Gå til innhold

Kan man levere til nortura og privat slakteri samtidig?

Gjest

Anbefalte innlegg

Driver pr dags dato med gris.Startet opp når nortura gikk dårlig og man måtte betale inn 15000 for og levere slakt. Valgte da privat på bakgrunn av dette samt at jeg fikk tak i livdyr der kjapt.

Ønsker nå og starte med storfekjøtt og lurer på om man kan levere storfe til Nortura selv om man leverer et annet dyresalg til et annet slakteri.

Er bundet opp på avtale med det private slakteriet så må fortsette der med grisen. Men ønsker og levere storfet til Nortura og mulignes grisen der senere (ikke bestemt enda).

Noen som vet Nortura sitt regelverk i en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Fant dette på nortura sine hjemmesider:

Jeg tolker Dette som at man ikke kan lvere privat og nortura samtidig.

Tolker jeg rett?

§ 9 • Rettigheter og plikter

Andelseierne plikter å overholde Nortura SAs vedtekter og de vedtak som er blitt fattet med hjemmel i disse. Andelseierne plikter å rette seg etter de vedtak som fattes av styret med sikte på å gjennomføre en effektiv markedstilpasning.

Andelseierne har rett og plikt til å levere hele sin produksjon av egg og fjørfeslakt og/eller hele sin produksjon av øvrige slaktedyr til Nortura SA eller den som Nortura SA har godkjent for mottak. Unntatt fra dette er slakt og egg til eget forbruk, til kårfolk og ansatte på gården. Leveringsrett og -plikt gjelder ikke for fjørfeslakt i Nordland, Troms og Finnmark.

Der medlemsforetaket har leveringsrett og -plikt, kan vedkommende ikke selge varer i konkurranse med Nortura SA. Konsernstyret kan gi dispensasjon og fastsette regler for dette.

Årsmøtet kan bestemme at leveringsplikten også skal gjelde for omsetning av livdyr og avlsdyr.

Nortura SA kan nekte å omsette til ordinære betingelser slakt, egg og livdyr som er produserte eller levert i strid med lovlige vedtak i foretakets organer. Nortura SA kan dessuten nekte å ta imot leveranser av slakt, egg og livdyr som er produsert i strid med offentlige krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Nortura vil 100-prosent sikkert ta imot storfeet ditt. For det første ønsker de flere dyr gjennom systemet sitt, for det andre så har de som markedsregulator plikt til å ta imot alle slakt.

Reglene det står henvist til er vel riktige, men uten å ha betalt inn 12.000 kr (ikke 15000) så er du vel heller ikke fullverdig andelseier? Og da rammes du vel heller ikke av regler som gjelder andelseiere. På den andre siden vil du heller ikke få medlemsfordeler , bonuser osv.

Nortura betaler også ut ekstra pris til brukere som starter med å levere nye dyreslag.

Ta kontakt med ditt Nortura-slakteri, og jeg er sikker på at de vil ønske deg velkommen med glede. ( I allefall også om du signaliserer overgang med grisen om noen år.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

1. Vi lever i et fritt land.

2. Du kan levere produktene der du måtte ønske.

3. Hvis en varemottaker har problemer med dette, er det nemlig det: Dennes problem!

4. Alle slakterier lever av å slakte og vil dermed takke ja til alt du har å selge.

5. Veldig mange gårdbrukere leverer litt hit og dit etter som prisene justeres og etter evt kampanjer på storfeslakt. Har aldri hørt om at dette er et problem for Nortura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Selvsagt er du hjertelig velkommen til å levere storfe til Nortura !

Går du inn som andelseier,er det mange fordeler - bla.a nybrukerpakken med pristillegg,rådgivning mm.

Vedtektene er klare,men vi lever i en komplisert verden,og ingen er perfekt.Det er en god begynnelse med storfeet !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Rømmer når det går litt dårlig men har lyst til og komme tilbake når det går bedre igjend. Mye skriving om etterbetaling nå så disse 12 000 kr var ei god innvestering.

Det viser seg gang på gang dei som er trofaste mot sammvirke kommer best ut når alt er tatt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

TIl siste debatant. Ser poenget ditt med å &quot\;skumme&quot\; fløten.

Men til mitt forsvar. Så startet jeg som gårdbruker når for 3 år siden når nortura var på dunken. Og hadde kjøpt gård besetning maskiner investert i fjøset for og få det opp å gå. Å mye mere utgifter en beregnet var det. Samt ingen tilskudd første år 1,5 år til avløsertilskudd. Leverte først gris 8 mnd etter oppstart med gris. Så økonomien var ikke akkuratt god. Samt at da hadde ikke nortura nybruker tilegg mens det hadde det private slakteriet. Samt at jeg fikk besetningslån hos di private.

Kan ikke bruke penger man ikke har heller. er man uten odel og kjøper gård på det frie markedet og starter produksjon fra scratch må man være gnien og sparsom ellers konker man før man er kommet igang, da det er dyrt i en oppstartsfase og likviditeten er presset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

ja, det er ikkje så mange bankar som gir nermare 6% rente på innskudd,

Så at det er ei god investering å gå inn med frivillige andeler er sikkert og visst. Dei som leverer til dei private er avhengi av nortura går godt, men når det er sagt, så trur eg ikkje eg ville vore forutan konkuranse frå dei privare heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Konkuranse er altid sundt viss det er på like vilkår.

Når det var snakk om og betale inn 12 000 i andelsinnskudd så nytter det ikke og skylde på dårlig økonomi pga bygging,eg setta også opp nytt robotfjøs i den tida men eg var aldri i tvil for eg er avhengig av sikker leveranse av livdyr og få levert slakt og ikke minst få slakte oppgjøret til avtalt tid.

Du må ha gjort ein dårlig jobb for nortura har greie ordninger når det gjelder lån/kontrakter ang kjøp av livdyr til slakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonym
positiv: Har du hørt om et privat slakteri som ikke betaler til rett tid eller nekter å ta imot slakt ? Det har ikke jeg. Har levert privat i nesten 20 år og pengene kommer bestandig en dag eller to tidligere enn det står på avregninga. Livdyrsituasjonen kan nok variere enten slakteriet er Nortura eller et privat.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Ja det har eg,men eg trenger ikke og nevne navn. Har sammbygdinger som har levert slakt til privat slakteri [er ett kjent navn/slakteri] som har måtte mase på og få oppgjøret. penga har altid kommet men det har tatt opp til 6 uker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym
Siste kontakt jeg hadde med privatslakteri var en gang jeg leverte 12 liv kviger til en annen bonde gjennom slakteriet, oppgjør kom ikke, tok kontakt og fikk opplyst att slakteriet slet med likviditeten så det kunne ta litt tid. Jeg ble skremt og har aldri mer levert privat og skal aldri gjøre det igjenn..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Kjenner også til tilfeller der bønder har blitt nødt til å kontakte Nortura for å få levert dyr. Det var da snakk om mindre antall voksen sau utenfor sesong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Lite vits med gode slakteoppgjør dersom pengene ikke kommer på konto...

Jeg har selv 120 storfeslakt og 50 livdyrsalg årlig til et privat slakteri.

Er meget godt fornøyd her, pengene er alltid på konto innen oppsatt dato.

Dråpen som skulle til for at jeg skiftet til privat slakteri var den gang Agro gjennomførte en prøveordning med at sjåførene ikke skulle hjelpe til med lastingen, men istedet ventet ved bilen.

Har idag kjempeservice hos privat slakteri, eksempelvis kommer de innen noen timer etter jeg ringer og vil slakte et enkelt dyr.

En annen ting er at merbetalingen her, og merbetalingen til Q, blir tilsammen en hel årslønn i mitt tilfelle.

Har full forståelse om det blir reaksjoner på dette, men slik jeg ser det er jeg en dårlig leder (rent økonomisk) dersom jeg ikke benytter meg av tilbudet til private.

Trådstarter: Dersom jeg vil levere noe av slaktet til et konkurrerende privat slakteri, eller til Nortura , regner jeg med det vil gå iorden. Ellers vil jeg ta det som et signal på at de ikke ønsker meg som leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

Tja, i løpet av den siste måneden har det tikket inn over 40000 kr fra Nortura i etterbetaling og kvantumstillegg for mine 150 okseslakt i året. Det er da penger det og:-))

I min spede ungdom var jeg også innom privat slakteri. men da sjåføren sto i kvite! joggesko og venta på at jeg lasta oksene så var jeg ferdige med dem. Helt enig, sånnt er provoserende.

Mange som gikk det gamle agronomkurset har sikkert vært gjennom ei gammel lysegrønn bok om samvirke.Tragiske greier, spesielt i 1. time på torsdag etter onsdagsfesten...... Ble iallefall ikke gira på samvirket da. Men det har jo vokst litt vett inn i en etterhvert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym

mx135: Nortura er vel ikke alene om å etterbetale bonus ?

Her var det forøvrig mange skremte bønder - propagandaen virker.....

Til dere som ikke vet det kan jeg opplyse om at de private slakteriene har garantiordninger for at alle leverandører får slakteoppgjør om så slakteriet skulle gå dukken. Regner med at det er tilfellet hos Nortura også.

Ellers er denne debatten i denne tråden endt med detaljer rundt de forskjellige slakteriers sjåfører og deres dugelighet og fottøy!

Faktum er at ingen har tapt noe som helst på levert slakt, enten det er hit eller dit , de siste 40 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple_farmer_1
Jeg har faktisk motsatt erfaring. Fikk alltid korrekt oppgjør til rett tid fra Røros Slakteri, både for slakt og oksekalver, men i fjor da jeg dessverre måtte legge ned mjølkeproduksjonen pga sykdom gikk de siste kalvene/kvigene sørover etter at en TINE-rådgiver fra Toten hadde sett at disse lå til salgs i TINE-databasen. Jada, jeg skulle få fullt oppgjør etter TINEs takster med avlspoeng og det hele (de fleste hadde høy avlsverdi), men det skulle gå via Nortura siden de to kjøperne (en samdrift og en som skulle pare kvigene og selge de som kalveferdige begge brukte Nortura). Jeg opplevde da å ikke få full betaling for avlsverdi, ingen ville ta ansvar, men til slutt fikk jeg tak i en eller annen dame på Nortura som til slutt gikk med på å betale ca. halve differansen, men disse pengene kom aldri. Hun påstod at de ikke klarte å ta ut full pris i følge takst, men alle de andre dyra som jeg solgte privat her oppe ble betalt med full pris uten at noen protesterte på det. Det var vel i utg.pkt 4-5 tusen som manglet, og så ble jeg lovt 2-3 tusen av disse, men jeg orker ikke bråke mer om det. Skulle jeg begynne med dyr igjen noen gang er det ikke sikkert det blir Nortura for å si det sånn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Opprett ny...