Gå til innhold

Slutt på mjølkekvotar?


Anbefalte innlegg

Gjest navara_1
Det er nok en blåblå drøm å fjerne melkekvotene, men det vil de nok ikke få gjennomført. Det ville isåfall vært siste spikern i kista for norsk melk....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke noe nytt, så det har ligget i kortene tilbake for 5-6 år siden. EU skal avvikle sine kvoter og slippe det fritt. Det samme kommer til å skje her også om en 3-4 år.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest svein.loeken
Fikk samme epost fra AHI jeg også. Vet ikke helt meningen med å sende den ut. Er som det er skrevet før her. EU har sagt de skal avvikle, og de blå blå ønsker det samme. Men håper Stortinget klarer å stoppe det her i mye mer enn 3-4 år. Ryker melkekvotene ryker også slike som AHI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer IKKE til å skje i norge om 3-4 år. EU har planlagt dette i mange år. og skal etter planen avvikle kvoter fra 2017. De har i flere år nå auket landskvotene litt hvert år. Dette for å forberede kvotekutt..... Norge kan ikke bare over natta kutte ut kvoter, det krever langsiktig planlegging. Minst i et 10 års perspektiv som eu har gjort...... Men ingen ting tyder på det er en diskusjon om det i norge med det første......
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropo melkekvotefrislipp. Den lokalke veterinæren snakket her om dagen at de prøvde frislipp av melkekvoter i Australia. Han har en kjenning der. Der skulle en tro at det skulle ligge an til optimal drift og &quot\;stordriftsfordeler&quot\;.

Resultatet var slik at produksjonen gikk i til himmels, for så å kolapse fullstrendig. slik at det var umulig å få tak i Australsk melk. Resultatet ble at de måtte reinnføre Melkekvoter i Australia for å få Australsk melkeproduksjon på fote igjenn. Den Australske kjenningen til dyrlegen lurer på om disse EU politikererne er helt på stasjon, siden fjerning av melkekvoter ikke fungerer i et land som Australia der en skulle tro at det skulle ligge an til &quot\;Frislipp av bonden&quot\; og &quot\;stordriftsfordeler&quot\;.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke kvotene fjernes må ihvertfall dagens ordning gjennomgå radikale endringer!! Synes det er helt på trynet at en som ikke gidder å melke ku og LEIER bort kvota, faktisk skal sitte på produksjonsretten sin og suge penger av de som gidder å melke ku. Er økonomien så god at man kan betale 50-60øre literen i kvoteleie kan bør ordningen avvikles og heller la 50øringen komme forbruker til gode i form av redusert pris!!

Så fort en produsent gir seg bør kvota omfordeles til de som ønsker å drive med ku,også nye produsenter, vederlagsfritt. Det må bli slutt på at melkeproduksjon skal være Norges største vernede bedrift.

Og slutt med denne skremselspropagandaen om total kollaps. Vi som driver med sau/ammeku har ikke kvoter,men markedet flyter ikke akkurat over av storfe og sauekjøtt av den grunn. Og det skyldes PRIS/INNTJENING. Det er noe norske melkeprodusenter også snart bør få oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvoter mener jeg skal forbli for å beholde ett produksjonsnivå som norge er tjent best med. Men jeg kan ikke produsere mere en det jeg kan produsere under mine rammer så frislipp vil nok være kroken på døra for meg. Det som er den største utfordringen er at kostnadsnivået blir bare større og større. Da hjelper det ikke hvis kvotene blir borte. Øker produksjonen så går prisen ned, mens kostnadene er jo dem samme. Det som frustrerer meg er at andre som ikke driver med melk syntes det er så lukerativt, og at vi har så god inntjening. Vi sitter vel ikke med en time lønn som er så veldig mye å skryte av akurat. Men det at noen mener melkeproduksjon er en verna bedrift, veit nok ikke hva dem prater om. Jeg har en produksjon på 24 melkekuer på bås og bruker ca 10 timer hver dag i snitt. Men jeg klager ikke fordi jeg veit jeg har en bedre hverdag en det en person på ett kontor har. Det med kjøtt kan jeg ikke helt forstå. Alle oksene jeg produser her må jeg levere inn som slakt da dem er kalv fordi jeg ikke får levert dem. Jeg kan være enig i at de som ikke produsere må omfordeles til andre. Men da skal nye/unge produsenter favoriseres.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare ett tidsspørsmål før det blir frislipp på melkekvoter er jeg redd. Det frie markedet krever det og da hopper de som styrer etter. Både innenfor EU og her i landet. Håper bare de ikke hopper etter de første 3-4 årene før jeg blir pensjonist. Jeg ser på gru og forundring på de som bygger nye driftsbyggninger og kjøper seg melkekvoter for tiden. De må ha godt sovehjerte.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...