobber fra søndag kveld kl 20 og hele natta - men han forventer også da at jeg jobber rett over i nesten full mandag i tillegg.

Det hender også noen sjeldne ganger jeg får litt overtid på vanlige dager.

 

Jeg har fullt ansvar i dette fjøset; i tillegg til stell, har jeg kurs i inseminering som jeg utfører, jeg har kurs i avlivning som jeg også må utføre noen ganger, jeg er den som tar meg av all registrering på pc - og i tillegg gjør jeg forefallende arbeid som vedkapping etc.

På våren blir det ofte enkelte sene dager/kvelder i tillegg til normal arbeidstid fordi han trenger hjelp til våronna.

Om en mnd har jeg også tilegna meg tittelen Cand. Pig - riktignok kurs som er betalt av min sjef.

 

Dette får jeg betalt 150,- kr timen for, uten noen form for tillegg for natt - helligdag - overtid etc.

 

De første 2 årene tjente jeg 130 pr time, så forhandlet jeg meg opp til 150.

 

Jeg har 4 ukers ferie og 12% feriepenger, samt normal pensjonsordning.

 

Men føler likevel dette er underbetalt???

 

Kan noen komme med innspill vær så snill?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da snakker vi i området 300-350 000 i året? Syns ikke det høres såå ille ut spør du meg. Du tjener nok mer hvis du er villig til å bytte jobb, industri f.eks så har du i området 200 kr tima. Så jeg tror det viktigste spørsmålet uansett blir om du trives i jobben din eller ikke? Om du får 50 000 mer i året, men dårligere trivsel så kan jeg love deg at det slett ikke er verdt det. Men du kan jo ta en prat med arbeidsgiver og spørre. Er jo vanlig å ha lønnsoppgjør, så får dere finne ut om dere kan finne en felles plattform. Du har helt sikkert kompetanse i bøtter og spann, men dessverre er det mange med topp kompetanse som blir gående hos nav også, siden områdene de har kompetansen sin på enten har falt sammen eller det fins veldig få jobber av akkurat den typen. Det er i alle fall dårlig betalt å stå uten jobb. Bare for å se det fra en annen vinkel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjøstuppa_1

Til Kornbonden : kan jeg spørre , hva får din ansatt som fast sum for fjøshelg - og kommer den i tillegg til fastlønnen? Og hva slags sum timelønn/tillegg snakker vi om når du sier &quot\;fri med betalt på helligdager&quot\;?

 

Har du da flere ansatte - altså en som tar seg av helligdagene - siden den faste ansatte da har fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 150/t høres i minste laget ut og mener at riktig pris etter din ansiennitet bør ligge rundt 170. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med nærmeste avløserlag (Norske Landbrukstjenester) og spørre hva som er maks timelønn der med tilsvarende erfaring/utdanning. Viktig at tillegg også blir sammenlignet da det er totalen som er interessant.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har deltidsjobb på Bama, kor eg pakker frukt og grønt på paller som sendes til butikkene. For det får eg 180kr/t, 100% tillegg på søndager, 50% tillegg på lørdager, og 60% overtidsbetaling (over 8t hvis eg husker riktig). Jobben krever ingen utdanning eller spesielle kurs. En kjapp opplæringsperiode kor du jobber i lag med en erfaren arbeider, så er du i gang. (andre på min alder har ikkje så god betaling)

 

Jobber også for en nabo i ny og ne. Han driver litt leiekjøring + div. Her er eg ikkje så nøye med overtidsbetaling osv. noen ganger er det bare et par timer etter skulen. andre gonger kan det være 20t i strekk. Mellom 150kr/t +++

 

Fikk 150kr/t som uerfaren avløser då eg var 17år. (hentet nesten mer stein enn eg melket kyr. men fikk avløserlønn)

 

Så som voksen med din kompetanse bude du ette mitt syn forhandle frem bedre lønn enn 150kr/t. Men &quot\;matpengene&quot\; har vel aldri gått til bøndene, så jordbruket er nok ikkje plassen å bli rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt og syt!

Til trådstarter:

Du jobber lite, jeg mener du skal være veldig godt fornøyd med denne lønna som avløser.

07.30-15.30 er en meget bedagelig arbeidstid som gårdsarbeider -gris eller ei!

En hel langhelg i mnd(!) med 4 timer arbeid pr dag er heller ikke akkurat noe du mister helsa av.

Og å jobbe natt en uke hver 7. , som du sier, er jo den største selvfølgelighet i innen grisehold!

 

Dette er ment å være litt krasst.

Som NKS-bonde er inne på, en bør heller se på helheten i stedet for å finspikke på timeprisen.

Du nevner en del ting som er blitt dine arbeidsoppgaver, men jeg mener at dersom du vil ha mer penger -så må du ihvertfall jobbe mer enn dette!

Er som sagt ikke imponert over ditt totale timeantall i forhold til månedspris.

 

Snu litt på saken. Bonden du jobber for, når har han fri?

Jobber han også bare 07.30-15.30?

Har han 4 uker ferie?

Har han 3 frihelger i måneden?

Dersom det er tilfelle, og i tillegg butikken hans går som det griner, da kan det være grunnlag for forhandling.

Jeg tviler..

 

Timepris for fulltidsansatte kan ikke og bør ikke sammenlignes med helgeavløsere.

Det er iallefall realiteten i landbruket foreløpig.

 

Ikke begynn å sammenligne lønn med andre bransjer.

Vil du være fulltidsansatt i landbruket må du forholde deg til realiteten i bransjen.

Er det overtidsbetaling og fritid som gjelder, så er du kanskje i feil type jobb.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein

Jeg skal ikke legge meg opp i hva en avløser skal tjene for det har jeg for liten kjennskap til. Men å ha en ansvarsbevist, voksen, person som snakker og forstår norsk er ikke alltid så lett å få tak i, på mine trakter iallefall. Så får du selv vurdere om du vil prøve å presse lønna opp eller ikke.

Når det gjelder hvor lenge du kan jobbe så reguleres det veldig tydelig i arbeidsmiljøloven. Jeg kan den ikke i hode men tror kanskje 12 t sammenhengende.

Jeg må innrømme at når vi brøyter eller presser så tøyer jeg de strikkene veeldig langt men da er det mitt valg ikke en arbeidsgiver som presser meg.

 

Mvh Jostein

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar: Jeg mener du misforstår noe vesentlig: en arbeidstaker er ikke det samme som en selvstendig næringsdrivende. Arbeidstakeren skal ha lønn, og helst en &quot\;korrekt&quot\; lønn uansett hvordan økonomien for den en jobber for er. Slik som økonomien er i svineproduksjonen i dag skulle avløseren nesten ikke ha betaling i det hele tatt hvis en skal følge logikken din. Bonden vil ha store svingninger i årsinntekt etter hvordan markedet er, men dette bør ikke gjenspeile seg i avløserlønna.

Derimot kan en bonus for arbeidstakeren som knyttes til produksjonsresultat være et alternativ.

Selv om jeg kan være enig i noe av argumentasjonen din er det ikke slik det bør fungere. Da er det til slutt ingen som vil jobbe i landbruket som arbeidstakere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjøstuppa_1
Tusen takk for svar så langt! Da jeg jobba i privat næring tidligere, var det vanlig å forhandle ny lønn etter hvert lønnsoppgjør. Er det slik det skal være i landbruket også - og evt hvor mange prosent skal man legge seg på?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må se på helheten, trives du godt, tjener greit, så vil ikke jeg si at å krangle på kronene vil gi mye igjen. Vent så lenge med og be om høyere timepris at du er sikker på at bonden også vil finne dette rimelig. Som jeg bruker å si, timeprisen er ikke det viktigst(innenfor ca normale rammer) men derimot hvor mange timer du får til. Jobber selv som delvis avløser, tar av mine foreldre 150 kr /t og ingen feriepenger, andre steder ligger jeg på 150-170 + feriepenger. Hjemme har vi ingen form for helligdag eller overtidsgodgjørelse osv. Trives med dette og jeg ser saken fra to sider, skulle jeg ha hatt alle tillegg ville jeg sikkert tjent 20-40 % mer på jobben her hjemme(ca et årsverk i året) men da ville ikke foreldrene mine hatt råd til å betale meg, nå har jeg uendelig med jobb på gården med både dyr og alt annet som er tenkelig, de får gjort det de skal osv. Billigst hadde vært for alle bønder å ha en underbetalt østeuropeer gående , bytte ut den med jevne mellomrom osv. Krever man for mye risikere man at dette skjer. Bonde yrket er spesielt og søkkrik blir man vell uansett ikke av avløsning.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fred: Det du skriver er veldig korrekt.

Bonusordning er forøvrig en fin løsning i alle tilfeller.

 

Kornbonden/Fred: Jeg mener en god debatt må belyse begge sider av saken, og jeg ønsker å skape litt blest fra bondens side.

I en ideel verden burde vi kunne konkurrere med industrien både på lønninger, overtidsbetalinger, og ferie/fritid.

Det er nå en gang slik at selv om økonomien i landbruket egentlig er ganske så brukbar, så hjelper det fint lite dersom vi legger oss på linje med industrien ang. lønninger/tillegg og andre goder til fulltidsansatte.

Det er det de aller færreste av oss som har rygg til å bære.

Det er det jeg mener med å se realiteten i det.

 

Fjøstuppa: Husk det er forskjell på å spørre og å kreve.

En god dialog kan løse all verdens problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...